A Rockstar most nem legfényesebb korszakát éli. A Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition által okozott csalódáson még mindig nem tettük magunkat túl, és nem voltunk teljesen boldogok attól sem, hogy a kiadó pénzt kér a Grand Theft Auto V és GTA Online PlayStation 5-ös és Xbox Series X|S-es változataiért, holott semmi olyan tartalmat nem adtak ezek az új kiadások, amik érdemben tették volna jobbá a játékokat.
Ugyanakkor tény, hogy a GTA V már Xbox 360-on és PS3-on is lenyűgöző volt, elképesztő aprólékossággal dolgozták ki a játékot a Rockstar North művészei, és tényleg kisajtolták a 2013-ra már meglehetősen elavult hardverekből, ami csak lehetett. Kevés olyan játék van, amiben a nagy szabású küldetéseket csinálni épp olyan jó élmény, mint a szabadban kalandozni, felfedezni a nyílt világot, aminek minden szeglete rejt valami érdekességet.
Aki nem csak darálja a küldetéseket, hanem tényleg elmélyül a GTA V világában, az tudja csak igazán, hogy milyen fejlesztések tehetnék még jobbá az élményt. Túl egy újabb, 30 órát felölelő végigjátszáson, nekiálltunk listázni azokat az újításokat, amiktől a már készülő Grand Theft Auto VI a széria legjobbja lehet majd.
Jobb autózás, autós szerepjáték-elemek
Nem annyira meglepő, hogy egy olyan játéknál, aminek a nevében is szerepel az "autó" szó, órákat töltünk a volán mögött. Megoszlanak a vélemények arról, hogy a járművek irányítása, fizikája mennyire volt megfelelő - mi ezen nem változtatnánk, ellenben vannak olyan, a kocsikhoz (és részben más járművekhez) kapcsolódó elemek, amik bevezetése nem igényelne nagy energiákat, de érdemben tennék jobbá az élményt.
Remek volna, ha nem kellene állandóan a rendőrségre rohangálnunk a kocsikért. Azokat az autókat, amiket nem a garázsunkban hagyunk, rögtön elviszik, akár a főszereplők házának felhajtójáról is, és iszonyú kényelmetlen folyton eltaxizni a kapitányságra, ahonnan egyesével szerezhetjük vissza a járműveket. Már az is érdemi változást hozna, ha legalább a szabályosan leparkolt autók a helyükön maradnának, de még kényelmesebb lenne, ha felhívhatnánk valakit, hogy hozza elénk a hintót. Örülnénk továbbá annak is, ha átállíthatnánk az elsődleges kocsit - egyáltalán nem volt fontos, hogy Trevor állandóan a szakadt, nyitott terepjárójával járjon, még esőben is.
A Rockstar valószínűleg vonakodik attól, hogy bevezesse a tankolás szükségességét, de ez is izgalmas lenne, amennyiben sikerül mértékletesen beépíteni. A rendőri üldözéseket is izgalmasabbá tehetné, ha számolnunk kellene azzal, hogy nem vezethetjük ugyanazt az autót a végtelenségig, de persze az sem jó, ha 10 kilométerenként keresnünk kell egy kutat. Meg lehetne találni ebben az egyensúlyt.
Végezetül pedig mindenképp jó volna, ha belső nézetben működnének a visszapillantók - a PC-s és PS4/XOne-os változattal bevezetett új nézetnek köszönhetően még jobban a karakterek szerepébe élhettük magunkat, de a biztonságos vezetést megnehezítette, hogy ha nem fordultunk hátra, nem láttuk, mi van mögöttünk.
Több "szabadidős" tevékenység
Már a 3D-s éra játékaiban is lehetőségünk volt arra, hogy mentősnek álljunk vagy pizzát fuvarozzunk, de ebben a korban pláne volna értelme az alkalmi munkák bevezetésének. Olyan világot élünk, ahol bárki majdhogynem egy mobilos alkalmazás letöltésével válhat futárrá vagy taxissá, így nem lenne rossz, ha a küldetéseket félretéve lehetőségünk nyílna éttermi kiszállítást vállalni vagy Uberezni, netán önkénteskedéssel kompenzálni bűntetteinket.
Zenehallgatás bárhol
A GTA V-ben minden szereplőnek van egy okostelefonja, amivel fotózhat, netezhet, e-mailezhet, mi több, divatkiegészítőként fejhallgatót is vásárolhatunk karaktereinknek - csak épp zenét nem hallgathatunk az utcán sétálva. A GTA-kban mindig is erős volt a zenei felhozatal, a GTA V-ben minden eddiginél több, különböző stílusokat lefedő rádióadó volt elérhető, a GTA Online-ban meg aztán pláne; és mégsem tehetjük meg, hogy legalább a rádiókban hallható dalokat bekapcsoljuk, ha gyalogolunk.
Megvásárolható lakások, vállalkozások
Valahol érthető, hogy a Grand Theft Auto V főszereplői nem vehetnek szabadon lakásokat, hiszen számos küldetés indul otthonaikban, de nem volt túl életszerű, hogy a milliomos Trevor ugyanabba a szakadt trélerbe megy haza, ahol a játék kezdetén élt, autói tárolásához pedig a messzi Los Santosban vásárolhat garázst. A GTA Online-ban látott megoldást átvihetnék az egyjátékos módba is: itt bizonyos küldetéseket a luxusapartmanunkból indíthatunk, de egyébként lehetnek olcsóbb ingatlanjaink is, amik legrosszabb esetben is néhány férőhelyet kínálnak autóinknak. Azt, hogy testreszabhassuk, ízlésünk szerint rendezhessük be otthonunkat, szintén üdvözölnénk.
A GTA V-ben volt lehetőségünk vállalkozónak állni és bárokat, mozikat tulajdonolni, de ezek többsége csak passzív jövedelmet adott, munkával csak néhány látott el minket. Ezen a téren is volna még mit fejleszteni - a Chinatown Warsban például a drogkereskedelem szuper volt, de el tudunk még képzelni számos menedzselős mini- és metajátékot, ami új réteget adhatna.
Szabad utazás, repülés több város között
A Grand Theft Auto: San Andreasban kimondottan szerettük, hogy három különböző várost járhattunk be: Los Santosból San Fierróba, onnan pedig Las Venturasba vezettek kalandjaink. Bár a GTA V is San Andreas megyébe vitt minket, a háromból mindössze egyetlen város volt szerepelt benne, a térkép felét pedig vidéki területek, kisebb települések töltötték ki. A játék elején és végén, egy-egy küldetés erejéig meglátogatott Ludendorff nyújtott némi felüdülést, de csak nagyon kis részét ismerhettük meg, szívesen visszatértünk volna oda.
A San Andreas koncepciója nem csak hogy működhetne, kidolgozottabb is lehetne most, hogy az új konzolok erősebb hardverei új lehetőségeket nyitottak meg. Már azzal is megelégednénk, ha legalább úgy átrepülhetnénk más területekre, hogy animáció visz át minket, nem kell, hogy magunk szelhessük át a távolságokat.
Női főszereplő, vagy legalább kiemelt mellékszereplő
A GTA-sorozatban nem sok szerepet kaptak női karakterek, és ha mégis, nem voltak emlékezetesek vagy rendesen kidolgozottak - miközben a Red Dead Redemption 2 egyik legjobb szereplője volt Sadie Adler, és egyébként is egyre nagyobb az igény az erős, jól megírt női alakokra a játékokban. Reméljük, hogy ha a főszerepet (vagy a főszerepek valamelyikét) nem is osztják nőre, legalább ott lesz valaki, aki Sadie-hez hasonlóan nem feltétlenül a külsejével, hanem inkább személyiségével tesz hozzá sokat a játék élvezeti értékéhez.
Több bejárható épület
Adott egy óriási, részletesen kidolgozott város a Grand Theft Auto V-ben, mégis csak az épületek töredékébe mehetünk be, és még azokon is vannak vak ajtók, amiknél nyitott a főbejárat. Az új konzolok ereje elvileg engedné, hogy még több ingatlan legyen bejárható - már az is elég lenne, ha legalább olyanok megnyílnának, ahova van is értelme belépni, de az immerziót növelné, ha beléphetnénk szállodák előterébe, bejárhatnánk egy plázát, vagy elérhetnénk felhőkarcolók tetejét úgy is, hogy lifttel utazunk, nem pedig helikopterrel.
Elektromos roller, bérautók
Gördeszkára a rajongók már a GTA III óta vágynak, de nagyobb esélyét látjuk annak, hogy az elektromos rollereket fogják beépíteni, amik az elmúlt néhány évben lettek a nagyvárosok utcáinak elengedhetetlen elemei. Rövidebb távokat jobb lenne ezekkel megtenni, mint gyalog vagy autóval. Azok, akik a kocsilopást annyira nem díjazzák, de taxizni sem szeretnének, választhatnák a rövid távra bérelhető autókat is - ha másért nem, azért beépíthetnék ezeket, hogy a játék jobban tükrözze a való világot.
Jobb mobilapp
A Rockstar annak idején megpróbálta az iFruit app segítségével összekötni okostelefonunkat a GTA V-tel, de az egy kutyás minijátékot és az autók gyors tuningolásának lehetőségét kínálta ahelyett, hogy lehetővé tette volna a játékbeli okostelefon kezelését, az e-mailek, üzenetek olvasgatását, hívások indítását, az internet böngészését. A GTA VI-nál ezt csinálhatnák ügyesebben, amennyiben ugyanannyira elemi részét képezi majd a játékmenetnek a mobil, mint a GTA V-ben.
Jobb mozgás, lövöldözés
Hozzá lehetett ugyan szokni a Grand Theft Auto V irányításához, de még a sokadik órában is vontatottnak, nehézkesnek érződhetett a mozgás és a lövöldözés. A Red Dead Redemption 2-ben sokkal intuitívabb, izgalmasabb és valósághűbb a harc (az ellenfelek nem csak összecsuklanak, ha találat éri őket, hanem sántítanak vagy elejtik a fegyverüket), várhatóan a GTA VI esetében is dinamikusabbá teszik majd, és erre szükség is lesz, különösen a konzolos változatok esetében.
Ti mit változtatnátok, újítanátok még? Írjátok meg kommentben!