Hatalmas lendülettel indított, aztán mára kicsit visszavett a tempóból a virtuális valóság, amiről a mai napig megoszlanak a vélemények. A Microsoft először a lenyűgöző dolgokra képes, ugyanakkor hihetetlenül drága és még mindig fejlesztés alatt álló HoloLens és a kiterjesztett valóság (Augmented Reality) segítségével próbált meg beszállni a versenybe, hamarosan pedig egy teljesen új platformot, a magyarul nem túl impozánsan hangzó kevert valóságot (Mixed Reality) indítják világhódító útjára.
De mi az a Mixed Reality?
A bevezetőben nem véletlenül platformként és nem eszközként hivatkoztam a Mixed Realityre, a Microsoft ugyanis durván féltucat gyártóval dolgozik együtt a technológián, így többek közt az ASUS, a Dell és a HP is érintett a dologban. Ezek az eszközök használat közben leginkább a már ismert VR szemüvegekhez, a Vive-hoz és a Rifthez hasonlítanak, és játszhatjuk is majd rajtuk azon játékok nagy részét, amelyek VR-ban már elérhetőek (pl: Superhot, Arizona Sunshine, Rec Room, stb). A játékok mellett azonban szinte bármilyen asztali alkalmazást is elindíthatunk - több mint 20 000 app támogatja ezt a használatot - így böngészhetünk, bejárhatjuk a világ különböző tájait vagy filmet is nézhetünk a virtuális térben. Az alkalmazásokat a környezetünkben képek módjára felpakolhatjuk mondjuk a falra, így minden egyszerre és gyorsan elérhető marad.
Miben más, mint a VR?
A Rift, a Vive és a PSVR esetében is külső érzékelőkre támaszkodik a rendszer, amikor a headset vagy a kontrollerek helyzetét próbálja lekövetni. A Mixed Reality szemüvegek ezzel szemben két beépített kamera segítségével figyelik folyamatosan a környezetet: ezek követik a mozgásérzékelős kontrollereket, és jeleznek akkor is, ha túl közel megyünk a falhoz vagy valamilyen tárgyhoz a szobában. Mivel a cél egy könnyen használható, sokak által elérhető élmény megteremtése volt, ezek a headsetek általában olcsóbbak PC-s társaiknál, nem kell annyit kalibrálgatni őket, és a gépigényük is alacsonyabb
Egységben az erő
Bár minden gyártó más oldalról közelítette meg a dolgot, a Microsoft nagyon szigorú szabályok közé szorította a fejlesztést, így kialakítás, teljesítmény, gépigény és ár tekintetében is elég hasonlóak ezek az eszközök. A kialakításnál például cél volt az, hogy a használathoz ne kelljen nagyon elköteleznie magát az embernek, könnyű legyen váltani az alkalmazások és egy való életbeli beszélgetés között. Éppen ezért a headsetek eleje felhajtható, hogy ne kelljen levennünk azt, ha mondjuk egy kollégánkkal vagy lakótársunkkal akarunk váltani pár mondatot munka vagy játék közben.
Mit tud az ASUS újdonsága?
Ha végignézzük a különböző gyártók szemüvegeit, egyértelműen az ASUS-é néz ki a legjobban. A sokszögekből álló előlapi borítás a Superhot dizájnját juttatja eszünkbe, sokkal prémiumabbnak néz ki a dolog, mint mondjuk az Acer hasonló szemüvege, ami inkább a Nintendo Virtual Boy-ára hajaz. A maga mindösze 400 grammos súlyával érezhetően könnyebb, mint a Rift vagy a Vive, miközben a felbontása is jobb: a 90Hz-en frissülő kijelzők 3K-s felbontást (szemenként 1440x1440) tesznek lehetővé. Szintén tetszetős döntés a gyártó részéről, hogy a headsetet belülről egy gyorsan száradó antibakteriális anyaggal vonták be, ami nemcsak a hosszú idejű használat során lesz hasznos, hanem akkor is, ha egyszerre sok ember akarja kipróbálni a cuccot, mondjuk egy buliban vagy rendezvényen.
A Mixed Reality hivatalos rajtja a Windows 10 őszi nagy frissítésével egyidőben, október 17-én esedékes, az ASUS szemüvegére azonban 2018 tavaszáig kell majd várnunk, amikor várhatóan 450 eurós áron kerül majd a boltokba.