Összegezzük gyorsan, mit csinált az elmúlt tíz évben a Rockstar Games, hogy teljesen érthető legyen, miért nem meglepő a Red Dead Redemption új kiadásának megúszós mivolta.
2013-ban megjelent a Grand Theft Auto V, vele együtt pedig a kiadó első, teljesen online játéka, a Grand Theft Auto Online, ami eleinte egészen gyatra állapotban volt, aztán szépen kipofozták, és annyi pénzt termelt, amennyit szórakoztatóipari termék még soha - a GTA V is sikeres volt önmagában, de az eleinte csak vele egybecsomagolva kapható spin-offal elképesztő bevételi számokat sikerült elérnie. És a Rockstar emiatt - a pénzügyi oldalt nézve teljesen érthető módon - úgy gondolta, fölösleges bármi mást csinálnia, nem kell ötévente új, teljes értékű GTA-játékkal előállnia, érdemesebb minden erőforrást erre fordítani.
A háttérben 2011 óta készült a végül 2018-ban megjelent Red Dead Redemption 2, amit, ha már belevágtak, befejeztek, kiadtak, és nem meglepő módon kerestek vele egy rakás pénzt - de nyilván messze nem annyit, mint amennyit a GTA Online hozott. Az RDR2-nek is volt Online módja, ám ez nem futott fel igazán, nem is foglalkoznak vele ma már érdemben.
A kettő között, valamint utóbbi után zömmel csak maszatolás zajlott: megjelentették az L.A. Noire-t PS4-re, Xbox One-ra és Switchre kisebb módosításokkal és minimálisan felturbózott látvánnyal, ami megosztotta a játékosokat és kritikusokat egyaránt - véleményes volt, hogy eleget tettek-e a játék szebbé tételéért, és a befektetett munkának megfelelően árazták-e be 13 990 Ft-ra. Ez egyébként még csak-csak elfogadható ár volt egy akkor hatéves játék újrakiadásáért.
Aztán jött az egész szórakoztató, VR-exkluzív L.A. Noire: The VR Case Files, majd megtörtént az az, amiről soha nem gondoltuk volna, hogy pont a Rockstarral, pont a kiadó ezen játékaival fog megtörténni: megjelent a Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, minden idők egyik legborzalmasabb remastercsomagja, amit egészen szürreális módon sikerült elrontani. Nem sorolom hosszan a problémákat, de nekem a kedvencem az volt, amikor beragadtam a Vice Cityben az autómmal egy falba egy benézett kanyar után, és ezért buktam el egy küldetést.
És valahogy úgy tűnik, hogy a kiadó nem tanul. Vagy épp az a tanulság, hogy fölösleges remastereléssel próbálkozni, biztosabb inkább a minimumot adni... drágán?
Poros vadnyugat
Ezúttal legalább nem is a Grove Street Gamest, hanem a kizárólag portokkal foglalkozó Double Elevent kérték meg, hogy az eredeti játékkal szolgáló Rockstar San Diego támogatásával készítse el a Red Dead Redemption PlayStation 4-es és Nintendo Switch-es átiratát. 2023-ban, tíz évvel a PlayStation 4 és hattal a Nintendo Switch, mi több, közel hárommal a jelenlegi generációs konzolok debütálása után egy olyan átiratot rendeltek meg, ami semennyire nem használja ki utóbbiak erejét, előnyeit.
A switches kiadás esetében nem is számítottunk sokra, sőt, kifejezetten örülhetünk annak, hogy a natív 1080p-s felbontás és a 30 fps megvan a dokkban. A hibrid gép hardvere már nagyon-nagyon koros, az exkluzívok sem futnak zökkenőmentesen rajta, valahol inkább lenyűgöző, hogy egy ekkora, nyílt világú játék egy ilyen gépre is elkészülhetett, és bárhova magunkkal vihetjük, játszhatjuk offline. Még jobb lett volna, ha a Steam Deck- vagy ROG Ally-tulajdonosok is megtehetik ezt, de a PC platform ebből a körből is kimaradt, a PC-s játékosok még mindig nem ismerhetik meg, mi történt John Martsonnal és családjával az RDR2 eseményei után.
Mivel hangsúlyozottan egy PlayStation 4-es játékot kaptunk, hiába indítjuk el PlayStation 5-ön, hiába futtatjuk a belső SSD-ről, az alacsonyabb töltési időn túl más extrának nem örülhetünk. A Red Dead Redemption jól láthatóan egy tizenhárom éves játék (az egész 10 GB-ot foglal, már ez is megmosolyogtató), és ugyan akkor lélegzetelállítóan nézett ki, most már nem annyira lenyűgöző: vannak szép pillanatai, de ha karaktereket vagy bármilyen textúrát nézünk közelről, meglátszik a kor, minden szögletes, mosottas, Marston kalapjától a kocsma padlójáig. Nagyjából annyival mutat jobban, mintha az Xbox 360-as változatot Xbox One-on vagy Series X|S-en indítanánk el, talán egy kicsit szebb az AMD FSR 2-nek köszönhető Anti-Aliasing miatt, viszont a kezelőfelületet nem skálázták fel, a töltőképernyő felirata, a megjelenő üzenetek láthatóan alacsony felbontásúak, kifejezetten rondák. Csak a gombok ikonjait cserélték ki, de azt feltehetően kötelező volt, hogy a Sony ellenőrzésén átmenjen - meg amúgy is minimális energiabefektetés kellett ezen pár kép felülírásához
Leginkább akkor éreztem magam öregnek, amikor az első indításnál kiírta a játék, hogy "Nem találtam mentést. Szeretnél egyet létrehozni?" Mikor kérdezte meg tőletek egy játék ezt utoljára?
Régi korokban ragadva
A textúrák milyenségén még túllendülnénk, ha cserébe legalább PlayStation 5-ön (bár igazából az sem lenne irreális elvárás, hogy PS4 Prón) megvolna a 60 fps, viszont a határt 30 fps-nél húzták meg. Nincs vagy-vagy, nem lehet képfrissítési sebességet vagy felbontást előtérben részesítő mód közül választani, 4K van és 30 fps, alap PS4-en 1080p. Ez egy 2010-es, PS3-as játék új kiadásánál teljesen érthetetlen, nem magyarázható technikai korlátokkal, se azzal, hogy "ez így filmszerű, ez kreatív döntés volt". És még a 30 fps sem állandó.
A Rockstar ezzel most elmaradást pótolt: PlayStation 4-en és PS5-ön nem volt játszható a Red Dead Redemption (és nyilván kiegészítője, a csomag részét képező Undead Nightmare sem), már egy ideje a felhő segítségével sem, erre a problémára hoztak gyors, minimális energiabefektetésű megoldást. Csak hát nem úgy, mint Xboxon, ahol a visszafelé kompatibilitás miatt az Xbox 360-as verzió játszható korának megfelelő áron, 5990 Ft-ért, hanem ennek több mint háromszorosáért, 18 990 Ft-ért, úgy, hogy a folytatás egyébként 20 990 Ft-ba kerül, ha nincs épp leárazva - az Ultimate Edition jelenleg pont akciósan, 9 599 Ft-ért kapható. Egy ilyen klasszikus és azok rajongói ennél többet érdemeltek volna, különösen ha ennyi pénzt kérnek el tőlük.
Azt hiszem, sajnos a Grand Theft Auto VI megjelenéséig a Rockstartól nem várhatunk már mást, elég lenne, ha nem csinálnának semmit, az legalább nem lehet rossz. A GTA VI talán tényleg méltó lesz a csapat hírnevéhez - csak remélni tudjuk, hogy nem lustálkodják el, egy teljes értékű játékot kapunk lehengerlő látvánnyal, jól látható játékmenetbeli újításokkal, ami irányt mutathat a nyílt világú játékoknak a következő évekre. Nehéz ebben hinni, de a fejlesztőcsapat talán lelkiismeretesebben dolgozik, mint a kiadó döntéshozói.