A virtuális valóságról alkotott véleményük tekintetében a gamerek nagy része két táborba sorolható. Vannak, akik szerint az egész VR-hercehurca egy szükségtelen mellékhajtása a játékiparnak, valami olyasmi, mint a televíziók körében volt a 3D, és azzal megegyező gyorsasággal el is fog ülni az őt körülölelő érdeklődés. Mások szerint viszont tényleges alternatíva lehet a megszokott, tévét vagy monitort bámulós, hétköznapi játék helyett az, hogy beleszuszakoljuk a fejünket egy VR-sisakba és azon keresztül élünk át új élményeket. A játékok mellett persze az élet sok más területén is érvényesülhetnek a virtuális valóságban rejlő lehetőségek, nem véletlen, hogy az iparág nagyjai egy külön VR-szövetségbe tömörültek.
A három királyfi
2016 hozta el nekünk a VR képzeletbeli trónját uraló triumvirátus mindhárom tagját (a mobilis Samsung GearVR-t nem érdemes velük egy kalap alá venni), hiszen március végén megérkezett az Oculus Rift (amihez külön fülhallgatót sem kell beszerezni), áprilisban a HTC Vive, a világ nálunk szerencsésebb részén pedig még novemberben befutott a PlayStation VR is. Hármójuk között azonban mindenki személyes preferenciái figyelembevételével tudja csak kialakítani a sorrendet, jelenleg lehetetlen egyértelmű győztest hirdetni, mert mindegyik másban jó. Ár-érték arányban kétségkívül a PlayStation VR tűnik a legjobb döntésnek, nem véletlen, hogy Oculus Rift és a HTC Vive eladások finoman szólva sincsenek az egekben, a PSVR azonban az elemzők kimutatásai szerint bőven túl fogja szárnyalni a vetélytársakat. Ez pedig nem csak a kedvezőbb árnak, hanem a sokkal kényelmesebb kialakításnak köszönhető, szemüveget viselve például egyedül a PlayStation VR használható gond nélkül.
Egyedi kontrollerek terén is eltérő megoldásokkal operálnak a három sisak mögött álló gyártók. A PSVR megörökölte a Move kontrollereket, amit nem tud tökéletesen, hiba nélkül lekövetni a rendszer, ráadásul az eddig megjelent legérdekesebb játékok egy része nem is használja. A Touch kontrollerek remek megoldásnak tűnnek, és az eddigi beszámolók alapján jobb érzés is használni őket, mint a Vive kontrollerét, az eszköz lekövetésében viszont a HTC toronymagasan vezet, sőt a HTC Vive-ot támogató összes játékot irányíthatjuk ezekkel.
Mindezek mellett viszont a vásárlót leginkább a játékok érdeklik, ami teljes mértékben érthető, ha egy ilyen, valóban borsos árú perifériára akar beruházni.
Fegyverbe!
Érezhető, hogy a fejlesztők még csak tapogatóznak, és próbálják megtalálni azokat a játékstílusokat, amelyekhez tökéletesen hozzáilleszthető a VR-élmény. Sarkalatos kérdés például a játékon belüli mozgás megoldása, lövöldözős címeknél már most kitűnnek a működőképes rendszerek. Kötött pályás lövöldeként kifogástalanul teljesített az Until Dawn: Rush of Blood, ahol egy szellemvasút kocsijában ücsörögve lőttünk apró cafatokra válogatott rémségeket úgy, hogy a kezeinkben szorongatott két fegyvert a Move kontrollerekkel mozgattuk. A The London Heist is hasonló elven működött és szintén remek élmény nyújtott.
Vadászgépeket és űrhajókat is gond nélkül irányíthatunk, egy cseppet sem fura, hogy a pilótafülkében csücsülve csak a gépet irányítjuk, tekintetünk pedig végig az előttünk feltűnő ellenségekre tapad. Ezen a téren talán az Eve Valkyrie volt a legjobb próbálkozás tavaly, de a Call Of Duty: Infinite Warfare ingyenes, Jackal Assault VR nevű küldetése és a Star Wars Battlefront-féle Rogue One: X-Wing VR Mission is nagyon szórakoztató volt. A lövöldék közül kiemelhető még a Space Pirate Trainer, ami a Vive irányítóival és az Oculus Touch eszközökkel is kompatibilis. A Superhot VR változata jelenleg Oculus Touch-exkluzív, viszont kétségtelenül legalább akkora mestermű, mint az egérrel és billentyűzettel vezérelhető eredeti játék.
A klasszikus FPS játékok mozgását viszont nem feltétlenül jó ötlet VR headseteken átélni, ezt Paca is megtapasztalta, mikor kipróbálta a World War Toons PSVR játékot. A Robinson: The Journey szintén szörnyű szédülést okoz, az is hasonlóképp működik.
Én vagyok Batman!
Megoldás lehet a mozgás helyettesítésére az is, hogy karakterünket a pálya egy kijelölt helyére "teleportálhatjuk". Ezt a rendszert alkalmazták a Rise of the Tomb Raider VR küldetésénél és a Batman: Arkham VR-nál is. Utóbbi egyébként 2016 egyik legélvezetesebb VR játéka, még ha nem is túl hosszú.
iA kezünkben szorongatott irányítók lekövetésének lehetősége egy új zsánert is elkezdett kialakítani, amelynek jeles képviselője a Fantastic Contraption is. A játék Vive-on és Oculus Touch irányítással is elérhető, a PSVR verzió pedig már úton van. A Fantastic Contraption remekül prezentálja az újfajta kézbe illeszkedő kontrollerek potenciálját, amelyekkel sokkal valósághűbb játékélményt kaphatunk, mintha a billentyűzetet, vagy a megszokott konzolos kontrollereket nyomkodjuk.
Olyan puzzle cím, mint az I Expect You To Die, szintén csak VR-ban működhet igazán, különösképp mozgásérzékelős kontrollerekkel; sokkal többet nyújt a játék, ha Oculus Touch vagy Move kontroller van a mancsunkban. Aki pedig valami igazán extrémre vágyik, annak az Accounting lesz az, amit vétek lenne kihagynia. A Rick and Morty készítőjének VR játéka a tőle elvárható elborult homorral felvértezve támadja be a rekeszizmokat. A Job Simulator az új stílus egyik első képviselője volt, mindenképpen érdemes tenni vele egy próbát.
Mire számítsunk idén?
Bár az eladási számok láttán valószínűleg nem felhőtlenül boldogok a befektetők, a HTC egy cseppet sem hátrál meg és továbbra is elkötelezett a VR fejlesztés felé. Több mint valószínű, hogy piacra fognak dobni egy fejlettebb SteamVR kontrollert és az sem kizárt, hogy a headset is kap egy új, kényelmesebb változatot. Komolyabb változtatásokra, például magasabb felbontású kijelzőre nem érdemes számítani 2017-ben, viszont az áron jó eséllyel faragni fognak. Igazán eget rengető új játékot nem várunk most még a Vive-ra, főleg független fejlesztők munkáiról hallottunk. A Budget Cuts mindenesetre elég érdekesnek tűnik, és a Fallout 4 VR változatára is biztosan sokan befizetnek majd.
A CES 2017 során az is kiderült, hogy a HTC gyakorlatilag lemásolja a konkurencia kényelmi funkcióit és az Oculus Rifthez hasonlóan beépített fülhallgatót terveznek a Vive-hoz. A pántot is átalakítják, amit a PSVR-hoz hasonló megoldással könnyen megszoríthatunk az eszköz felvétele után. A Las Vegas-i rendezvényen megmutatták a Vive Trackert is, ami széleskörű felhasználhatóságot rejt magában. Ez az ügyes kis eszköz tulajdonképpen bármiből mozgásérzékelős kontrollert varázsol, legyen az akár infravörös technológiájával követett kesztyű, vagy egy VR baseball-ütő.
Az Oculus Rift sisakja és a Touch kontrollerek nem igényelnek különösebben nagy változtatást, így az eszközök árának csökkenése a legvalószínűbb ebben az évben. Az Oculus nemrég megvette a szemmozgáskövetéssel foglalkozó The Eye Tribe céget, ami a virtuális valóság jövőjét meghatározó technológiát fejleszt. A cég szakterülete egy olyan módszer, aminek hála kirajzolás során létrejött kép egyes részei részletesebbek lesznek attól függően, hogy éppen hova fókuszál a játékos. A Facebook VR demó változata lehet, hogy még az év vége felé elérhetővé válik, és bár játékos szemmel nem ez a legfontosabb szolgáltatás, a VR széleskörű elterjedésében biztosan fontos szerepet játszik.
A PlayStation VR ebben a pillanatban a legmegfizethetőbb és legkényelmesebb headset, amire olyan ígéretes játékok érkeznek, mint a StarBlood Arena és a Dino Frontier, sőt a hamarosan megjelenő Resident Evil 7 is PSVR támogatást kap. Nagyon izgalmas próbálkozás és egy teljesen újfajta VR lövölde lesz a Farpoint, amihez ugyan vásárolnunk kell egy új műanyag VR puskát, de akit ez nem rettent el, az biztosan remekül szórakozik majd vele. Volt már alkalmunk kipróbálni, nagyon jó eszköz, amit nagyon kényelmes használni, természetes érzetet ad, és remélhetőleg más játékoknál is alkalmazni fogják.
A fenti három VR eszközre mind megjelenik a 2017-re csúszó Star Trek: Bridge Crew, amelyben a Csillagflotta tisztjeinek bőrébe bújhatunk és a U.S.S. Aegis hídját vezérelhetjük. A Star Trek Bridge Crew megjelenés 2017. március 14-én várható PlayStation VR-ra, Oculus Rift-re, and HTC Vive-ra.
Az ipar többi résztvevője sem szeretne lemaradni a VR vonatról, a CES 2017 rendezvényen például az Intel is megvillantotta Project Alloy néven készülő saját VR-eszközét, ami formabontó újdonságnak ígérkezik. Az új headsethez nem szükséges külön PC és egyetlen vezetéket sem igényel, ugyanis az akkumulátor és a számításokat végző technika is a szemüvegen beül kap helyet. Az Intel gépe képes lesz beszkennelni a szobánkat és a virtuális valóságban is megjelennek majd saját bútoraink. Las Vegasban Brian Krzanich, az Intel operatív vezetője elmondta, hogy a Project Alloy érkezése valamikor 2017 vége felé várható.
Hasonló terveket dédelget az AMD is, Sulon Q névre keresztelt eszközük szintén nem igényel külön számítógépet és saját akkumulátor működteti.
A Lenovo saját VR szemüvege a Microsoft saját VR-felületét, a Windows Holographic platformot használja majd. A CES 2017 során még nem tudtak működőképes prototípust mutatni, de a jelek szerint ők egy magas felbontású kijelzővel és a jó képminőséggel szeretnék maguk mellé állítani a vásárlókat.
Ugyancsak a CES 2017 során mesélt arról Jack McCauley, az Oculus társalapítója, hogy szerinte a VR jövőjét valójában a mobilis virtuális valóság jelenti. Teljesítményben még nagyon messze áll ez a technika a headsetektől, azonban a piac szempontjából az ár és a kényelem a kulcsfontosságú tényezők, a mostani sisakok pedig nagyon drágák és elég behemót méretekkel rendelkeznek. Nem véletlen, hogy már több mint 5 millió Gear VR egységet értékesítettek. McCauley kiemelte, hogy még olyan áron is csökkenteni kell az Oculus Rift árát, hogy esetleg bizonyos funkciókat és fejlesztéseket teljesen kukáznak belőle. A jövő VR headsete tehát olcsó, kényelmes és a jó esetben a képminőség is javul, de az első két tényező sorsfordítóbbnak tűnik.
Hatalmas kérdőjelként lebeg a virtuális valóság képzeletbeli egén a Microsoft logója. A redmondiak eddig nem dobták piacra saját headsetjüket, a kiterjesztett valóságot használó és több mint 800 ezer forintba kerülő HoloLens pedig egyértelműen nem hétköznapi felhasználásra készül.
Tavaly októberben viszont már leleplezték saját Windows 10-es VR headsetjeiket, amelyeknek nem csak az ára meglehetősen kedvező, hanem a gépigénye is baráti. Nem tudni persze, hogy az alig 300 dolláros eszköz (egy Oculus Rift kétszer ennyibe kerül) egészen pontosan mire lesz képes, de azok számára életképes opciónak tűnik, akik nem szeretnének egy kisebb vagyont áldozni arra, hogy beléphessenek a virtuális valóságba. Valamilyen formában az Xbox One is VR-támogatást kap, erről valószínűleg akkor hallunk majd többet, amikor az év végén megjelenő Project Scorpiót is részletezik.
Ti mit vártok VR-fronton, mit szeretnétek látni?