Pár évvel ezelőtt hatalmas meglepetést okozott a Facebook, amikor váratlanul megvette az Oculust és kijelentette, hogy mostantól aktívan fog foglalkozni a virtuális valóságokkal. Egyelőre ennek a kutatásnak a gyümölcsét még csak egy-két rövid bemutató erejéig láthattuk, viszont a cég máris elkezdett egy újabb irány felé kacsintgatni, amely nem más, mint a kibővített valóság.
Az Oculus vezető kutatója, Michael Abrash szerint a virtuális valóság mögötti technológia rendkívül izgalmas és rengeteget fog fejlődni az elkövetkező években, viszont vannak bizonyos dolgok, amik mindig gyenge pontok lesznek majd:
"A VR egyre meggyőzőbb élményeket fog majd kínálni és el fog jönni az idő, amikor a valóságot bevihetjük majd a virtuális világba, hogy aztán biztonságosan és kényelmesen fedezzük fel. Látva, hogy a csapatom milyen újdonságokon dolgozik, egyértelműen kijelenthetem, hogy a VR jövője rendkívül fényes, viszont van egy kulcsfontosságú terület, ahol a VR sosem lesz elég jó, ez pedig nem más, mint a kevert valóság."
Abrash szerint mindegy, hogy mennyire lesznek jók a VR eszközök, sok ember lesz, akinek kényelmetlenséget fog jelenteni, hogy nem látja a másik szemét, miközben beszél vele, a társadalmi elfogadottság pedig kulcsfontosságú minden olyan technológia esetében, amit nyilvánosan akarunk viselni. Szerinte a jövőt az olyan, teljesen áttetsző szemüvegek jelentik, amik észrevétlenül nyújtanak nekünk extra információt a környezetünkről, viszont évekre van szükség ahhoz, hogy ez a fajta technológia elérhetővé váljon.
Egyre több cég van, ami a teljes AR élmény megvalósításán dolgozik, ezek közé tartozik a CastAR is, melynek igazgatója, Steve Parkis egyetért abban, hogy még sok idő kell a technológia kialakulásához, viszont az odáig vezető tanulási folyamat már most is elkezdődött:
"A Pokémon Go és az Instagram élő filterek abszolút tekinthetők a kiterjesztett valóság kezdőlépésének, pontosan ugyanúgy, ahogy régebben a lyukkártyák is fontosak voltak a személyi számítógéphez vezető úton. Nemrég az AR még nem is létezett, hamarosan pedig nagyon meg fog változni, de ez nem jelenti azt, hogy az első iterációk nem számítanak. Végül a fogyasztók fognak dönteni, nekünk pedig az a dolgunk, hogy felkeltsük az érdeklődésüket és megragadjuk a figyelmüket. A matricák, a filterek és a Pikachuk tökéletesen ellátták ezt a feladatot, mert az embereket nagyon érdekli az AR!"
Parkis szerint az a tény, hogy a nagy vállalatok érdeklődést mutatnak a kibővített valóság iránt nem csak izgalmas és motiváló, de nagyon fontos is a technológia elterjedésében, hiszen ők azok a piaci szereplők, akiknek megvannak a megfelelő erőforrásai ahhoz, hogy ezek az újdonságok egy nagyobb közönséghez is eljussanak.
Az igazgató szerint egyébként az is fontos, hogy míg a VR és az AR jelenleg külön utakon fejlődnek, abszolút valószínű, hogy egy 20-30 év múlva végül egyesülni fog a két irány és ennek az ütközésnek mérhetetlen hatása lesz arra, ahogy a számítógépeket használjuk.
Ti mit gondoltok erről? Melyik irányban láttok nagyobb fantáziát?