Mi is beszámoltunk róla 2 évvel ezelőtt, hogy társasjáték készül a Rainbow Six: Siege alapján. Az elsősorban 1v1-re kihegyezett táblás változatban a videojátékból ismerős pályákon kellett volna a támadókat és védőket irányítani, mindezt időre. A koncepció elképesztően izgalmasnak tűnt, nem véletlenül gyűlt rá össze másfél millió dollár. Ráadásul egy bejáratott kiadóról van szó, akik akkor már javában dolgoztak egy másik adaptáción, a Darkest Dungeonön.
A Ubisoft lövöldéje nagyon közel állt a szívemhez, úgyhogy támogattam a játékot, méghozzá kiegészítőkkel együtt. Minden hülyeséget azért nem raktam be a kosárba, de így is 275 dollárt, vagyis durván 100 ezer forintot fizettem be előre.
Nyilvánvalóan tisztában voltam vele, hogy nincs rá garancia, hogy a játék kiemelkedően jó lesz, a Darkest Dungeont látva biztos voltam benne, hogy csúszni fognak a gyártással. Ugyanakkor a Kickstarter-exkluzív cuccokért a használt piacon is jó pénzt adnak, egy népszerű IP-ről van szó, így nem tűnt hatalmas pénzügyi kockázatnak a befektetés.
Aztán teltek-múltak a hónapok, és a csapatnak még a havi egy update-et sem sikerült tartani, de nem aggódtam. Időközben itt volt a nyakunkon a koronavírus-járvány, ami megnehezítette és drágította a szállítást, a háború, az elszálló energiaárak és az infláció, volt elég baja a kiadónak. Még ha komoly csúszással is, de leszállították a Darkest Dungeont, ami egész jó értékeléseket kapott. A gyártás után azonban realizálták, hogy a szállítási költségek jóval magasabbak annál, mint amivel a kampány során kalkuláltak, így arra kérték a támogatókat, hogy pótolják ki az összeget 20 dollárral. Egy ilyen játéknál ez már majdhogynem aprópénz, így a kiadó állítása szerint a támogatók 80%-a ebben is partner volt.
Rossz hírek hozója
A hétvégén új 6: Siege update érkezett, ami nem várt meglepetést tartogatott. A levélben hosszan lamentálnak azon, hogy a járvány, a nemzetközi helyzet fokozódása és egyéb faktorok miatt sajnos a korábbi esztimációkat ki kellett dobni az ablakon, a pénz pedig elfogyott, úgyhogy nagyon szeretnék, ha küldenénk még. Ha valaki csak az alap dobozt rendelte meg, az elég, ha 39 dollárral beszáll, míg a kiegészítőkkel megpakolt kiadásokra 99-129 dollárt kell kiköhögni.
Mindezt úgy, hogy ma indul egy kéthetes periódus, amíg várják a kontribúciót. Ha elég ember befizeti, akkor el tudják kezdeni a gyártást. Ha nem, akkor a banki költségek levonása után visszautalják a most befizetett összeget. Ha valaki most nem száll be, akkor függetlenül a gyűjtés sikerességétől, nem kapja meg a játékot októberben. Hogy aztán később mennyi pénzért, azt egyelőre nem tudni. A levélben azt is többször hangsúlyozzák, hogy ez a pénz teljes egészében a gyártásra megy majd, így sokan azt gyanították, hogy a szállításért lesz egy második kalapozós kör. Nos, a második pofon hamarabb jött, mint vártuk.
Valaki jóhiszeműen megpróbálta befizetni a 129 dollárt, mire kiderült, hogy amennyiben kértél extákat (és hát az all-in csomagot berendelők általában kértek, mint token szett, playmat, extra doboz, hogy egyben elférjenek a kiegészítők), akkor ezek mindegyike feláras, és a szállításra az eredetileg befizetett 60 dolláron felül további 78 dollárt legyen kedves elutalni. Így a bekért összeg dupláját vonnák le már most, a teljes játéknak pedig pusztán a szállítása több, mint 50 ezer forintba kerül.
Nem is lepődtünk meg annyira
A Mythic Games problémái nem most kezdődtek. Amennyire kívülről meg tudjuk ítélni, évekkel ezelőtt belecsúsztak egy spirálba, és az újabb Kickstarterekből befolyó pénzből még az előző projektet próbálták finanszírozni. Nem véletlen, hogy az elmúlt hónapokban 40-50%-os kedvezménnyel árulták a játékaikat, és hogy számos értékes IP-t eladtak a CMON kiadónak. Miközben a Darkest Dungeon második hullámából még mindig rengetegen várják a játékukat, a kiadó webshopján hatalmas kedvezményekkel árulják a játékot.
Két út áll tehát előttem és több mint tízezer másik támogató előtt: búcsút mondok a már befizetett pénzemnek, vagy befizetek még többet, reménykedve, hogy talán egyszer megkapom a játékot. A Mythic persze a csillagokat is leígéri az égről, de tekintve, hogy még egyáltalán nem kezdődött meg a gyártás egy olyan játéknál, aminek több mint egy éve meg kellett volna jelennie, kötve hiszem, hogy a következő néhány hónapban simán lezongoráznák az egészet, ha ennyire üres a kassza.
Ebből már nem lesz játék
A harmadik lehetőség, hogy visszatérítést kérünk a kiadótól, amit hozzám hasonlóan sokan megléptek most, mert ezt már nem vette be a gyomruk. A Mythic azonban csak havi egy fix mennyiséget dolgoz fel ezekből, hogy még csak véletlenül se legyen olyan cash-flow problémájuk, ami más projekteket is veszélyeztet. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy még százával vannak olyanok, akik tavaly nyáron indították el a visszatérítést, és a mai napig nem kapták vissza a pénzüket.
Nem gondolom, hogy egyszerűen csak le akarták nyúlni a kisemberek pénzét. Nem egy egyszerű átverésről van szó, még ha valahol útközben át is fordulhatott az egész egy piramisjátékba. De hibát hibára halmozott a kiadó, ezekről pedig nem tájékoztatták megfelelő módon a támogatókat. Most mégis tízezer ember maradhat játék, és főleg nem kevés pénz nélkül. Nem gondolom, hogy valaha viszont fogom látni a 6: Siege-re befizetett pénzt, de az is biztos, hogy ez a kiadó sem lát tőlem egy forintot sem a jövőben, tűnjön bármilyen menőnek is a játékuk.