Szélsőségek éve volt 2018. Míg a Sony történemének egyik legjobb esztendejét zárta a többszörös Év játéka-nyertes God of Warral, a Detroit: Become Humannel és a Spider-Mannel (az már csak extra, hogy a Shadow of the Colossus remake is fantasztikus lett, és az Astro Bot Rescue Missiont is csak szeretni lehetett), addig a Microsoft teljesen lyukra futott a State of Decay 2-vel, a félkészen, hiányosan kiadott Sea of Thievesszel (ami valami csodával határos módon mégis az egyik legnépszerűbb játék lett a Twitchen, és elvileg a Rare sem szomorú a játékosszám láttán), sőt, még az Age of Empires: Definitive Editionnel is mellényúlt, amihez tényleg kell tehetség. Az eleve is hátrányban lévő Xbox One mellett kevés exkluzív szól érvként, ugyanakkor az Xbox Game Pass és a visszafelé kompatibilitás két remek dolog, pláne a kevésbé hardcore játékosok számára. A generációváltás közeleg, még egy utolsó hajrára van idő - már ha a zöldek nem eleve a jövőre fókuszálnak.
Bejelentett, készülő játékok
A Crackdown 3 egy kicsit "ha már belevágtunk, fejezzük be" jelleggel készült el, mindenki tudomásul vette a létezését, nem vártunk tőle sokat, nem kaptunk tőle sokat, már azt sem bántuk volna, ha elkaszálják. Sokkal izgalmasabb játékok jöhetnek az év további részében. Egyfelől ott a Gears 5, amit a kimondottan a Gears of War sorozat útját egyengető The Coalition készít, és ha csak annyira lesz jó, mint a negyedik rész volt, már boldogok lehetünk.
Kíséri még valamikor a Gears Tactics nevű stratégiai játék, ami elvileg PC-exkluzívként jön, de ez sem teljesen biztos. A Halo Wars - többnyire - működött, ez is simán összejöhet.
És ha már Gears, ne feledkezzünk meg a Gears Pop!-ról sem, ami egy mobilos spin-off lesz, és mint olyan, vállalhatatlan mennyiségű pénzt hozhat, ha jól rakják össze, és jó közönségre célozzák. Mivel PvP, azon sem lepődnénk meg, ha e-sport válna belőle, mint a Clash Royale-ból.
Valószínűleg nem idén jön (hanem inkábbaz új Xboxok nyitócíme lesz), de készül a Halo Infinite, mely a Halo 5: Guardians után játszódik majd, és újra Master Chiefet helyezi előtérbe. Ennyit tudunk róla egyelőre, de vérbeli rajongóknak már ez is elég kell legyen.
A Minecraft minden vihart túlél, és a kiadó is úgy látja, hogy érdemes még rugdosni a franchise-t, új irányokba elvinni. Ezért készül a kizarólag PC-re szánt Minecraft: Dungeons, egy könnyed dungeon crawler, amit a név eladhat azoknak, akik a Minecraftot szerették, de simán lehet belőle csúnya bukás is. A Minecraft Story Mode után sem bérelt külön hangárt a pénznek a Telltale.
Aztán ott a Moon Studios, amit a Microsoft még nem vásárolt fel (hangsúlyos a "még"), de az Ori and the Will of the Wisps kiadását, marketingjét az Xbox Game Studios végzi.
Egy másik külsős csapat, aminek szakértelmét a kiadó igénybe veszi, a Sega West részeként működő Relic Entertainment, mely az Age of Empires IV elkészítésének feladatát kapta meg. A márciusi Inside Xbox során garantáltan szó esik majd róla. A műsor dátumát még nem tűzték ki, de ezt a pár hetet türelemmel kivárjuk. Jó lenne hallani a második és harmadik rész HD kiadásairól is.
És valamilyen formában visszatér a Battletoads, ami azért nem fogja a bevételeket az egekbe tornászni.
Fontos azt megjegyezni, hogy minden készülő játéknál csak a 2019-es megjelenést jelentették be, ennél konkrétabbat a legtöbb esetben a tavalyi E3 óta, lassan egy éve nem mondtak. Simán benne van a pakliban, hogy mindegyik xboxos játék csúszik egy kicsit, és
a következő generáció nyitócímeiként próbálnak meg lökést adni az új gépnek vagy gépeknek.
Jön az Xbox 1080... vagy Two... vagy valami
Idén lesz hat éve, hogy piacra került az Xbox One (igaz, nálunk késett egy évet), és régóta érezni a levegőben a generációváltás szagát. Az E3-on a mindig sármos Phil Spencer megszellőztette, hogy készülnek új gépek, és emiatt egész valószínű, hogy a leleplezést nem húzzák sokáig. Pletykák alapján két opció közül választhatunk majd: a Lockhart kódnevet viselő masina lesz a One S utódja, és az Anaconda szól az igényes, kifinomult ízlésű játékosoknak, akik szerint 4K-s felbontás és 240 fps alatt minden csak elmosott diavetítés. Beszélnek még egy lemezmeghajtó nélküli, és emiatt még olcsóbb Xboxról, a Maverickről, ami a One S teljesítményét kínálja azoknak, akiknek nem probléma átállni a digitális vásárlásra. Ez utóbbi már idén tavasszal megjelenhet, a vadonatúj gépeket elvileg 2020-nál előbb nem dobják piacra.
Xbox Live és Game Pass mindenkinek!
Megkérdőjelezhetetlen, hogy az Xbox Game Pass egy ajándék a világnak. Viszonylag alacsony áron lehet hozzájutni több száz játékhoz, sokszor egészen újakhoz is, folyamatosan bővítik a felhozatalt, és ugyan néha el is vesznek belőle, mindig több kerül be, mint amennyi távozik a kínálatból. PC-n a Play Anywhere-es játékokkal már működik félig-meddig (a Microsoft nem kommunikálja, de nem kell hozzá kecskét áldozni vagy külföldre költözni), de idén hivatalosan is kiterjeszthetik a platformra, már nem csak a Play Anywhere-t támogató címekkel. Emellett épp a napokban merült fel, hogy valamilyen formában Nintendo Switchre is átültetik, eleinte a Microsoft által kiadott játékok portjaival (mint az Ori and the Blind Forest), később pedig a felhőt segítségül hívva a platformon natívan nem elérhető címekkel.
A cég már egy ideje kísérletezik a felhőben futtatott játékokkal. Elég sokan gondolják, hogy ez most a jövő, a Ubisoft vezetője szerint például a következő lesz az utolsó konzolgeneráció, utána már nem fog kelleni külön hardver, csak egy jó net, meg egy kompatibilis tévé. A Project xCloudnak köszönhetően mobilokon játszhatnánk xboxos játékokkal, de kár lenne itt megállni: idővel miért ne jöhetne a switches kliens, vagy a PC-s azoknak, akiknek gyenge a gépe (vagy MacOS-t / Linuxot használnak)? Azért a Sonyval nem lesz nagy összeborulás: a cross-play engedélyezése olyan, mint a kézfogás (az is csak egy pillanatra), de a japán cég ölelésig már nem merészkedne.
A nagy bevásárlás után jöhet a régiségek leporolása
Tavaly sor került egy komoly állományfrissítésre, melyről két részletben, az E3-on és az X018 során értesültünk. A legtöbb esetben megtippelni is nehéz, hogy mi születik majd a kiadó és a fejlesztők együttműködéséből. A Compulsion Games a We Happy Few kapcsán került közel a Microsofthoz, de azt már nem fogják piszkálgatni, folytatásnak pedig szintén nem sok értelmét látjuk. Az Undead Labs már csak a neve miatt is jó eséllyel marad a State of Decay sorozatnál, talán megpróbálja harmadszorra is összehozni a tökéletes zombiapokalipszis-szimulátort, és ha elég időt meg pénzt kap, nem bukik bele teljesen. A Ninja Theory hack and slashekben gyakorlott, de a valamivel nyugisabb Hellblade is nagyon bejött nekik, illetve most VR-ral foglalkoznak, viszont ezzel a Micro nem akar annyira, úgyhogy ha a következő generációban nem száll be ebbe a nyüglődő iparágba, inkább valami AAA projekttel bízza meg a nindzsákat. A Rare most egy darabig a Sea of Thievest csinosítgatja, illetve a már említett Battletoadsszal foglalatoskodik. Az Obsidiannak van még egy vállalása, a The Outer Worlds, amit a Take-Two-hoz tartozó Private Division fog kiadni, úgyhogy ha a jövőben az MS megrendelésére gyárt, leghamarabb jövőre tudhatjuk meg, mit. Az inXile a Wasteland 3-mal adós, ez még a korábbi ígéreteknek megfelelően mindenképp multiplatform lesz. Az Xbox Game Studios egyébként akkor is jól jár, ha a bevétel egy részét lecsípheti.
Jó kérdés, hogy mi a helyzet a Forza sorozattal. Ha folytatódik a sorminta, most a Forza Motorsport 8-nak kell megjelennie, de az utóbbi két részben csak minimális újításokat láthattunk, ha ez is csak egy kicsit lesz szebb, egy hajszálnyit tekergetik a vezetési modellt, meg bekerül egy pálya és pár új autó, már nem biztos, hogy mindenki lelkesen fizeti ki érte a teljes árat (bár alighanem úgyis azonnal bekerül majd Game Passba). A Turn10 csapata tavaly októberben sugallta, hogy most a szokásosnál egy kicsit több idejük jut majd az alapok fejlesztésére, a járművek viselkedésének javítására, ami jelentheti, hogy a Forza sorozat teljesen kihagy egy évet, de azt is, hogy a Motorsport és a Horizon mellett egy harmadik alsorozat mutatkozik be.
A Playground Games 2017-ben terjeszkedni kezdett, nyitott egy új stúdiót, ami nem a Forza Horizon játékokon dolgozik, hanem egy másik, nyílt világú címen. A legtöbben egy Fable-ről beszélnek, de annak tényleg nagyon jónak kell lennie, hogy milliókat mozgasson meg. A VGChartz szerint körülbelül ötmillió fogyott a Fable 3-ból, amivel pont sikerült teljesíteni a tervet. Kérdéses, hogy mi kell ahhoz, hogy egy esetleges Fable 4 is összehozzon ennyit, hol van a játékosok ingerküszöbe, vágynak-e egy meseszerű látványvilágú, könnyed szerepjátékra.
Ötletünk sincs, mit csinál a The Initiative, amit tavaly alapítottak Santa Monicában, és a korábban a Crystal Dynamicset vezető Darrell Gallagher áll az élén. Közben felvettek olyan játékipari veteránokat, mint Christian Cantamessa, a Red Dead Redemption vezető írója, Brian Westergaard, az új God of War vezető producere, illetve Dan Neuburger, a Tomb Raider és a Rise of the Tomb Raider társrendezője, így feltehetően nem egy Pasziánsz 2-t bíztak rájuk.
A Microsoft ül még néhány franchise-on, de semmi olyan nincs köztük, amit kimondottan érdemes lenne újraéleszteni. Ezekben a jó árkád versenyjátékokban nem bővelkedő időkben persze a Project Gotham Racing rebootolása hallatán tapsolnánk kettőt, de egy új Crimson Skies, egy Conker, vagy egy Perfect Dark híre valószínűleg akkor se késztetné ujjongásra a népet, ha a hármat együtt adnák egy ezresért (akár analógvédők mellé).
Akárhogy is lesz, izgatottan és érdeklődve várjuk, hogyan próbálja a vállalat boldoggá tenni az xboxosokat és a gamereket általánosságban, mennyit tanul az aktuális generáció során elkövetett hibákból, milyen lendülettel vág bele az újba.