Hirdetés

Ha az Age of Empirest szereted, ez a társas is magával ragadhat

|

Lényegesen egyszerűbb, még csak direkt harc sincs benne, városépítésből viszont annál több - kipróbáltuk a Középkor nevű társast.

Hirdetés

Több szempontból is praktikus egy társasjáték témájaként a középkort választani: lehet a városépítésre kihegyezni az egészet, vagy lehet a harcokra; a művészek gyönyörű rajzokat alkothatnak, amikhez korabeli festmények, rajzok bőven adhatnak ihletet. Lehet egyszerűre venni, mint a Carcassonne-nál, ahol egy tájat kell építenünk együtt, de egymással versenyezve, vagy történeteket írni köré, mint az Oltréé esetében - és ha valaki valami extrát szeretne, vagy még nagyobb kreatív szabadságot, onnan már csak egy lépés a fantasy.

A rettentő egyszerűen elnevezett Középkor, a Splendorról ismert Marc André új játéka azonban mentes sárkányoktól és mágusoktól. Tök egyszerű középkori városokat kell építenünk benne, lehetőleg úgy, hogy azok jobbak legyenek, több pénzt hozzanak nekünk, mint riválisaink települései nekik.

Hirdetés

Nekem meg több malmom van!

A játék kezdetén minden játékos (2-5) kiterít maga elé egy vékony táblát, ennek fölső részéhez illeszkednek majd az épületek. Nyolc típus van (szántó, malom, falu, erődítmény, piac, barakk, templom, palota), mindegyik valamilyen más hatást aktivál, máshogy ad pontot. Ha lehelyezünk egy új épületlapkát, végre kell hajtanunk a típusának megfelelő hatásokat: pénzt mindig szerzünk, ezen felül pedig vagy kiszúrunk a többiekkel egy kicsit, vagy fejlesztjük magunkat, amitől gyorsabban gazdagodhatunk. Bár pénzt költeni nem tudunk, a végén az dönti el, ki a győztes, hogy ki mennyit gyűjtött.

A lapkaválasztás hasonló a Kingdominóban látotthoz, annyi különbséggel, hogy mindig a játékosszámnál eggyel több lehetőség közül választhatunk, valamint hogy 4 sornyi lapkát kell képpel felfelé elhelyeznünk, így már jó előre látjuk, mi lesz majd a választék (és az egyik akcióval befoglalhatunk magunknak egy lapkát jóval azelőtt, hogy annak köre következne). Az első körben a játékosok véletlenszerű sorrendben választanak egyet az épp elérhető lapkákból, és az lép először a következő sor valamely neki tetsző lapkájára, aki a legkevésbé értékesnek számító bal szélső mezőn áll (az alábbi képen például a zöld játékos). Miután továbblépett, elveszi az épp elhagyott lapkát, beilleszti a városába, és végrehajtja annak hatását, majd a sorban következő játékos cselekszik ugyanígy. Minden 4. kör után aktiválódik egy eseménykártya, ami vagy bónuszt, vagy szívatást jelent minden játékosnak, 16 kör után pedig a pontok ellenőrzésével zárul a menet. Mindez játékosszámtól és töprengéshossztól függően 30-60 percig tarhat

Menet közben azon túl, hogy kiválasztjuk azokat a lapkákat, amikre játékostársaink is pályáznának, kétféleképpen lassíthatjuk az ő előrehaladásukat. Az egyik egyszerűbb: ha malmot építünk, minden olyan játékos, akinek kevesebb malma van, mint nekünk, 2 arannyal gyarapítja birodalmunkat. A másik már bonyolultabb: ha barakkot húzunk fel, azon játékosoktól, akiknek kevesebb erődítménye van, mint nekünk, elveszünk két pénzt, és eldobatjuk velük a bal szélső lapkájukat. Ez utóbbi nyilván szemetebb, de egyik sem annyira gáz, hogy pusztán ezen múljon a győzelem.

Legalább a pestis nem fenyeget

Nem állítom, hogy mindent azonnal átláttam, rögtön tudtam, hogy mit érdemes elvennem - a Középkor szabálya nem bonyolult, de kell idő, míg átlátjuk, hogy melyik lapka mit eredményez, hogyan tudjuk annak hasznát venni a következő körökben. Fontos figyelni a kiváltott hatásra is, de arra is, hogy milyen épülettípusok után kapunk pontot. A fejlesztések nagyon sokat érnek, ám kevés olyan lapka van, amikkel ezeket aktiválhatjuk - aki lecsap egyre, akár behozhatatlan előnyre is szert tehet, amit még az imént ecsetelt, közvetlen barakkos támadással sem tudunk elvenni tőle.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


A dizájn kiemelkedő. Az, hogy a lapkák puzzle-elemként illeszkednek egymáshoz, önmagában simogatja az ember lelkét, de az uraságfigurák, a pénzérmék és drágakövek, a lapkák rajzai és a tábla elemei mutatósak, informatívak - meg hát persze ott a doboz, ami csillog is ráadásul, és ezáltal már önmagában nyerő. A játékszabály érthető, és eleinte hiányoltam egy gyors segédletet ahelyett, hogy a füzet közepét kellene nézegetni az egyes akciók értelmezéséhez, de néhány kör után meg lehet tanulni, melyik hatás hogyan működik.

Ha a Kingdomino lapkaválasztós mechanikája tetszett, nem bánod, ha van egy kis konfrontáció a taktikázás és a laphúzás miatti szerencsefaktor mellett, valamint izgalmas számodra a középkori városépítés, jó eséllyel tetszeni fog majd a Középkor - és ne ijedj meg, ha elsőre nem elég átlátható, minél többet játszol, annál inkább azzá válik.

(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)

Középkor

  • Eredeti cím: Middle Ages
  • Tervező: Marc André
  • Grafika: Claire Conan
  • Eredeti kiadó: Studio H
  • Magyar kiadó: Gémklub
  • Játékosszám: 2-5 fő
  • Korhatár: 10+
  • Időtartam: 30-60 perc
  • Játékszabály: Gémklub.hu

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)