Nem csak a videojátékos, de a társasjátékos felhozatal is igen erős idén ősszel - igaz, a Trekking Through History, avagy az Utazás a múltba külföldön már 2022-ben megjelent, de nagyon örülünk neki, hogy a Gémklubnak köszönhetően hozzánk is elért, mivel rengeteg dicséretet kapott a szakmától és a játékosoktól.
Charlie Bink Trekking sorozatában volt már néhány emlékezetes darab, de egyik sem sikerült annyira erősre, mint a legújabb, a Mensa által díjazott, a Golden Geeken pedig jelölt játék, ami külsejével és játékmenetével egyaránt tarol, egyszerű, de szórakoztató és izgalmas sokadik nekifutásra is.
Három nap, száznyolc lap
A játékosok időutazókat alakítanak, akik három nap alatt (ezek lényegében a fordulók) a múlt fontos eseményeit meglátogatva gyűjtenek pontokat. Míg tálalásában erősen megjelenik az időutazós tematika, játékmenetében ez kevésbé hangsúlyos, évszámokat kell egymáshoz hasonlítanunk, zsetonokat gyűjtögetnünk, ügyesen döntést hoznunk, és egy kicsit bízni a szerencsénkben is.
A körében mindenki hat, az adott naphoz tartozó eseménykártya közül választhatja ki, melyiket szeretné megszerezni (vagy elvehet egy dzsókert) - ezekből kell lehetőleg egy, de ha más lehetőség nincs, több szettet alkotni úgy, hogy a kártyákon feltüntetett évszámok időrendben kövessék egymást. Egy segédleten láthatjuk, mely évszámok fordulhatnak elő, ennek segítségével tudjuk eldönteni, mit érdemes most, és mit később felhúzni. Minden laphoz tartozik egy időérték, tulajdonképpen egy lépésszám, amivel a 12 cikkre osztott óratáblán kell lépkedni - és mindig az következik, aki leghátrébb áll, vagy ha többen is vannak azonos mezőn, az közülük, aki legfelül van épp.
A lapok felhúzása mellett arra is figyelnünk kell, hogy az épp aktív útitervünkre pakolásszuk azokat a zsetonokat, amiket szintén a kártyák garantálnak nekünk. Ezekkel ugyancsak pontokat szerezhetünk. Ha minden játékos elérte a 12. mezőt, új nap kezdődik, új útitervet kell választani, és új pakliból kerülnek elő a kártyák.
Minél hosszabb egy szettünk, annál több pontot ér, de könnyen eljöhet a pillanat, amikor nem tudunk vagy nem éri meg olyan kártyát elvenni, ami időrendben későbbi, mint a mi szettünk legutolsó lapja. 1951-re például rátehetjük 1969-et, de fordítva nem, így új sorozatot kell kezdenünk - ez azonban az útitervek miatt nem jelenti, hogy ne tudnánk több pontot szerezni, mint valaki, aki egyetlen szettet képes építeni. Lehetőségünk van még "meglátogatni az őseinket" elvenni egy kártyát, ami csak egyetlen dzsóker zsetont ad, de nincs rajta évszám, a szettünk hosszát növeli akkor is, ha mással ezt nem tehetjük meg.
A végén egész egyszerűen az győz, akinek a legtöbb pontja lett.
Utazás a kegyetlenbe
Az Utazás a múltba mind a 108 lapja valamilyen valós történelmi eseményt idéz meg, amiről a hátoldalon részletesebben olvashatunk. Erről, miközben az optimális következő lépést számolgatjuk, könnyű megfeledkezni, meg az alap felütésről is, de érdemes akár egy meccs után is átfutni a kártyákat.
Nem csak ezek, a teljesen egyedi zsetonok, a playmat-játéktábla, a minőségi kártyák és minden komponens prémium érzést kelt, és külön csodálatos a GameTrayz rendező, amiben mindennek pontosan megvan a helye. Igaz, ha oldalára állítjuk a dobozt, lehet némi átrendeződés, de az előkészítés sem egy bonyolult, hosszadalmas folyamat, az összekeveredett komponensek szétválogatása sem az.
Gyakorlottabb játékosok egy mini kiegészítővel bonyolíthatják egy kicsit a játékmenetet: az időcsavarkártyák egy extra választható akciót adnak véletlenszerűen minden egyes naphoz. Szintén a csomag része az egyjátékos modul, amiben egy "gépi" ellenféllel küzdhetünk meg négy nehézségi szinten. ez is kiválóan működik.
Látva a közelmúlt és a közeljövő megjelenéseit, nehéz lesz most csak egy olyan karácsonyi ajándékot választani, amivel az egész család jól szórakozhat, de ha egy 2-4 fős, egyszerűen tanulható, szép játékot keresel, ezzel nem fogsz mellényúlni.
(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)