Miközben egyes kiadók az Xboxra fejlesztés hasznosságát kérdőjelezik meg épp, Phil Spencer vad tervekkel áll elő a konzol jövőjét illetően. A Game Developers Conference-en a Polygon elkapta egy beszélgetésre az Xbox csapat fejét, akinek évek óta kimondott célja, hogy lebontsa a falakat az egyes ökoszisztémák körül.
A konzolgyártók alapvetően veszteséggel árusítják a gépeket, azzal a feltételezéssel, hogy az adott platform digitális üzlete és dobozos játékeladásai idővel visszatermelik a különbözetet. Így nőttek falak a konzolok köré: a Sony azt akarja, hogy az ő boltjában vásárolj, a Microsoft pedig, hogy az Xbox Store-ban.
Az utóbbi csapat számára ez hamarosan megváltozhat. Spencer arra a kérdésre, hogy lát-e egy olyan jövőt, amiben az Epic Games Store és az Itch.io is ott van a konzoljaikon, egyértelmű "igennel" válaszolt.
"Tekintettel a múltunkra, mint »a windowsos cég«, senki nem lepődik meg, amikor azt mondom, hogy »egy PC használatakor eldöntheted, hogy milyen élményeket kapsz [a különböző üzletektől]«. Nagy érték van ebben."
Spencer szerint ez egy olyan szabadság, amiből a konzolos felhasználók is profitálhatnának. Ebben persze az is benne van, hogy a szokásos konzolgyártási költségek már nem térülnek meg olyan sebesen, mint korábban, és a piacnak változnia kell.
"A komponensek ára egyszerűen nem csökken abban a tempóban, mint az előző generációk esetében."
Ráadásul az is egyértelmű, hogy a konzolos piac növekedési görbéje kilapult. Egyre többen váltanak PC-re és mobileszközökre, így a szokásos megoldások kevésbé működnek. Amikor jönnek a Steam Deck-szerű eszközök, a milliókat termelő mobilos játékok és az évtizedekig zakatoló PC-s szolgáltatások, akkor a konzolos piacnak is változnia kell.
"A hardverből származó veszteségeket kitermelni egyre nehézkesebb. Ráadásul nem hiszem azt, hogy ez növelné az ipart. Innentől az első kérdésem az, hogy milyen gátak állnak az utunkba. Mi az, ami felesleges nehézségeket okoz a játékosoknak és az alkotóknak? Hogyan nyithatjuk fel az eddigi zárt modelleket?"
A válasz részben az, hogy az Xbox játékokat viszik más platformokra. Spencer elmagyarázta, hogy a játékosokat nem érdekli, hogy ki min játssza a Sea of Thievest. A kérdés haverok közt az, hogy megvan-e a játék, és hogy mikor mehetnek kalózkodni.
"Ha PC-n játszok, akkor azt érzem, hogy egy összefűggő játékos környezetnek vagyok a része. A konzolokon a játékos élmény feldarabolódik a különböző ökoszisztémák között."
Spencer hozzáállása nem meglepő. Az Xbox tényleg nem áll túl jól, és a PC egyre csak erősödik, részben azért is, mert a PC-s tábor megválaszthatja, hogy mit, honnan, hogyan szerez be. Erre jelentheti a megoldást az, ha a konzolok is kicsit a PC irányába mennek, és több vásárlási opciót kínálnak.