Általában minden kiadó szereti már a megjelenés előtt kiosztani a videojátékok tesztkulcsait egyszerűen azért, hogy a sajtó munkatársai és a különböző tartalomgyártók el tudjanak készülni az embargóra a komplett tesztekkel. Ezt az embargót pedig kicsivel a megjelenés elé szokás belőni. Majdnem mindenki így csinálja, a Sony esetében viszont az elmúlt években már standarddá vált, hogy körülbelül két héttel az adott játék hivatalos startja előtt megérkeznek a tesztre szánt kódok. Ez a gyakorlat nem kis önbizalomról tesz tanúbizonyságot, hiszen sokan még az utolsó pillanatokban is a csiszolgatáson, bugok gyomlálásán dolgoznak, a Sony Interactive Entertainment viszont úgy érzi, az ő játékai teljesen készen vannak, szabadon lehet azokat véleményezni.
A God of War Ragnarök esetében viszont még minket is meglepett, hogy a tesztkód több mint három héttel a november 9-i megjelenési dátum előtt befutott, sőt szabadon beszélhetünk minden embargóról (másoknál ez is jóval szigorúbb szokott lenni), illetve jelen sorokat is azért olvashatjátok, mert az első pár óráról már most elmesélhetjük nektek a benyomásainkat. De miért ennyire engedékeny a Sony? Nos azért, mert a Santa Monica Studio ezúttal sem hibázott, és egy olyan folytatást hozott el nekünk, amiben szemernyit sem kellett csalódnunk.
Nem csak közeleg a tél, itt is van
A Fimbulvetr a skandináv mitológiában a Ragnarök közeledtének jele, gyakorlatilag annak biztos előfutára. A nyarat el lehet felejteni, három tél követi egymást, közben mind a kilenc világ folyamatosan pusztul, háborúk dúlnak. Ebben az időszakban indul Kratos és fia, Atreus új kalandja, mely során komoly ellenfelekkel kell szembenézniük, elvégre az előző játék óta Baldur halála miatt Freya bosszúra szomjazik, Modi és Magni sanyarú vége következtében pedig Thor és Odin is a potenciális ellenségek közé sorolhatók.
A fejlesztők már korábban elárulták, hogy a játékban az északi mitológia mind a kilenc világát meglátogathatjuk, mi ezek közül most az elsőről, Svartalfheimről mondhatunk el egy keveset. Midgardon tényleg a tél az úr, a törpök világára viszont más hatással van a Fimbulvetr, itt jóval enyhébb az idő. Ehhez kapcsolódik a legtöbb puzzle feladvány is, melyek során általában gejzíreket kell befagyasztanunk, vagy óriási fogaskerekeket mozgatnunk úgy, hogy feléjük tereljük a vizet. Nem beszélhetünk hatalmas agytornáról, kellemesen törik meg ezek a pályaelemeket használó rejtvények a harcot, ami pontosan annyira folyamatos, szórakoztató, és mérhetetlenül véres, mint a széria előző részében.
Normál nehézségi szinten is nagyon kell figyelni arra, hogy ne kapjunk be túl sok pofont, és ne lepődjön meg senki sem azon, ha egyes bossokra többször rá kell próbálni. Nem beszélhetünk azért még Dark Souls vagy Elden Ring szintű nehézségi görbéről, de akit zavar a folyamatos koncentráció nélkülözhetetlensége, annak lejjebb kell majd csavarnia a nehézséget.
Természetesen visszatér a Leviathan Axe, a varázserejű fejsze, amit Kratos egykori feleségétől Faye-től kapott, illetve a Blades of Chaos is, ami elválaszthatatlan a főhőstől a sorozat legelső része óta. Az új fegyveres támadásokat tapasztalati pontokért cserébe oldhatjuk fel. A már megszerzett skilleket érdemes lesz gyakran használni, ha ugyanis elég sokszor ellőttük őket (egészen konkrétan teljesítettük az adott számú aktiváláshoz kötődő bronz, ezüst és arany kihívásokat), még extra módosítókat is hozzájuk lehet kapcsolni. Régi törp cimboráinknál a páncélzatunk és a fegyvereink fejleszthetők, utóbbiakba rúnákat is lehet pakolni, amik további extra képességeket nyitnak meg.
Amikor egy író tényleg dolgozik a fizetéséért
A játékmenet alapjait tekintve tehát nincsenek óriási változások, az irányítás kézre áll, azonnal visszakapcsol rá az izommemóriánk, illetve gyorsan tanulható, ha valamiért kimaradt volna nektek a 2018-as előző epizód (ebben az esetben azonnal pótoljátok!). Nem is gondolom, hogy ezen a téren bárki tartott volna attól, hogy elbotlanak a fejlesztők, és szétbarmolnak egy már eredetileg is szinte tökéletes rendszert, és nyilván szó sincs semmi ilyenről. De vajon milyen maga a történet? Valószínűleg a legtöbbeket ez foglalkoztat, hiszen az előző rész írócsapatából csak Matt Sophos és Richard Gaubert tért vissza, Cory Barlog ezúttal kizárólag producerként felügyelte a munkát, még a rendezői széket is átadta Eric Williamsnek.
Azt kell mondanunk, az első órák alapján, hogy ezen a téren sem kell aggódni. Pár perc elég ahhoz a játéknak, hogy tökéletesen a megfelelő hangulatba helyezze és beszippantsa az embert. A narratíva monumentális, de mégis megmaradtak azok az apróbb, emberi pillanatok, amik a 2018-as játékot is annyira csodálatossá tették. Ilyenek például azok a nagy sztorit semmilyen módon sem befolyásoló, mégis parádés párbeszédek, amik Kratos, Atreus és a levágott fej, Mímir között zajlanak le.
Aki szereti a "Sony-stílusú", történetre fókuszáló akció-kalandjátékokat, az a Ragnarök esetében garantált szórakozásra számíthat, mindez pedig szebb lesz, mint eddig közel bármi, amit elindított a PlayStation 5-jén.
Cirógatja a szemeidet
Teljesen felesleges válogatni a cirádás jelzők között: a God of War Ragnarök gyönyörű. Olyan szép, hogy nehezen lehetne mondani ennél is mutatósabb videojátékot 2022-ben. A környezet a lehető legapróbb részletig ki van dolgozva, a karakteranimációk folyamatosak és hibátlanok, bugnak még csak nyoma sincs. Látvány és technikai megvalósítás terén is fel van adva a lecke az egész iparágnak. Két grafikai mód közül választhatunk, a szokásos performance mód bekapcsolásakor viszont az arra alkalmas kijelzővel rendelkező pajtások meg fognak lepődni: a játék így nagyjából folyamatos 88 fps körül futott nálunk, vagyis nemcsak eléri a 60-at, de túl is szárnyalja. A quality mód esetében 30 környékén járunk. Mindkét mód esetében bekapcsolható arra alkalmas tévé esetében a HFR - ez kelleni fog a 60 fps fölötti élményhez.
Számos kisegítő lehetőség közül is válogatni lehet, ahogy azt már megszoktuk a Sony játékaitól, sőt még akár a teljes gombkiosztást is szabadon át lehet variálni.
Magyar vagyok, nem turista
Mint minden nagyobb belsős Sony-fejlesztés, a God of War Ragnarök is teljes magyar feliratot kapott. Ennek néhol nem árt majd egy kis foltozás, főleg a menüben vannak megmosolyogtató megoldások. A választható grafikai módok neve például "kegyteljesítmény" és "kegy megoldása", de ezeket még nyilván lehet javítani. A párbeszédek feliratozása közel tökéletes, konkrét félrefordítással vagy durva hibával itt nem találkoztunk eddig. Nem lehet elégszer elmondani, hogy mekkora piros pont jár egyébként mindezért, hiszen nem sok kiadó fordít figyelmet arra, hogy a magyarhoz hasonló parányi piac játékosai is saját anyanyelvükön olvashassák egy játék feliratait, és így azok se maradjanak ki egy történetorientált kalandból, akik nem rendelkeznek az annak értelmezéséhez szükséges angoltudással.
November 3-án, egészen pontosan 17 órakor jelentkezünk majd a God of War Ragnarök teljes tesztjével. Nyilván akkor sem fogunk orbitális spoilereket ellőni a játék története kapcsán, de egy jóval átfogóbb elemzést szállítunk majd le nektek, miután mind a kilenc világot alaposan bebarangoltunk. Az már most egyértelmű, hogy egy párját ritkító utazáson veszünk épp részt.