Sokat emlegeti a társasjátékos közösség Bruno Cathala, Reiner Knizia, vagy Uwe Rosenberg nevét, de remélhetőleg már Rob Daviau-t sem kell sokaknak bemutatni. Amellett, hogy Matt Leacockkal együtt a Pandemic Legacy sorozaton és az általunk is a tavalyi év egyik legjobbjának tartott Ticket to Ride Legacyn, illetve a szintén remek Stranger Things: Hellyel lefelén dolgozott, ő felel az Unmatched szériáért is, ami igazából erősen merít a Milton Bradley-féle Star Wars Epic Duels és a Fantasy Flight Games által jegyzett Tannhäuser rendszereiből (bevallottan, ez a tény játékszabályban is szerepel), de ahhoz, hogy olyan kiváló és sikeres legyen, amilyen lett, Daviau közreműködése kellett. Érdekes csavar, hogy az Unmatched-sorozat új részének fejlesztésében ő kis mértékben vett részt, az ötlet és megvalósítás Darren Reckner, valamint Jason Hager munkája - ők azonban nem távolodtak el nagyon az alapoktól.
Az elmúlt években összesen több mint negyven karakter vált elérhetővé, közülük majdnem 20 magyar kiadásokban is a Reflexshopnak köszönhetően. Az Unmatched egyszerű rendszere, amiben minden, egyedi paklival rendelkező karakterrel egy kicsit másképp kell játszani, de az alapok ugyanazok minden csatában, kooperatív játékmenethez is tökéletesen illik: ezt bizonyítja be az Unmatched Kalandok: Titokzatos történetek.
Jaj, borzalom!
Az már önmagában csodálatos, hogy a négy, a dobozban található főhőst egymásnak is ereszthetjük, vagy korábban megjelent karakterekkel is összeengedhetjük, és a korábbiakat is áthozhatjuk ebbe a játékba - szokás szerint minden kompatibilis mindennel, minden Unmatched-variáció önállóan játszható, és egyúttal kiegészítője a többinek.
A legtöbbeknek Nikola Tesla lesz ismerős, aki két tekercset tölthet fel, majd meríthet ki, ezzel aktiválva különféle képességeket. Őt kíséri Ógon Batto, "Az első szuperhős", Annie Christmas, a 210 cm magas amerikai hajóskapitány, aki Charlie segítségét élvezi, valamint Dr. Jill Trent, egy klasszikus képregényes hős, aki társával, Daisyvel együtt lép a csatatérre, illetve különleges kütyüket használhat. Alapvetően minden karaktert pont úgy kell irányítani, mint bármilyen Unmatched-hőst: a dobozban rejlő három szabálykönyv egyike univerzális, a rendszer alapvető működését írja le, avagy hogy három lehetséges akció közül választunk és hajtunk végre kettőt, akár kétszer ugyanazt, kártyák segítségével csatázunk, lapok kijátszásával védekezünk, ha az ellenfelek támadnak minket, és nem szeretnénk ezt benyelni. Ha bármely más doboz hősét dobnánk be, a játékszabályban található magyarázat segít értelmezni egyes hatásokat, amik itt másképp működnek, de így is előfordulhat, hogy bizonyos karakterekkel élvezetesebb lesz játszani, másokkal meg, mivel adott képességeik nem használhatók, kevésbé.
Az egész játékot belengi egy retro sci-fi hangulat, ügyesen húzták fel az egészet erre. Két főellenséggel kell megküzdenünk két eltérő helyzetben, a játéktábla egyik vagy másik oldalát választva. A "könnyebb" rivális a Molyember, aki hidakat pusztít, és ha nem állítjuk meg időben, kellemetlenebb lesz az élet, a másik pedig a keményebb Marslakó, aki szeretné megszállni a földet, idegenekkel tölti meg a szántóföldeket, és egyre durvábban vezeti invázióját. Őket hat, hasonlóan ocsmány csatlós kíséri, akik közül annyi kerül játékba, ahány játékos van (1-4). Kellemetlenek, de legyőzhetők, ám a győzelemhez nem muszáj őket is elintézni, elég a főellenséggel elbánni. Nem mintha az ne lenne önmagában nehéz: a fenyegetésjelző folyamatosan halad, és ha elpusztul négy híd, vagy felfordítunk négy inváziójelölőt, buktuk az ügyet.
Az ellenfeleket mi irányítjuk, de ők nem választanak akciót: vagy megtámadják a velük szomszédos vagy hozzájuk legközelebb eső hőst vagy csatlóst, vagy ha túl távol lenne, nem lépnek semmit, de növekszik a fenyegetés - ennek tudatában taktikázhatunk. Minden ellenfélhez tartozik egy pakli, benne olyan kártyákkal, amiknek egyaránt van támadó és védekező értéke, illetve valamilyen hatása.
Azt, hogy ki kerül sorra, egy kezdeményezéspakli dönti el, amit minden forduló végén újra kell kevernünk, így nem tudhatjuk előre, mikor lépünk mi, és mikor ellenfeleink, sőt, azt sem választhatjuk meg, a játékosok által irányítottak közül mely karakter cselekedjen korábban.
Páratlan
Az Unmatched Kalandok: Titokzatos történetek rendszerének működése egyszerűen elsajátítható az Unmatched világában nem jártas játékosok számára is, de győzni benne egyáltalán nem könnyű. A fordulók pörögnek, az ellenfelek szigorúak, agresszívnak kell lennünk, ha nyerni akarunk. Érdekes megoldás, hogy a játékosok és az ellenfelek mindig véletlenszerűen cselekszenek, nem pedig felváltva, ez még izgalmasabbá teszi az összecsapásokat.
Aki valamiért úgy érzi, túl könnyű neki a játék, különleges eseménykártyákkal nehezíthet rajta, amiből minél többet használ (legfeljebb 3-at), annál keményebb kihívással néz szembe. A nehézség azon is múlik, milyen ellenfeleket kapunk: a Hangyakirálynő például bosszantó, mert gyógyítja magát és társait, de a Massza valamivel ártalmatlanabb, ő csak lefoglal mezőket, melyekre lépve automatikusan sebzés ér minket.
A játékot 1-4 fő játszhatja, és nincsenek külön egyjátékos szabályok, az ellenfelek száma skálázódik a játékosokhoz. A dizájnja fantasztikus, a korábbi Unmatched játékokból ismert komponensek (az életerő-jelölő tárcsa, a kártyák, a további zsetonok) itt is mind-mind minőségiek, és a Molyember, valamint a Marslakó figurája egyaránt fenyegetően termetes. Minden karakter, akár hősről, akár ellenfélről van szó, gondosan kidolgozott, hozzá illően cselekszik, és azon sem nehéz túllendülni, hogy ezek az arcok nem tartoznak a legnépszerűbbek közé - már korábbi szettek is hoztak olyanokat, akiket szűkebb rétegek ismerhettek, de így egyrészt több ember ismerheti meg őket, másrészt az alkotók is nagyobb szabadságot kapnak, mintha kötötten, valamely licenctulajdonos elvárásaihoz maximálisan igazodva kellene dolgozniuk. Ráadásul így négy teljesen eltérő karaktert tudtak villantani, akikkel más-más élmény játszani, és mindenki megtalálhatja köztük a kedvencét.
Unmatched-rajongóknak erősen ajánlott (különösen a magányosaknak, akik így egyedül is játszhatnak), a kooperatív, kártya-alapú, taktikázós játékok kedvelőinek pedig mindenképp megér egy próbát. Aki Stranger Things-szereplőkkel játszana hasonlót, annak ott a tavaly megjelent, Daviau-féle Stranger Things: Hellyel lefelé, még ha a mechnikák nem is azonosak, akkor is hasonló az élmény.
(A játékot köszönjük a Reflexshopnak!)