Az idei év egyik legviccesebb filmje, egyben legváratlanabb mozis sikere kétség kívül a Marvel zászlaja alatt érkező A Galaxis őrzői, mely csütörtökön debütál a hazai mozikban. Ha elolvassátok alábbi cikkünket, tudni fogjátok a helyes választ az alábbi kérdésre, mi pedig egyvalakit megajándékozunk egy LEGO Super Heroes - A galaxis őrzői szettel. Jöjjön a kérdés:
Melyik videojáték sztoriját írta James Gunn, A Galaxis őrzői rendezője?
a. Call of Duty: Modern Warfare 2.
b. Lollipop Chainsaw
c. Sam & Max
A válaszokat a nyeremenyjatek@gamestar.hu címre várjuk holnap délig. A levél tárgya legyen "A galaxis őrzői LEGO". A LEGO szettet kisorsoltuk, a nyertest e-mailben értesítettük.
És most jó olvasást!
A film készítői nagyot vállaltak: javarészt kevésbé ismert színészekkel és egy komolyabb teljesítmény nélküli rendezővel vágtak neki a több mint százmillió dolláros projektnek. Az első jelek szerint érdemes volt vállalni a rizikót. Összeállításunkban most megnézzük, hogyan alkották meg a különféle bolygókat, űrhajókat, jelmezeket és maszkokat a filmhez.
A forgatás 2013. júniusában kezdődött Nagy-Britanniában, annak a James Gunnak a rendezői vezénylete alatt, aki korábban igazán komoly teljesítményt még nem tett le az asztalra. Inkább forgatókönyvíróként tevékenykedett, ám túlzás lenne azt állítani, hogy ezért a munkásságáért egyhamar életműdíjat kapna. Legismertebb alkotása a Scooby-Doo – A nagy csapat, illetve a Scooby-Doo 2: Szörnyek póráz nélkül, amiket túlzás lenne filmtörténeti remekműnek nevezni. Emellett 2012-ben ő írta a Lollipop Chainsaw című pompomlányos-láncfűrészes videojáték történetét is.
Nem mondunk nagyot tehát, amikor vakmerő húzásnak nevezzük, hogy a Marvel az ő kezébe adta a fura szerzetekből álló csapatról szóló sci-fi sorsát. Gunn azonban nem okozott csalódást, és már a forgatás előtt nekiállt a munkának Tyler Bates zeneszerzővel, hogy a stúdióban minden jelenet felvétele során az oda tartozó zene szólhasson. A filmes - akinek A Galaxis őrzői az első komolyabb egész estés rendezése – úgy fogalmazott, ez segít a színészeknek beleélni magukat a jelenetekbe.
Nem csak ő dolgozott azonban keményen az idei nyár egyik legjobban várt filmjén, amelynek a lélegzetelállító látvány legalább annyira fontos része, mint a fura szereplők. A különböző idegen világok, bolygók és űrállomások látványának megtervezése Charles Wood látványtervezőre hárult, főleg mivel Gunn számára fontos volt, hogy amit csak lehet, valódi díszletben vegyenek fel a zöld képernyő helyett.
„A kezdetektől fogva az volt az egyik legfőbb célom, hogy karakteres világot alkossunk, amely kellően színes is” – mondta a rendező. „Nagyon szerettem az ötvenes-hatvanas évek science-fiction filmjeinek színvilágát, amikor minden sokkal harsányabb volt. Ez igen határozottan megjelenik a vásznon és segített abban, hogy saját, egyedi látványt alakítsunk ki.”
Wood és csapata több űrjárművet is megtervezett, ezek közül a legfontosabb a Milano, a főszereplő Peter Quill (Chris Pratt) űrhajója. A kétszintes díszlet – amely a pilótafülkét és a legénység szálláshelyét jelentette – 14 hét alatt készült el, számos különböző mesterember részvételével. Gunn és Wood szorosan együtt dolgozott azon, hogy a Földről származó Quill környezete a lehető legjobban visszaadja a főhős hátterét. Ehhez rengeteg gépi alkatrészt, krómot és bőrt használtak, hogy az űrhajó (amely a történet szerint a nyolcvanas évek egyik sorozatsztárjáról, Alyssa Milanóról kapta a nevét) nyomokban egy igazi amerikai izomautóra emlékeztessen.
Szintén Wood csapatára hárult a filmbéli főgonosz, Ronan (Lee Pace) űrhajójának, a Fekete Lótusznak (Dark Aster) megtervezése (a fenti képen láthatjátok). A brutális külsejű űrhajót úgy alkották meg, hogy leginkább egy minimalista repülő mauzóleumra emlékeztessen. A jármű komor kinézetét a szürke szín, illetve a gépi elemek teljes hiánya fokozza, mintha az egész űrhajó tömör betonból készült volna, méretét tekintve pedig a Csillagok háborúja csillagrombolóival vetekszik, igaz nem hosszában, hanem keresztben.
Egészen különleges helyszín a filmben szereplő Klyn nevű űrbörtön, amely a modern filmtörténet legnagyobb díszletének számít. A 360 fokban körbejárható helyszínhez nem kevesebb mint 350 tonna acélt használtak fel, amit a stáb csak úgy tudott kivitelezni, hogy a szükséges fémet megvásárolták, majd a forgatás végeztével az egészet beolvasztották és újra értékesítették. Az űrbörtönt számítógépes grafika segítségével további száz méterrel nyújtották meg.
A Xandar vizes bolygójához, vagyis a Nova hadtest otthonához felhasznált díszlet valójában csupán egy hatalmas virtuális háttérhez kapcsolódó alap volt, amelyet Santiago Calatrava építészeti stílusa ihletett. A forgatás során felhasználták a belgiumi Liége vasútállomásának monumentális acél, üveg és fehér beton boltíveit is.
Szintén Wood és csapata keltette életre a Tudástér (Knowhere) nevű űrállomást, amely A Galaxis őrzői képregényben a csapat bázisául szolgál. A filmben picit más módon jelenik meg, lényege azonban ugyanaz: az űrállomás egy Celestialnak nevezett, gigantikus ősi lény levágott feje, amelybe törvényen kívüliek és különböző alvilági üzleteket lebonyolító emberek és egyéb kreatúrák költöztek be. Mivel a háttértörténet szerint itt egy bányászkolónia működik, a látványtervezők igyekeztek ehhez igazítani a belső terek hangulatát.
Hasonló, ha nem jóval nagyobb kihívás hárult A Galaxis őrzői jelmeztervezőjére, Alexandra Byrne-re, akinek nem csak a főszereplők, hanem a háttérben grasszáló statiszták számára is színes, változatos és az aktuális jelenet hangulatához is illeszkedő ruházatot kellett összeállítania. Ehhez először a Marvel képregények világában merítkezett meg, majd átbeszélték James Gunn-nal, hogy a történet szálai hogyan alakulnak.
„Jamestől azt az utasítást kaptam, hogy a ruhák legyenek a földitől eltérőek, ugyanakkor ne legyenek túl „sci-fisek” sem” – magyarázta Byrne. „Picit úgy éreztem magam, mintha zsonglőrködnöm kéne, de ez nagyon jó volt, mert próbára tehettem a tudásomat.”
Nem lazsálhatott a David White és Elizabeth Yianni-Georgiou vezette csapat sem, akiknek a filmen látható protézisek és maszkok, illetve különleges frizurák elkészítése volt a feladata. Egyes szereplőkkel annyit kellett dolgozni, hogy előfordult olyan, hogy ők már a sminkszobában ültek, amikor mások még csak hazafelé botorkáltak az előző esti buliból. Különösen megterhelő volt a munka Zoe Saldana (Gamora), Dave Bautista (Drax), Karen Gillan (Nebula), Michael Rooker (Yondu) és Djimon Hounsou (Korath) számára. Esetükben már hónapokkal a forgatás előtt nekiláttak a készülődésnek. A színészek testéről gipszlenyomatot készítettek, azokból próbababákat gyártottak és ezeken dolgozva igyekeztek megtalálni a megfelelő eszközöket a végső látványhoz.
Különösen megerőltető volt a munka a Draxot alakító Dave Bautista számára, akinek öt sminkes napi öt órában helyezte fel a testére a filmbéli karakter jellegzetes vörös sebhelyekkel tarkított kék bőrét, ami egyébként 18 különböző darabból állt, amelyek a színész felsőtestét, karját és fejét borították. A forgatás végeztével Bautista elmondhatta, hogy egy teljes hetet töltött a sminkszobában.
A sminkeseknek azonban itt nem állt meg a munkája, ugyanis több mint 2000 különböző földönkívülit kellett megformálniuk, majd protézisként felhelyezni a statisztákra. A forgatás végére mintegy 1250 különböző protézist készítettek és használtak fel.
„Nagyon remélem, hogy A Galaxis őrzői olyan hatással lesz az emberekre, mint ahogy engem befolyásoltak a mozik gyerekkoromban” – fogalmazta meg reményeit James Gunn a film bemutatója előtt. „De nem csak a gyerekeket szeretnénk lenyűgözni, hanem a felnőtteknek is vissza szeretnénk adni a moziban átélt varázslat érzését, illetve a reményt, a valahová tartozás élményét – nem beszélve persze a hatalmas kalandról.”
Elnézve A Galaxis őrzői eddigi sikereit, a Marvel döntéshozói megnyugodhatnak, James Gunn-nal és fura szerzetekből álló csapattal jó lóra tettek. Még be sem mutatták a filmet a hazai mozik, de már most várjuk a 2017-re bejelentett folytatást.