A horror egy megosztó műfaj: van, aki imádja, és minden formában szívesen fogyasztja a filmeket és játékokat, és van, aki messze kerüli, mert nem szereti a rettegést, a belezést, meg a hasonló, sötétebb dolgokat. De mit tegyünk akkor, ha egy játék sztorija, világa, játékmenete felkeltette az érdeklődésünket, viszont a horrorisztikus elemek meggátolnak annak élvezetében?
A Resident Evil VII-et nem tudtam végigjátszani, mert úgy éreztem, folyamatosan nyomaszt, nem hagy fellélegezni. A Resident Evil Village viszont nem ilyen, sokkal közelebb áll az élmény a Resident Evil 2 Remake-hez. Igaz, hogy vannak benne egészen parás és véres részek, de ha azokon túllendülünk, legfeljebb néhány, háztetőkön tanyázó farkasember morgásától szorulhat össze a gyomrunk.
A játék jelentős része világos terepen játszódik, és a sötét zugok sem olyan sötétek, mint az előző rész esetében, úgyhogy eleve jobb a helyzet, de az alábbi tanácsokat megfogadva a lehető legkönnyebben átlendülhetsz a kényelmetlen részeken.
Játssz világosban vagy hangulatfénynél
Ez nyilván a legalapvetőbb tipp: ha sötét van, jobban elmerülünk az élményben (ami nem feltétlenül jó, hiszen pont a félelem ellen kell most dolgoznunk), plusz eleve parázhatunk attól, hogy amíg nem figyeltünk, az ágyunk alól előmászott A Szörny, meg úgy általában attól, hogy nem tudjuk, nem látjuk, mi történik a sötétben. Szóval a Resident Evil Village-et is érdemes sötétedés előtt, vagy lámpafény mellett játszani, de arra azért figyelj, hogy a kijelző ne tükröződjön, és láss is valamit a történésekből. Egyúttal kapcsold a fényerőt maxra, mert a játék eleve nagyon sötét bizonyos helyeken, és nem hogy az ijesztő dolgokat nem látni, de a továbbhaladás útját is nehéz megtalálni.
Ne használj fejhallgatót
Még az olcsóbb fejhallgatók is szűrik valamennyire a környezeti zajokat, ami akkor jó, ha a lehető legjobban bele akarjuk élni magunkat egy játékba, de akkor kevésbé, amikor próbálunk úrrá lenni félelmeinken. A Resident Evil Village hangdizájnja kiváló, hallani a vízcseppek csöpögését, az ellenfelek lépteit, morgását, még akkor is, ha jó pár szobával arrébb vannak. Érdemes hangszórókat használni, és úgy belőni a hangerőt, hogy azért halljunk valamit, de ne minden neszt.
Rohanj be minden ajtón
A Resident Evil sorozatban mindig is fontos elem volt, hogy sosem tudhatjuk, mi vár ránk egy ajtó másik oldalán. Fölösleges attól félni, hogy valami ijesztő lesz: a legjobb, ha erőből berontasz. Ilyenkor amennyiben scriptelt jelenet vagy átvezető jön, a játék úgyis lelassul és elveszi az irányítást, ha meg ellenfelek közé kerülsz, nem ér váratlanul a találkozás. Ha pedig meghalsz, legalább tudod, hogy újraéledés után mire számíthatsz.
Ne spórolj a lövedékkel!
A Village egy túlélőjáték, amiben folyamatosan túrnunk kell a fiókokat, kutatnunk a szobákat, hogy lőszerhez jussunk, vagy olyan nyersanyagokhoz, amikből aztán gyógyító löttyöt, robbanószereket, meg persze skulót eszkábálhatunk. Ha viszont Casual vagy Standard nehézségen játszol, és rászánod az időt, hogy alaposan átnézd az egyes helységeket (a térképen piros minden olyan szoba, ami még nincs kifosztva), illetve bevásárolsz a Duke-nál, nem kell azon szoronganod, hogy kárba vesznek a célt nem találó lövedékek. Maxold ki valamelyik sörétest (értelemszerűen mindig épp azt, amit már megtaláltál), aztán ne fogd vissza magad, tüzelj csípőből, máris enyhül majd a félelem.
Ha kergetnek, fuss
Ami a Resident Evil 2-ben Mr. X, a Resident Evil 3-ban pedig Nemesis volt, az itt Lady Dimitrescu, aki nem örül, hogy a kastélyában bóklászunk. Lányai szintén szeretnek játszadozni velünk, de szerencsére könnyen lerázhatjuk, sőt, végleg ki is iktathatjuk őket. Érdemes a kastély térképét tanulmányozni, hogy tudjuk, hol van biztonságot nyújtó szoba, melyik útvonal nem zsákutca, így könnyen eliszkolhatunk, ha felbukkannak. Érkezésüket összetéveszthetetlen zene is jelzi, amit sokkal előbb hallunk, mint hogy látnánk, honnan jönnek, a lányok pedig rovarokat küldenek ránk, mielőtt támadásba lendülnének. Ők egyébként többnyire olyan szobákban köszönnek be, ahol le is győzhetjük őket, úgyhogy ha szemtől szemben álltok velük, ne féljetek a harctól, nézzetek körül, lesz, ami segíti likvidálásukat.
Készülj fel előre a parásabb részekre
Érdekes módon a Resident Evil Village nem végig játszik arra, hogy a frászt hozza az emberre, vagy végtelenségig nyomassza, de a játék első felében azért van egy-két neccesebb, véresebb jelenet. Amíg ki nem jutsz a kastély pincéjéből, nem lesz könnyű az élet, és Donna Benevento kúriája is több szempontból a legrosszabb rémálmokat idézi, de nyugtasson a tudat, hogy ha ezeken a szakaszokon túl vagy, onnan már könnyebb lesz az élet. A sztori cserébe egyre érdekesebb, szóval lesz miért bírni idegekkel.
+1 Ne akkor indítsd be a robotporszívót, amikor játszol
Én, aki annyira nem bírja a horrort, és összerezzen akkor is, ha az edényszárítón zörög valami, voltam olyan okos, hogy amíg játszottam, beindítottam a robotporszívót, aki tette a dolgát a lakás általam nem látott pontjain, kirángatott kábeleket, felakadt dolgokban, majd lassan, már-már fenyegetően tért vissza a nappaliba. Na, ez nem segített a nyugalmam megőrzésében.
Ha így sem megy, marad az, hogy megnézed, ahogy valamelyik streamer játszik, vagy elolvasod a történetet, ha nagyon kíváncsi vagy rá, és beéred ennyivel. A játék kiváló lett, mint azt HP is megírta tesztjében, de nyilván nem biztos, hogy mindenkinek ugyanannyira fekszik ez a stílus, de egy próbát mindenképpen megér az élmény. Igen, még akkor is, ha nem vagy annyira bátor.