Mindenki máshol húzza meg a határt abban, hogy mennyit költ a hobbijaira, még akkor is, ha egyébként nem kell az olcsóbb tejet választania a boltban. Vannak, akik folyamatosan a piactereket pásztázzák, hátha találnak egy bontott, de még jó állapotú társasjátékot néhány ezer forinttal a bolti ár alatt, míg mások már nem is számolják, mennyi pénzt költöttek gyűjtögethető kártyajátékok csomagjaira, mert az élmény nekik bármennyit megér.
Most, annak ellenére, hogy a szállítási költségek, a papírárak, az infláció növekedése és egyéb tényezők miatt jelentősen megugrott az új társasok ára, még az összetettebb, sok komponensből álló darabokért is ritkán kell 20 ezer forintnál többet fizetni, ezért joggal merülhet fel a kérdés: mi indokolhatja, hogy a Homályrévért (avagy Gloomhavenért) alapjáraton 60 ezer forintot kérnek, de még a kiadó Gémklub törzsvásárlói kedvezményét érvényesítve is közel 51 ezer forintot ott kell hagynunk, hogy elvihessük a gigantikus dobozt?
10 kg tömény homály
Aki játszott már asztali szerepjátékkal, bizonyára tudja, mennyire nehéz összecsődíteni mindenkit, meg egy olyan mesélőt találni, aki kellő beleéléssel formálja és tálalja a történetet. Ez több tervezőt is arra sarkallt, hogy megpróbálják kivenni őt az egyenletből, és olyan szerepjáték alapú társasokat alkossanak, amik hozzák a Dungeons & Dragons hangulatát, de mindenki ugyanolyan szerepben vehet részt a kalandokban.
Isaac Childres, a Homályrév tervezője sikerrel vette ezt a kihívást, még ha ehhez nem is emelt át minden elemet a D&D szabálykönyvéből - nincs például kockadobás, ezt egy folyamatosan bővíthető pakliból kijátszott kártyák váltják ki, a szörnyeket pedig megadott szabályok alapján ugyancsak mi irányítjuk. Ugyanakkor lootolhatunk, tárgyakat vásárolhatunk, fejleszthetjük karaktereinket, mint bármilyen más RPG-ben.
A játékban minimum egy, legfeljebb négyfős csapatunkkal küzdelmek sorozatán kell átverekednünk magunkat, összesen 95, egyenként 1,5-2 órát felölelő szcenárió vár ránk - ez még rosszabb esetben is 142,5 órányi játék, ha nagyon matekozni akarunk, ez 421 forint szcenáriónként. Aki ebben méri a megtérülést, láthatja, hogy az ár-érték aránnyal nincs probléma, még úgy sem, hogy a Homályrév legacy típusú játék, tehát ha pontosan követjük az instrukciókat, nem fogjuk tudni újrajátszani, továbbadni. Ez áthidalható például a hivatalosan forgalmazott, levehető matricákkal és házi szabályokkal, úgyhogy akinek ez vásárlásnál szempont, ne féljen, a Homályrév végigjátszás után nem lesz feltétlenül egyszerű dekoráció.
Minden szcenárió előrébb gördíti a történetet, döntéseink és ügyességünk következtében elágazhat az egyébként nem teljesen lineáris sztori. A kalandok könyve tartalmazza a küldetések leírását, a térképet matricák segítségével bővítjük, ahogy eredményeinket is ragasztgatással örökíthetjük meg, valamint borítékokat, dobozokat nyitogatunk, amikből jutalmakat szerezhetünk. Egy közel - vagy, ha reálisan nézzük, inkább több mint - 150 órás játék természetesen nagy eltökéltséget kíván meg, de akkor is haladhatunk a történettel, ha valaki a csapatunkból épp nem ér rá, a nehézség a játékosok számához skálázódik, és könnyen felzárkóztathatjuk a lemaradókat a történésekből, amiket nélkülük éltünk át. Ha meg szeretnénk valakinek mutatni, milyen, de már a kampány közepén járunk, bevonhatjuk őt akár egy kaland erejéig is.
Már négy karakter is elég lenne a kezdéshez, de hatból lehet az induláskor választani, a dobozban pedig tizenhét különböző harcos található, jó okkal: amint egy karakter eléri titkos célját, távozik köreinkből, és újat viszünk csatába helyette, aki egyedi képességekkel és erőkkel segíti a csapatot. A nyugdíjazott hősről a történelem nem feledkezik meg, ezáltal is alakul a saját Homályrév-sztorink. A doboz méretét és súlyát indokolja, hogy mindegyik karakterhez tartozik egy minifigura is a saját pakliját tartalmazó, borítékszerű dobozka mellett, 47 különböző típusú ellenséggel harcolhatunk, elképesztő mennyiségű, 1700(!) darab kártya kerülhet játékba, az aktuális helyszíneket is panelekből építjük meg, és ott a térkép, ami egy átlagos ebédlőasztal felét simán lefedi. A kartonelemek kinyomkodása önmagában elvisz 1-2 órát, a komponensek előszedésével, a menetek elején már a küldetések leírásának elolvasásával, a pálya összeállításával, a szörnyek megkeresésével is ráhangolódhatunk az élményre.
És NEKED megéri?
Az, hogy a Homályrév jelenleg a BoardGameGeek listája szerint minden idők legjobb társasjátéka, egyáltalán nem jelenti, hogy mindenkinek fel kell tennie a polcára - már csak azért sem, mert a lista pusztán pontszámokban kifejezett értékelés szerint alakul, nem szakmai szempontok alakítják, így míg a második helyezett Pandemic Legacy: 1. évaddal úgy-ahogy össze lehet hasonlítani, a harmadik pozícióban álló Brass: Birminghammel már nehezebben, nem beszélve a szintén top 10-es A Mars terraformálásáról, a Twilight Imperiumról vagy az Ark Nováról. A stratégiai és tematikus játékok között szintén jó helyen áll, ott nagyjából azokkal versenyez, amelyekkel összesítettben is, mégis annyira különbözik tőlük, hogy fura vállalás azokkal összehasonlítani.
A Homályrév összetett, sokáig tart az előkészítése, nem kimondottan egyszerű a szabálya és a játékmenete, sok benne az adminisztráció, nagy odafigyelést igényel - ezek mind-mind olyan tulajdonságok, amik elrettenthetik a nem elég tapasztalt, nem elég türelmes játékosokat. Szerencsére számos alkalmazás és módszer született már az előkészítés felgyorsítására, egy készen vett rendező is segíthet, hogy úgy pakoljuk el a dobozban az elemeket, hogy felgyorsítsuk a setupolás folyamatát.
Akit nagyon érdekel a téma, esetleg valami komolyabb RPG-élményre vágyik a Plüssmesék, az Azután vagy épp a Pandemic Legacy játékok után, mindenképp kezdje a BGG összesített toplistájának negyedik helyét elfoglaló, az alapjáték előzményeit feldolgozó Homályrév: Az Oroszlánfalka (Gloomhaven: Jaws of the Lion) nevű önálló kiegészítővel, ami nem csak hogy lényegesen olcsóbb (teljes áron 22.990 Ft, kedvezménnyel 19.542 Ft), bővíti is a sztorit: 25 önálló küldetést tartalmaz, illetve 4 olyan karaktert, akiket aztán az alapjátékba is át lehet vinni. Egy öt küldetésből álló bevezető remekül megtanítja a szabályokat, a mechanikák működését, a kalandkönyvbe épített területeknek köszönhetően pedig kompaktabb és gyorsabban kialakítható a játéktér. Ennek segítségével bárki eldöntheti, neki való-e a Homályrév-élmény, és ha a továbbadásában gondolkodik, ehhez is szerezhet eltávolítható matricákat, de meg is spórolhatja a térképre matricázást például jegyzeteléssel.
A Homályrév kooperatív játékként, történetközpontú fantasy kalandként, társasjátékként, szerepjátékként is kivételes. Már készül a folytatása is, a még tartalmasabb Frosthaven, viszont annak ára olyan magasra rúgott, hogy a magyar kiadó, a Gémklub szünetelteti a lokalizálását - egy 100 ezer forintos társasjátékot, ami már másfél éve csúszik és ki tudja, meddig halasztják még, érthető módon nem mernek most bevállalni. Az ígéretek csábítóak, de így, látatlanban még nehéz megmondani, felülmúlhatja-e majd elődjét; ezt meglátjuk később - addig is aki fogékony a fantasy szerepjátékok és az új világok megismerésére, szeretne valami olyat, amivel éveken át játszhat, és nem tartja magát kezdő játékosnak, bátran kezdjen el ismerkedni a Homályrév franchise-zal, elsősorban Az Oroszlánfalkával, aztán jöhet majd az alapjáték is.
(A játékokat köszönjük a Gémklubnak!)