Nem mondanám, hogy az ütésvivős kártyajátékok műfaja a kedvencem, még úgy sem, hogy A bűvös rengeteg játékokkal és a The Crew-val is nagyon jól tudok szórakozni. Alapvetően a Scout is ebbe a kategóriába tartozik, de érdekes módon ez sokáig eszembe sem jutott, annyira friss a mechanikája.
Kei Kajino játéka 2022-ben a Spiel des Jahres egyik jelöltje volt (a Cascadia vadvilágától kapott ki, és a Top 10 volt még versenyben velük), és ugyan viszonylag sokat kellett várni arra, hogy hozzánk is megérkezzen, most a Gémklub fogalmazásában magyar szabállyal is elérhető. Kipróbáltuk, hogy megtudjuk, indokolt volt-e a korábbi hype.
Számháború
Az apró doboz 45 kártya mellett egy rakás előre kinyomkodott karton komponenst is tartalmaz, amik elsősorban a pontozásban segítenek. 2-5 fő játszhatja, és a kétfős játék szabályai kissé eltérnek, de ezzel csak gördülékenyebbé tették a párbajozást, nincs semmiféle extra adminisztráció vagy fiktív harmadik játékos.
A pakliban olyan lapok találhatók, melyek mindegyikén két szám szerepel. Miután egyenlően szétosztottuk a paklit a játékosok között (játékosszámtól függően kimaradhatnak lapok), mindenki megnézi, mi jutott neki, de nagyon fontos, hogy a kártyák sorrendjén az egész játék során nem szabad változtatni. Ekkor, a kör legelején mindenki eldöntheti, megfordítja-e a paklit, hogy a kártyák másik számát használhassa, vagy marad az eredeti állapotnál.
Az első játékos ezután lerak vagy egy kártyát, vagy egy szettet a kezéből. Szett kétféle lehet: állhat egymást követő számokból (csökkenő vagy növekvő sorrendben), vagy egyformákból. A kártyák színe más ütésvivős játékokkal ellentétben itt egyáltalán nem számít, csak segít követni, milyen számok vannak a kezünkben.
A következő játékos három dolgot tehet: vagy kijátszik egy erősebb szettet (produkció), vagy felveszi a lent lévő szett egyik kártyáját, és ad egy pontjelölőt a szettet kijátszó játékosnak (toborzás), vagy - fordulónként egyszer - egymás után rögtön végrehajtja ezt a két akciót (toborzás és produkció).
Erősebb szettnek az számít, ami:
- több lapból áll, mint az aktív szett;
- ugyanannyi lapból áll, de ezek egyforma számértékűek, míg az aktív szettben különböző számértékű lapok vannak (például három 2-essel lehet ütni egy 7,8,9 sorozatot is);
- ugyanannyi lapból áll, de a legkisebb számértékű lap nagyobb, mint az aktív szett legkisebb számértékű lapja (tehát ha 3,4,5 van lent, arra egy 4,5,6-ot rá lehet tenni, vagy 2,2,2-re 3,3,3-at).
Aki erősebb szettet rak le, az előző szettet begyűjti, és a végén annyi pontot kap, ahány kártyát így szerzett. Ehhez hozzáadódnak még a toborzás akció útján kapott jelölők, és levonásra kerül a kézben maradt kártyák száma. Érdemes tehát a fordulókat a lehető legtovább húzni, hiszen hiába tennénk le egy erős szettet az elején, nem lesz kártyánk, amivel ponthoz juthatunk, a többieket pedig, akik megbonthatják a mi szettünket, erős lapokkal segítjük a győzelemhez.
Kétféleképp lehet egy fordulót lezárni: vagy elfogy az egyik játékos kezéből az összes lap, vagy olyan erős szettet rak le, amit aztán senki nem tud felülmúlni, mire újra ő kerül sorra. A játék annyi fordulón át tart, ahányan játszanak.
Kétfős játéknál annyi a különbség, hogy nem lehet egyszerre toborzást és produkciót végrehajtani, illetve toborzásnál nem az aktív szett kijátszója kap pontot, hanem be kell dobni egy jelölőt, amiből mindenki hárommal kezd. Ha ezek elfogytak, és úgy sem tud már a soron lévő játékos erősebb szettet kijátszani, veszít.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
Kész cirkusz
A körítés egyébként az, hogy cirkuszi artistákat toborozunk, és mutatványokkal igyekszünk lenyűgözni a közönséget, de ez teljesen mindegy; a komponensek dizájnját viszont szuperül eltalálták, és megmosolyogtató, hogy minden lapnak van neve és foglalkozása. Alapjaiban véve tényleg ütésvivős játék, de az, hogy nem kell a színre figyelni, és ez csak abban segít, hogy jobban lássuk, milyen lapok vannak nálunk, önmagában megkülönbözteti a műfaj más szereplőitől. Könnyű ráérezni, két játékossal is van annyira jó, mint többel, és olyan gyorsan pörög, hogy nehéz kevés menettel megállni. Zseniális koncepció, próbáljátok ki ti is!
(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)
Scout
- Eredeti cím: Scout
- Tervező: Kei Kajino
- Grafika: Jun Sasaki, Rie Komatsuzaki
- Eredeti kiadó: Oink Games
- Magyar kiadó: Gémklub
- Játékosszám: 2-5 fő
- Korhatár: 9+
- Időtartam: 20 perc
- Játékszabály: Gémklub.hu