Míg a Microsoft egy új, platformokon átivelő Windowsos gamer aranykor kezdeteként tekint a Windows 10-zel együtt útjára indított Universal Windows Platformra, nem mindenki osztja a lelkesedésüket. Tim Sweeney, az Epic Games alapítója pedig szokatlanul komoly szavakkal ment neki a kezdeményezésnek.
"A Microsoft egy zárt platformot épített egy platformon belül, ami az első nyilvánvaló lépés a PC-s fogyasztói ökoszisztéma zárttá tétele, az alkalmazások terjesztése és a velük való kereskedés monopolizálása felé. Az én szemszögemből ez a legagresszívabb lépés, amit a Microsoft valaha tett (...). Ezzel a Microsoft az egész PC-s iparág ellen vonul, beleértve a fogyasztókat (főleg a gamereket), a szoftverfejlesztőket, mint az Epic Games, kiadókat, mint az EA, vagy az Activision és a terjesztőket, mint a Valve, vagy a Good Old Games" - írta Sweeney egy véleménycikkben a Guardian online kiadásában.
Sweeney legnagyobb problémája az Xbox, mobil és PC platformokra egyidejű fejlesztést lehetővé tévő UWP-vel az, hogy potenciálisan kizárólag a Windows Store-on nyílik lehetőség az ezen a platformon készült játékok árusítására, ami után természetesen a bevétel nagyjából 30 százalékát a Microsoft teszi zsebre. A probléma persze nem ezzel a gyakorlattal van önmagában, hiszen például ezért nem árulja digitálisan a Steamen keresztül saját játékát az EA sem, a versenyhelyzettel pedig általában jól járnak a fejlesztők és a vásárlók is.
Az Epic társalapítója viszont attól fél, hogy a jelenlegi egyetlen kiskaput, a sideloading lehetőségét (azaz, hogy például az Epictől közvetlenül megvásárolt és az ő szervereikről letöltött Paragont telepítsd úgy, hogy a Windows Store is felismerje, hogy megvásároltad a játékot) könnyedén bezárhatja a fejlesztők és a vásárlók előtt a Microsoft. Ez a feature már most eléggé el van rejtve az áruház menürendszerében, de ha esetleg a törlésére szánná el magát az MS, a Windows 10 kötelező frissítéseinek segítségével könnyedén be is tudnák tartatni a tiltást.
A legnagyobb probléma viszont valójában Sweeney szerint az, hogy a Microsoft potenciálisan megvon minden támogatást a korábban domináns Win32 platformtól, tehát ha a fejlesztők továbbra is a legújabb Windowsos technológiákat szeretnék használni, komoly dilemma elé kerülnek: "minden független cégnek, akik a PC-s ökoszisztémát alkotják, választania kell: vagy szembeszállnak ezzel, vagy átadják az irányítást minden kereskedelmi tevékenységük és minden létező kapcsolatuk felett a vásárlóikkal a Microsoftnak" - írja.
A fejlesztők eddigi voksa elég egyértelmű, ugyanis ahogy Sweeney is rámutat, a Microsoft saját zászlóshajói mellett nincsenek ott az igazi AAA nagyágyúk, helyettük inkább főleg mobilportokból áll a Windows Store népessége. Az Epic alapítója persze nem reménytelen utálattal írta a cikket és nem ész nélküli bojkottra szólít fel, de amellett érvel, hogy a Microsoftnak mindenképpen nyíltabb platformmá kell tennie a Windows Store-t, különben nem marad sok más lehetőségük, csak hogy távol maradnak tőle.
A cikkben írtakra egyébként Kevin Gallo, a Microsoft Windowsért felelős alelnöke is válaszolt, aki szerint a UWP egy kifejezetten nyitott platform, ami minden áruházat támogat, ráadásul novemberben könnyebbé is tették a sideloading elérését a felhasználóknak. Hozzátette, a Windows továbbra is nyitva áll minden fejlesztő előtt, függetlenül attól, milyen technológiát használnak. Mindenesetre az új platformmal kapcsolatos csili-vili ígéretekhez és tervekhez képest az eredmények egyelőre nem feltétlenül győzték meg a gamereket.