Azt mondani, hogy a Critical Role lenne az első szerepjátékos online műsor egy picit csalás lenne. Mint minden hobbiból, úgy a TTRPG-ből is volt már számtalan élő, podcastos és videós show mielőtt Liam O'Brien betöltötte volna a 38. életévét. Az ő szülinapi zsúrja azonban egy olyan történetet indított el, ami a fura srácok képzeletbeli kalandjaiból kinevelte a modern Twitch egyik legtöbb feliratkozóval rendelkező csatornáját, és egy egész generációval szerettette meg a D&D-t.
Prológus
Liam O'Brien hosszú karrierje során rengeteg színésszel került kapcsolatba: vagy ő ismerte az adott előadót, vagy az ismerte őt. Az iparban töltött ideje során összetalálkozott Sam Riegellel, és ahogy az lenni szokott egy melankolikus művésszel és az osztály bohócával, ez a páros is hamar egymásra talált. A srácok annyira élvezték egymás társaságát, hogy idővel elindítottak egy podcastet is, ahol őrült hobbikat próbáltak ki együtt. Liam közelgő szülinapja tökéletes apropót kínált egy mókás epizódra, ráadásul erre az eseményre már volt valakinek egy izgalmas ötlete is.
Mindeközben Matthew Mercer, az imposztor szindrómával szenvedő történetmesélő, próbált kikaparni magának valamicske egzisztenciát Los Angeles darálójában. Ott idővel megismerte Marisha Rayt és Taliesin Jaffe-t, és ahogy a kapcsolata egyre szorosabb lett Marishával, úgy növekedett a baráti köre is. Munkái során együtt dolgozhatott a legendás rendezővel, Liam O'Briennel a Resident Evil 6-on, és két felvétel között beszélgettek egy kicsit a Dungeons & Dragonsról. Mattnek a történetmesélés volt az élete, és amikor Liam ezt megtudta, akkor boldog nosztalgiával mesélt neki a napokról, amikor a Dragonlance világában kalandozott gyerekkori barátaival. Matt feldobta hát, hogy futtat neki egy kalandot a szülinapjára, de Liam elfoglaltságai és családi kötelezettségei miatt először lemondta az ajánlatot. Először.
Los Angeles egy másik sarkában egy egykori partiarc próbálta kinőni ifjúkori impulzusait. Travis Willingham már évekkel a Critical Role története előtt találkozott Laura Baileyvel, de pár jól sikerült randi után az uraság "szabadon akart szárnyalni". A páros szétszéledt a világban, de később újra összefújta őket a sors, és bár Laurának voltak fenntartásai Travisszel kapcsolatban, az úrnak sikerült demonstrálnia, hogy az emberek bizony képesek változni. Miközben a páros egy új kapcsolatot épített, Laura szerepet kapott a The Last of Usban, ami Liam O'Brien egyik legfontosabb melója volt.
Miközben készült a The Last of Us, Ashley Johnson vezető szerepet kapott a projektben. Ashley ott megismerkedett az ipar több fontos figurájával is. Szorosan együtt dolgozott Liam O'Briennel, menetközben pedig összebarátkozott Laurával és Travisszel. A rendező szülinapi tervei tényleg elkezdtek kiforrni, Matthew Mercer pedig egyszer csak kapott egy telefonhívást.
"Emlékszel arra a D&D ötletedre? Csináljuk."
Nem sokkal később Liam beállított Matthez kollégáival. Itt és így, egy dülöngős konyhaasztalon, Taliesin Jaffe segítségével, Matthew vezetésével, és Marisha veterán tudásával elkezdődött egy D&D 4e kaland, ami hatalmas sikerré vált. A srácok imádták: Laura azonnal karakterbe ült, Travis zavarodottsága hamar feloldódott, Sam és Liam gyermeki boldogsága pedig még a félénk Ashleyt is kihúzták a burokból. Mindenki hatalmas mosollyal az arcán távozott, de egy darabig itt véget is ért a történet. Aztán Liam felemelte a telefont, mondván, hogy ez milyen jó volt, és játszhatnának többször. A telefonhívást a Vox Machina születése, a Pathfinder megtanulása és a csapat tényleges összeállása követte.
Eman védelmezői...?
A Vox Machina csapata még mindig vészesen elfoglalt és túlterhelt színészekből állt, akik ugyan bármilyen történetet képesek életre kelteni, de egyéb kötelességeik elrángatták őket Matt világától. A srácok egy-két havonta tudtak összeülni, de akkor egész este tolták. Ebben az időszakban kezdtek beindulni a livestreamelt webműsorok, és az egyik ilyen show, a Geek & Sundry Felicia Day vezetésével éppen ekoriban kezdett kísérletezni különböző projektekkel. Felicia meghallotta, hogy egy csapatnyi A-listás színész néha összejön egy kis házikóban világot megváltani, és meglátta a lehetőséget. Meghívta hát Matthew Mercert és a többieket, hogy játszanak élőben, a G&S csatornáján.
A csapatnak voltak fenntartásai és folyton attól féltek, hogy ez a különleges dolog, ami köztük van a hobbinak köszönhetően, elolvad majd, ha online közösség elé viszik. Ettől függetlenül pár alkalomba beleegyeztek, és így született a Ciritical Role. A G&S csatornája sosem látott sikert aratott, és számtalan órányi kaland nem csak a bohókás színészeket szerettette meg a világgal, hanem a Dungeons & Dragonst is.
Gondolván, hogy a D&D-t jobban ismeri a nagyközönség, Matt és a csapat a Pathfinderről a friss és ropogós 5e-re váltott, ami nagyon jövedelmező döntés volt a Wizards of the Coast számára. Hirtelen százezreket, majd milliókat kezdett mozgatni a hobbi, köztük e sorok íróit is. A Critical Role csapatának őszinte szeretete a történetmesélés és a közössége felé annyira megragadta a nézőket, hogy azok bármiben támogatják a csatornát és alkotóit. A sikereknek köszönhetően idővel Matt és a srácok elindíthatták saját vállalkozásukat, és a Critical Role egy fura szülinapi ajándékból a modern internet egyik legismertebb nevévé vált.
Itt tartunk most
Az asztali szerepjátszásból született egy brutális animációs széria, több képregénysorozat, spin-off szériák, Matt és kollégái pedig már saját szabályrendszereket is felépítettek a horror és a tűndérmesés fantasy szerelmeseinek. Amikor ezeket a sorokat írom, akkor a Ciritcal Role jövője bizonytalan: a harmadik kampány a közelmúltban ért véget, és senki sem tudja, hogy mi lesz a csapat következő lépése. Akármi is történik, annyi biztos, hogy a Baldur's Gate 3 mellett a Critical Role volt az egyik legnagyobb erő, ami népszerűvé tette a TTRPG-t, mint hobbi, és a Dungeons & Dragonst is.
Amit én tudok, az az, hogy most nem kellene elrohannom felkészülni a következő Ghosts of Saltmarsh kalandomra, ha Matthew elképesztő képzelőereje és színészi képessége ne szerettette volna meg velem a DM screen ezen oldalát. Aki pedig még nem kóstolt bele se a hobbiba, se a kockafejű szinkronszínészek kalandjaiba, annak melegen ajánlom a Vox Machina kampányát. A srácok újabb történetei jóval cizelláltabbak, de kevés olyan igazán 2010-es dolog van már az interneten, mint az, amikor egy csapatnyi szerepjátékos pizzát zabálva, egy rajzpapír felett próbálja megváltani a világot.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.