Bár abban a legtöbben egyetértenek, hogy a Cyberpunk 2077-ben megvan a potenciál, hogy egy olyan feledhetetlen mesterművé váljon, mint a The Witcher III: Wild Hunt, jelenlegi állapotában azonban ebbe belerondít egy halom komoly bug (mi sem véletlenül változtattuk meg a tesztünk alatti plecsnit "Javításra szorul"-ra).
A CD Projekt felismerte, hogy jelen állapotában a játék komoly csorbát ejthet az általános megbecsülésükön, és bár mindenkit arra bíztatnak, hogy várjanak még egy kicsit, amíg megérkeznek az első nagyobb javítások, azért elkezdték visszafizetni az elégedetlenkedők pénzét is. Azonban sok játékos számol be arról, hogy ez a folyamat sem zajlik olyan könnyen, mint amilyennek hangzott elsőre. Ez nem csoda, hiszen a "visszatérítés" fogalma számtalan extra kérdést felvet, és azért, mert a kiadó tesz egy nyilatkozatot, még nem biztos, hogy minden országban minden forgalmazó és kisker majd pont így gondolja, ráadásul a fogyasztóvédelmi szabályozások is eltérőek lehetnek más-más országokban, régióban.
A probléma elsősorban a konzolos verziók esetében áll fent, hiszen ezek állapotát a megjelenés napjáig titkolta a stúdió, mivel kizárólag PC-kre küldött ki tesztpéldányokat. Ennek következtében azok, akik konzolos verziókat vásároltak, nem kaphattak pontos képet arról, hogy mire adják ki a pénzüket. Nem véletlenül titkolta ezen változatok állapotát a cég, hiszen az alap PS4 és Xbox One ereje a jelek szerint már nagyon kevés ahhoz, jól futtassa a Cyberpunk 2077-et.
A pénzünket ettől függetlenül a PC-s verziók után is visszakérhetjük, ha Steamen, Epic Games Store-on, Humble Store-on vagy GOG.comon keresztül vásároltunk, hiszen ezeken a platformokon eleve létezik pénzvisszafizetési garancia. A dobozos verziókra a cikkben később visszatérünk.
Konzolokon, digitális verziók esetében a kiadó azt tanácsolja, hogy a vásárlók használják a PSN vagy az Xbox Áruház pénzvisszafizetési lehetőségeit. Ezekkel kapcsolatban azonban vegyes visszajelzések terjednek az interneten. Voltak olyanok, akiknek gond nélkül visszaadták a pénzüket, azonban többen jelezték azt is, hogy a Sony ügyfélszolgálata elutasította a kérésüket.
A problémára választ ad a cég pénzvisszafizetési szabályzata:
"Miután megvásárolt egy terméket a PlayStation Store-on keresztül, 14 napja van arra, hogy pénzvisszafizetést kérjen. Ha elkezdte letölteni vagy streamelni a megvásárolt tartalmat, akkor a továbbiakban nem jogosult a pénzvisszatérítésre, kivéve, ha a termék hibás."
Úgy tűnik azonban, hogy még a Sonyn belül sincs teljes megegyezés abban, hogy a PS4-ekre kétségtelenül rettenetes állapotban megjelent Cyberpunk 2077 konkrétan hibás terméknek számít-e, így lehet az, hogy néhányan visszakapják a pénzüket, mások viszont nem.
Az Xbox pénzvisszafizetési lehetőségei is hasonlóak; itt sem él a lehetőség, ha a vásárlás óta 14 nap eltelt. Ahhoz, hogy valaki visszakapja a pénzét, ki kell töltenie egy űrlapot, azonban ebben az esetben is hasonló az eredmény: vannak, akik visszakapják pénzüket, vannak akik hoppon maradnak.
A dobozos verziók esetében azt tanácsolja a CD Projekt, hogy először azzal a bolttal vegyük fel a kapcsolatot, ahol a játékot vásároltuk.
Az ügyben megkérdeztünk több hazai kiskereskedőt is, azonban egyelőre egyik megkeresettől sem sem érkezett hivatalos állásfoglalás, a magyar forgalmazó sem tett ilyet, ha mégis beérkezik bármi, akkor arról természetesen beszámolunk nektek.
Általánosságban minden vásárlás esetén az adott kiskereskedelmi egység tud felvilágosítást adni a termékek jótállása, szavatossága, visszavétele kapcsán, részletezve annak esetleges feltételeit, követelményeit. Ez minden termékre, így a Cyberpunk 2077-re is igaz.
Fogyasztói oldalról olyan pletykákat hallottunk, hogy akad olyan üzlet, ahol visszafizették a játék árát. Aki nemleges választ kap az üzletekben, az a helpmerefund@cdprojektred.com email-címre írhat egy levelet, és a kiadó segít visszaszerezni a pénzét. Elméletileg.
Az általános zavart látva a CD Projekt Red különleges befektetői hívást tartott, ebben pedig kifejtették, hogy a közleményekből sokan tévesen azt gondolták, a kiadónak külön megállapodása van a forgalmazókkal a pénzvisszafizetést illetően. Ilyenről azonban nincsen szó:
"Ezek a lehetőségek mindig is léteztek, nem kaptunk speciális ajánlatot. Bárki, aki a megvásárol egy címet a PlayStation Networkön vagy a Microsoft áruházában, kérhet pénzvisszafizetést. Ha ez megfelel bizonyos követelményeknek - melyek általában a vásárlástól eltelt időhöz, a termék használatához és hasonlókhoz kötődnek - akkor kérhetik a visszafizetést."
- nyilatkozta Michał Nowakowski, a CD Projekt Red üzleti vezetője.
Emellett arra is kitért, hogy nem szeretnék arra buzdítani az embereket, hogy kérjék vissza pénzüket, sőt mindenkitől kérnek még egy utolsó esélyt, hogy helyrehozzák a dolgokat. Ígéretük szerint ugyanis 6 nap múlva érkezik egy nagy javítás, mely sok mindent befoltoz. Emellett két óriási patchet is ígérnek: egyet januárban, egyet februárban. Ez a két frissítés reményeik szerint minden nagyobb hibát kiküszöböl majd a játékon belül.
Mi is szeretnénk kiemelni, hogy bár a Cyberpunk 2077 valóban komoly hibákkal küszködik, nem ez az első alkalom a cég életében, amikor így jelentettek meg egy játékot. Debütálásakor a The Witcher III is hasonló hibáktól hemzsegett, mára mégis a videojátékipar egyik ékköveként tartjuk számon a kalandot. Szóval most a nagy forradalmi hangulatban érdemes lehet azért várni egy kicsit, hátha később mégis higgadtabban látjuk majd a dolgokat, és a végén még az is kiderülhet, hogy egy remek egyjátékos élményben lehet részünk. Ezt ugyanis egy végigjátszás fényében azért merjük állítani, még akkor is, ha ez nem menti fel a jelenlegi visszás helyzetet.