Egyre kiszámíthatatlanabb a videojáték-ipar. Eljutottunk ugyanis mostanra odáig, hogy konkrétan a megjelenés napjáig lényegében zsákbamacska, hogy mire számíthatunk egy adott címtől. Emlékeztek még a No Man's Sky és a Cyberpunk 2077 esetére? Rendre szuper játékoknak tűntek, legmerészebb álmainkban sem gondoltuk volna azt, ami aztán mégiscsak bekövetkezett. Beteljesületlen ígéretek sora, az élményt teljesen tönkrevágó bugok, lényegében félkész játékokat kaptunk. Persze teljesen nyilvánvaló, nem a megjelenés napján eszméltek rá ezekre a problémákra a fejlesztők, éppen ezért arra fordítottak elegendő figyelmet, hogy a szaksajtóhoz még véletlenül se juttassák el időben a tesztpéldányokat, vagy ha mégis, akkor is csak azt a változatot, amely sokkal jobb állapotban van, ebből pedig sosem sült ki semmi jó aztán.
Persze pont két olyan címet sikerült felhozni most példának, amely idővel bizonyította, hogy többre is képes, de lássuk be, nem könnyű megjósolni manapság, milyen is lesz egy játék, amikor a közönség elé kerül. Több játékmegjelenés, sorozatos halasztások, megkérdőjelezhető állítások, semmitmondó előzetesek nehezítik meg a mi dolgunkat is, amikor jóslatokba akarunk bocsátkozni.
Utólag okosnak lenni viszont könnyű. Sőt, a legjobb utólag azt mondani, hogy nem is hittük volna, mennyire jó játékot sikerült letenni az asztalra. Ezért összegyűjtöttünk nektek olyan címeket, amelyekre tényleg ajánlott időt szánni, adni nekik egy esélyt, de korábban egyáltalán nem gondoltuk volna, hogy érdemes lehet foglalkozni velük. Ezen a listán tehát 10 olyan játék kapott helyet, amelyek megjelenésük után végül rendre eloszlatták a korábban felgyülemlett félelmeket, vagy éppen felhívták magukra a figyelmet, ezzel pedig maradandó élményekkel gazdagítottak minket. A gyűjtésünk azonban - mint ahogyan azt már megszokhattátok - most is teljesen szubjektív. Bátran várjuk tőletek azokat a javaslatokat, amelyekkel kiegészítenétek a kellemes meglepetést okozó játékok listáját.
Death Stranding
Erős kezdés, nem? A rajongóknak egészen biztosan istenkáromlás, hogy rögtön egy Kojima játékkal indítunk, de a mostanra már legendás státuszba emelkedett alkotó nem fél az olykor teljesen elborult kreációk mezejére merészkedni, ez pedig legalábbis megosztó lehet. Kojima munkásságának tükrében tehát annyira nem meglepő, hogy kezdetben nemigen tudtuk hova tenni a Death Strandinget sem. Mint ahogy az lenni szokott, fogalmunk sem volt, pontosan mire is számíthatunk, a megfejtéshez pedig az első előzetesek láttán sem kerültünk közelebb.
Kétségekkel és fenntartásokkal telve vágtunk bele 2019 novemberében a Norman Reedus által megformált Sam Porter Bridges kalandjaiba, aki felett az irányítást átvéve kezdetben ellátmányok kiszállítását kellett abszolválnunk, amit a környezeti adottságokból fakadó akadályok, illetve az igen furcsa, olykor megmagyarázhatatlan anomáliak nehezítettek. Olyan játékélményt kaptunk, amelyet korábban nemigen láttunk, és bár abszolút értjük, ha valakinek a "futár-szimulátor" nem stílusa, hangulata és lenyűgöző látványvilága miatt mindenképpen megér egy próbát a Death Stranding, amelynek kritikai fogadtatása is remek lett. Az eddigi előzetesek alapján a széria második felvonása, a Death Stranding 2: On the Beach, még szövevényesebbnek és elborultabbnak ígérkezik, ha minden jól megy, 2025-ben már megtudjuk, hogy mit főzött a mester.
Dragon's Dogma
Míg hatalmas izgatottsággal várjuk a széria márciusban bemutatkozó következő felvonását, nem is találhatnánk ennél jobb alkalmat arra, hogy megemlékezzünk ennek elődjéről, a 2012-es Dragon's Dogmáról, amelynek többek között a nyakunkon lévő második rész stabil alapjait is köszönhetjük. Valljuk be, kezdetben minket sem hozott különösebben lázba a Capcom ARPG-je, ugyanis az első ránézésre egy sokadik, fantasy környezetbe helyezett, teljesen sablonos szerepjáték hatását keltette. Kár volt azonban szkeptikusnak lenni, a fejlesztők nem vették félvállról a dolgokat: lényegében egy a Skyrim és Monster Hunter-játékok mechanikáit ötvöző kalandot dobtak össze, ami ezek mellett is számtalan újdonságot hozott.
A műfajok keveredése miatt sokan nem tudták hova tenni Hideaki Itsuno szüleményét, amin az sem segített különösebben, hogy csak jó pár játékban töltött óra után mutatta meg igazán, hogy mire is képes. Azonban akik kitartottak mellette, maradandó élményekkel gazdagodtak, remélhetőleg nem lesz ez másképp a folytatás esetében sem, 2024 egyik kiemelkedő alkotása lehet. Most már előre okoskodjuk ezt...
Pokémon GO
Ha valaki azt mondja, hogy lesz olyan pillanat, amikor telefont nyomkodó gamerekkel lesznek tele az utcák, nem hittük volna. Aztán nem kellett hozzá sok, elég volt pár nap, és mindenki a Niantic mobilos játékát, a Pokémon GO-t pörgette 2016 nyarán, ha másért nem is, csak azért, hogy ne maradjon ki azt ezt övező hatalmas buliból. A Nintendo égisze alatt készült játék ugyanis hamar szenzációvá vált, amiben jelentős szerepet játszott az is, hogy sikerült megmozgatnia, ezzel együtt pedig kicsábítania a chipses zacskókat zörgető, kialvatlanságtól karikás szemű, sötét pincében tespedő gamereket (pont ilyenek vagyunk mind, nem?), ezzel valamelyest ledöntve a játékostársadalomhoz kapcsolt sztereotípiákat.
Közösségek szerveződtek és barátságok szövődtek a zsebszörnyek gyűjtögetése során, ami sokaknak vált mindennapi tevékenységük részévé. Lehet szeretni és utálni is a Pokémon GO-t, voltak árnyoldalai, és negatív szociális hatásai is, de érdemei ettől függetlenül elvitathatatlanok. Sosem gondoltuk volna, hogy ilyen forradalmat visz majd véghez.
Stardew Valley
Egyetlen egy ember hozzáértő kezei alatt született meg a Stardew Valley, ami szinte hihetetlen, de éppen a napokba lépte át a 30 millió eladott példányt. Eric Barone még egyetemi tanulmányai után kezdett bele a nyílt világú, farmmenedzselős játék csiszolgatásába, ehhez inspirációt pedig elsősorban az ikonikus Harvest Moon névre keresztelt alkotásból merített. Bár Barone kezdetben egy sokkal kisebb léptékű projektként vágott bele a játék elkészítésébe, befejezéséhez végül közel öt kemény munkával töltött évre volt szüksége. Fáradozásainak eredményeit végül 2016-ban tárta a nagyérdemű elé: februárban hivatalosan is megjelenhetett a Stardew Valley, ami egy elképesztően chilles, kedves játék lett.
A farmunkat menedzselhettük, állatokról és növényekről gondoskodhattunk, mindeközben pedig a helyiekkel szóváltásba elegyedve bővíthettük ismeretségi körünket, akik között akár még a potenciális partnerünket is megtalálhattuk. Elképesztő odaadás és szeretet árad a Stardew Valley minden szegletéből, amiről Barone soha nem gondolta volna, hogy egy napon ennyien játszák majd. Őszinték leszünk: valószínűleg senki sem, ez pedig még egy szinttel feljebb helyezi a Stardew Valley-t. Egy igazi sikertörténet, amely a mai napig emlékeztet minket arra, hogy a szakmai alázat és odaadás milyen eredményekre képes ebben az iparban.
Marvel's Midnight Suns
Mostanra már piszok nehéz kiigazodni a Marvel univerzumára és karaktereire építkező játékokon, elvégre minden évben belengetnek valamit, ami aztán hol jobb, hol gyengébb alkotás lesz. Avengers, Guardians of the Galaxy, Spider-Man, Snap, és akkor még tényleg csak a legismertebb Marvelhez köthető játékokat említettük. Ha tippelni kellett volna, kezdetben inkább a bukta kategóriába soroltuk volna a Firaxis Games 2022-es játékát, a Marvel's Midnight Suns-t is, erősen kétséges volt, hogyan lehet XCOM-szerű élménnyel átadni a Marvel hangulatot. Aztán kiderült, hogy igenis lehet.
Természetesen azért bőven megvoltak a maga hibái a játéknak: nem nagyon értettük, hogy a szerepjátékos, ismerkedős-beszélgetős vonulatot például miért kellett ennyire túltolni, elvégre a már közel tökéletesre csiszolt harcrendszer is kellőképpen szórakoztató volt ahhoz, hogy hosszú órákon át beszippantson minket. A Marvel's Midnight Suns azonban így is abszolút pozitív csalódás lett, emiatt pedig méltó helyet foglal el a listánkon, nem gondoltuk volna, hogy végül a kiemelkedő marveles játékok között üdvözölhetjük majd. Érdemes résen lenni, egy nagyobb akció keretein belül manapság már pár ezer forintért behúzható, ennyiért pedig tényleg nyugodtan lehet tenni vele egy próbát.
A cikk még nem ért véget, lapozz a következő oldalra!