Geoff Keighley teljesen átvette a hatalmat: minden olyan műsort, ahol nagy bejelentésekre lehet számítani, és nem csak egy kiadó játékai kapnak helyet benne, ő vezet már. Az E3 helyett tartott Summer Game Fest, az Opening Night Live, a The Game Awards mind-mind az övé, és ezzel valahogy a játékipar megbékélt, mindenki kooperál vele, sokan megelégszenek azzal, ha játékukról A Nagy Bejelentő Műsorok valamelyikében esik szó. A Future Games Show, a PC Gaming Show, és minden más csak maszatolás ezekhez képest, azokban valóban alig akad bármi igazán érdekes, nagy részüket olyan indie alkotásokkal töltik meg, amikről aztán sokszor soha többet nem is hallunk, még a megjelenésük után sem.
Keighley egyeduralmával nincs nagy baj, de volna mit jobban csinálni, kezdve például azzal, hogy a szervezők nem a maratoni hosszúságra mennek. A díjak miatt úgy-ahogy magyarázható, hogy a The Game Awards 3 órán át tart egy fél órás felvezető műsort követően (különösen fáj nekünk, hogy európai idő szerint hajnalban zavarják le), de a másik két eseménynél kevésbé indokolt, hogy ennyire hosszúra húzzák - a gamescomos show esetében pláne nem, hiszen a kölni rendezvény eleve nem a bejelentések színtere, hanem az utolsó alkalom, hogy a nagy őszi hajtás előtt mindenki előtérbe tolja még érkező játékát.
Az, hogy van egy nagy, összefoglaló műsor, ahol minden platform, kiadó, fejlesztőcsapat mérettől függetlenül képviseltetheti magát, elméletben nem egy rossz dolog, hiszen így az Assassin's Creed Mirage-zsal kapcsolatos új infókra vágyók is megismerhetnek olyan játékokat, mint például a Crimson Desert vagy a Nightingale, amik érdekelhetik őket, de máshogy nem értesültek volna róluk. Ugyanakkor nehéz jól belőni az arányokat, úgy, hogy ne unja magát halálra az, akit, teszem azt, a Hoyoverse játékai (Zenless Zone Zero, Genshin Impact, Honkai: Star Rail) például egyáltalán nem érdekelnek, nem nyitott az animés akciózásra, az elsődlegesen nyugati piacra szánt játékok miatt ül a képernyő előtt. Érthető, ha valaki a sok, őt nem érdeklő játék láttán azt gondolja, az egész műsor semmit nem ért, ahogy az is, ha valaki hiányolja a régi idők ütős bejelentéseket halmozó előadásait, amikben másfél óra alatt annyi nagy leleplezés volt, mint Keighley műsoraiban egy év alatt összesen. Más időket élünk, sok kiadó évente többször nyilvánul meg, nem feltétlenül akkor, amikor mások is.
Lehetetlen mindenki egyéni ízlésének megfelelni, az viszont elvitathatatlan, hogy az Opening Night Live-on rengeteg fontos játék szerepelt: volt Diablo IV, Starfield, Assassin's Creed Mirage, Modern Warfare III, Lords of the Fallen, The Crew Motorfest, Cyberpunk 2077 Phantom Liberty, Armored Core VI, Mortal Kombat 1 és Alan Wake II is. Oké, Lies of P, Forza Motorsport, Nintendo-játékok meg Cities: Skylines 2 épp nem, de ezekről talán hallunk még a napokban ettől függetlenül is. És még a Little Nightmares 3-at is bejelentették, ami egy kisebb, ámde lelkes közönséget hozhatott lázba.
Egyébként is, mint arra fent már utaltam, érdemes az elvárásokat annak megfelelően belőni, hogy a gamescom nem az E3, soha nem a játékbejelentéseken volt a hangsúly, hanem az őszi és tavaszi szezonokhoz egészen közel a már bejelentett, a közeljövőben érkező címekről árultak el még többet. Leleplezésekre majd a decemberi The Game Awards lesz alkalmas, sokan most oda tartalékolnak, mert az idei őszi szezon egyszerűen már túlzsúfolt.
Nem hogy hetekre, napokra vagyunk attól, hogy megjelenjen a Starfield, de szintén szeptemberben jön az NBA 2K24, a The Crew Motorsport, a Mortal Kombat 1, a Lies of P, a Payday 3, a Cyberpunk 2077 Phantom Liberty és az EA Sports FC 24, amiket októberben olyan nagy durranások követnek, mint az Assassin's Creed Mirage, a Forza Motorsport, a Lords of the Fallen, a Spider-Man 2, a Super Mario Bros. Wonder, a Cities: Skylines II és az Alan Wake II. Egy ilyen szezon előtt furcsa számonkérni, hogy hol maradtak a nagy bejelentések; nincs épeszű kiadó, aki már a jövő évi újdonságokra kezdene hype-olni, szinte minden nagy szereplő hoz valamit nekünk az év utolsó harmadában.
Szóval aki nagy durranásokra vágyik, az várjon türelmesen december elejéig, a The Game Awardsig - nem kell attól félni, hogy nem lesz mivel játszanunk a közeljövőben, sőt, attól kell inkább, hogy nem lesz időnk mindenre, ami érdekes.