Mi is beszámoltunk róla, amikor pár hete a Unity grafikus motort fejlesztő vállalat vezetése bejelentette, hogy teljesen átalakítják a fizetési modellt. Az új rendszer azonban teljesen átgondolatlan volt, és fejlesztők ezreit küldte volna padlóra, hatalmas botrány is lett belőle, mi pedig már előre sirattuk a szebb napokat is megélt motorral készült játékokat.
Főleg azoknak fájt volna igazán az új szabályozás, akik ingyen vagy nagyon alacsony áron kínálják a játékaikat, de számos stúdió megpendítette, hogy amennyiben tényleg meglépi ezt a Unity, kénytelenek lesznek motort váltani. A helyzet odáig fajult, hogy a Unity néhány irodáját be is kellett zárni pár napra, mert az ott dolgozók halálos fenyegetéseket kaptak.
Marc Whitten, a Unity Create elnöke bocsánatot kért a káoszért, amit okoztak, és nagyon sajnálja, hogy nem hallgatták meg a felhasználók visszajelzéseit, mielőtt elkezdték átalakítani a rendszert. Emellett felvázolta azt a megoldást is, ami mellett végül letették a voksukat, ez pedig nagyban különbözik attól, amivel az elmúlt hetekben terrorizálták az alkotókat.
Az új tervek szerint a Unity Personal csomag előfizetőit nem terhelik majd extra költségek, és a bevételi maximumot is 100 ezer dollárról 200 ezerrel emelik. Ezen felül azok után a játékok után sem kell majd extrán fizetni, amelyek az első 12 hónapban nem termelnek legalább 1 millió dollárt.
Az eredeti tervek szerint letöltési számokhoz és bevételi adatokhoz kötötték volna az extra adóterheket, függetlenül attól, hogy egy még készülő vagy már megjelent játékról van-e szó. Ezzel szemben most az a döntés született, hogy csak azok után a játékok után kell fizetni, amelyek a Unity motor következő verzióját használják, ami valamikor 2024-ben jelenik majd meg. Ha tehát valaki már dolgozik a projektjén, akkor nem érinti a döntés, hacsak nem dönt úgy, hogy átportolja azt a következő verzióra.
A 2024 után megjelenő játékok esetében a Unity döntés elé állítja majd a fejlesztőket. Ahelyett, hogy telepítésenként kellene fizetniük, választhatnak, hogy vagy fix 2,5%-os részesedést adnak a bevételből, vagy annak függvényében fizetnek havi szinten, hogy hány játékos kerül kapcsolatba a játékukkal. Ez utóbbi esetében nem konkretizálták, hogy pontosan hogyan is kalkulálják a pontos összeget.
A letöltési számok meghatározásánál elvileg egy külsős szoftvert használt volna a vállalat, ez viszont sok fejlesztőben vetett fel kérdéseket, így inkább kitáncoltak a dolog mögül, és önbevallásos alapon működik majd a rendszer.
Bár az új szabályozás sokkal barátságosabb mint a korábbi, kérdéses, hogy a botrány mennyire törte meg a fejlesztők Unity-be vetett bizalmát.