Hirdetés

Ha bírod a dedukciós játékokat, ez a több díjra jelölt játék is tetszeni fog

|

Egyszerre versengő és kooperatív a Cryptid, amit megjelenése óta számos díjra jelöltek, és most végre magyarul is megérkezett.

Hirdetés

Egy éve még nem gondoltam volna, hogy a dedukciós játékok műfajának akkora rajongója leszek, mint most vagyok, de nem tudok betelni sem Az X bolygó nyomábannal, sem a Turing Machine-nal. Így hát izgatottan vártam az eredetileg 2018-ban bemutatott Cryptid idei, hazai megjelenését is, és attól eltekintve, hogy a komponensekkel nem vagyok teljesen kibékülve, játékélményben megint valami olyat kaptam, amihez szívesen visszatérek még.

Nézzük is, a 2022-es Kennerspiel des Jahres-esélyes játék miért speciális, és mi teszi nagyon addiktívvá.

Szörnyek szörnyű elhelyezkedése

A Cryptidben a körítés szerint kriptozoológusok vagyunk, és válogatott helyszíneken kell megtalálnunk szörnyeket, akik a térkép valamely hatszögletű mezőjén tanyáznak, ám mindaddig nem tudjuk, pontosan hol, amíg nem kommunikálunk a többi játékossal - viszont óvatosnak kell lennünk, mert azé lesz a dicsőség, aki először mutat rá az élőhelyre.

Hirdetés

Miután kihúztuk a kártyát, ami megmondja, hogyan állítsuk össze a hat elemből álló térképet, és a 3-5 játékos a saját naplójából hányas számú nyomot olvassa el a 96 lehetséges közül, kezdődhet a nyomozás (2 fővel is játszható, ehhez online külön, hivatalos szabályok vannak, de lényegében úgy kell játszanunk, mint egy kicsit módosított négyfős játékot, fejenként két-két kutatót megformálva).

Mindenki csak egy dolgot tud a szörny helyzetét illetően, például azt, hogy egy adott színű épülettől vagy élőhelytől milyen távolságban van, vagy hogy milyen típusú területen (erdő, víz, hegység, mocsár, sivatag) élhet, de ez minimálisan szűkíti le a lehetséges élőhelyeket, ahhoz, hogy megtudjuk, hol van, ki kell derítenünk óvatosan, hogy a többi játékos milyen nyomot kapott.

A saját körében mindenki két akció egyikét választhatja: vagy kérdez, tehát rámutat az egyik mezőre, és megtudakolja, az általa választott játékos infója alapján ott lehet-e a szörny, vagy kutat egy olyan helyen, ahol az ő infója szerint megtelepedhetett a jószág, és sorra haladva mindenki elmondja, szerinte is lehet-e ott, vagy sem. Ha senki nem mondja, hogy nem, a soron lévő játékos győz, ha akár csak egy valaki is megcáfolja a feltételezést, a játék megy tovább. 

Elsődleges feladatunk nem is az, hogy szűkítsük a lehetséges mezők számát, hanem hogy megpróbáljuk kitalálni, a többiek lépései mire utalnak. Ha például valaki gyanúsan csak sivatagos és mocsaras területeket vizsgál, szinte biztosak lehetünk benne, hogy az ő nyoma szerint ezen két területtípusba tartozó mezők valamelyikén lesz a lény. A helyzet lekövetését kockák és körök segítik: kockát olyan mezőre kell raknunk, ami nem lehet a megoldás, kört meg olyanra, ami igen. 

Ha már belerázódtunk, a feladatot nehezíthetjük azzal, hogy haladó játszmát választunk, amikor a nyom lehet olyan, ami nem azt mondja meg, hogy hol van a lény, hanem azt, hogy hol biztosan nincs. Amennyiben elakadunk, kérhetünk egy tippet, megtudhatjuk, a nyomok mire nem utalnak.

Nem az ágy alatt van

Nekem elsőre fura volt, hogy nincs megoldókulcs: nincs sehol jelölve, hogy melyik a megtalálandó mező, de mindig csak egy lehetséges megoldás van, így ha a játékosok nyomai alapján egy adott terület a nyerő, akkor ezt el kell fogadnunk. Persze így is egyértelmű, jó úton jártunk-e, de a megerősítés mindig jól tud esni.

Azt sem mondanám különösebben nagy ellenérvnek, hogy a komponensek egyszerűek, de tény, hogy jobban elkapott volna a hangulat, ha a viszonyítási pontként használt kőoszlopok és a viskók egyedibbek, nem csak nyolcszög és háromszög alapú hasábok, vagy a szörnyeket is kidolgozzák, megjelenítik valamilyen formában (akár egy kártyán, akár egy rövid sztorival a feladványkártyákon), és az élőhelyeket sem csak egy piros vagy fekete keret jelöli - ha már a doboz és a rajta lévő szörnyek annyira jól néznek ki. A naplók ellenben mutatósak, és a térkép is megfelel a célnak. Egyáltalán nem csúnya a játék, csak nem annyira extra, amennyire más játékok manapság, vagy amire a külső alapján számítottam volna.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

Tennivaló bőséggel akad, 54 feladványkártya tartalmazza a lehetséges elrendezéseket és nyomokat, de használhatjuk a playcryptid.com-ot is, ami generál nekünk térképet, és véletlenszerűen ad nyomokat. Ez sajnos magyarul nem tud, angol, olasz, kínai, francia és lengyel nyelv közül választhatunk.

A Cryptid szabályai könnyen elmagyarázhatók, ezek észben tartását a szabálykönyv hátoldalán lévő összefoglaló is segíti, abban pedig, hogy milyen nyomok lehetségesek (amit elengedhetetlen tudni a sikerhez), valamint hogy melyik területtípus pontosan milyen, a naplók hátlapja nyújt segítséget. A játékmenet izgalmas, soha nem tudhatjuk, a többiek mennyire járnak már közel a megoldáshoz, megfejtették-e, mi a mi nyomunk, vagy csak tippelgetnek, esetleg épp próbálnak minket félrevezetni trükkösen. Egyszerű, gyorsan pörög, egyáltalán nincs túlbonyolítva - és, ha esetleg ez akár a cikk elején említett két játék esetében bárkit zavar, nem kell hozzá app sem, annak használata teljesen opcionális. Elbírt volna néhány extrát, mint például a találgatást segítő jegyzetlapok vagy az ezek eltitkolására használható paraván, de nélkülük is működik - tollat meg papírt még csak találunk otthon.

(A játékot köszönjük a Reflexshopnak!)

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)