VR headsetek kifejlesztésére voltak már próbálkozások a múlt évezredben is (de szép ezt így leírni), és a 2000-es években sem az Oculus volt az első virtuális szemellenző, valahogy mégis a Riftet számítják legtöbben 360 fokos fej-megjelenítők alapjának. Az első változat bejelentése után több gyártó is próbált hasonló hardvert összehozni, de végül az első igazán erős versenytárs olyan helyről érkezett, ahonnan kevesen várták volna: az egykori androidos mobil-királytól, az azóta kissé megroppant HTC-től.
A Vive frappáns újításokkal igyekezett túllépni azon, hogy szimplán Rift másolatként tekintsenek rá a játékosok, és úgy tűnik, be is vált a HTC számítása: a Steam hardveres felmérése szerint tavaly augusztusban át is vette a vezető helyet a legnépszerűbb VR headset kategóriában.
Összesen hét hónap telt el úgy, hogy a HTC Vive állt a ranglista élén, de a legújabb Steam felmérés szerint az Oculus Rift visszatért, és kipöckölte a trónról a Vive-ot. Jelenleg az Oculus headsetjét a véreres szemű VR-es játékosok 47,41 százaléka használja, míg HTC Vive-t 45,38 százalék "vallott be". Előző hónapban a Rift még egy százalékkal állt a Vive mögött, most azonban két százalékkal húzott el tőle. A mostani két versenyző mellett szinte csak a Microsoft rúg labdába, kevert valósággal operáló headsete nagyon óvatos növekedéssel 5,36 százalékig araszolt.
V(iha)R az éjjeliedényben
Bár a fenti eredmények akár komoly csataként, piacon belüli óriási huzavonaként is olvashatóak, egyelőre még mindig az a helyzet, hogy a VR a Steam játékosbázisának csak elenyésző részét hódította meg, a többség még mindig valamilyen monitorra szegezi sasszemeit. Az összes olyan játékos között, akik adatokat szolgáltattak a játékbolt hardverleltárához, mindössze 0,14 százaléknak van Oculus Riftje és 0,13 százalék rendelkezik HTC Vive-val.
A szakértők szerint a piacon még mindig nem kell VR-esen komolyan venni a virtuálisvalóság-szemüvegeket: annak ellenére, hogy már évek óta a "mindjárt berobbannak és megállíthatatlanok lesznek" propagandát halljuk, az elemzők nem jósolnak gyors előretörést. A jelenlegi lassú növekedést mindenesetre egy ideig megint az Oculus vezetheti, mivel jóval kedvezőbb áron kínálják saját portékájukat. Aztán talán majd egyszer valaki kitalál valami olyan VR-hardvert, ami tényleg egy 360 fokos köríves rúgással zúzza be a hardverpiacot, de ezt ne féllábon állva várjuk, ha lehet.