Ha valamiben borzasztóan rosszul teljesít a Microsoft videójátékos részlege, az a kommunikáció (na jó, a marketing sem az erőssége, de most nem ez a téma). Phil Spencerék a Microsoft Gaming vezetőjével az élen kardinális kérdésekben rendszerint ködösíteni szoktak, világos és közérthető üzenetek helyett csak összezavarják a konzoljaik, illetve tágabb értelemben vett ökoszisztémájuk köré szerveződött közösséget.
Az egyik kérdés, ami sokakat foglalkoztat, az exkluzivitásé. Egyszerűen nem lehet tudni, hogy a készülő játékok közül mi az, ami úgymond Microsoft-exkluzív marad, és mi az, ami előbb vagy utóbb rivális platformokra is ellátogat. Ez átláthatóság hiányát az is nehezíti, hogy a bejelentések tekintetében sem konzekvensek a zöldek:
- minden, ami Minecraft, az multiplatform;
- a Sea of Thieves, a Pentiment, a Grounded és a Hi-Fi Rush csak utóbb vált multiplatformmá;
- az Indiana Jones and The Great Circle-t előbb exkluzívként harangozták be, aztán kiderült, hogy PS5-re is jön;
- és most ugyanez történik a The Outer Worlds 2-vel, de a jelek szerint ez esetben. szimultán megjelenéssel számolhatunk;
- végezetül a Doom: The Dark Agest már alapból multiplatform címként jelentették be.
Magyarán teljes a káosz, ám egyre nyilvánvalóbb, hogy Redmondban új szelek fújnak az Activision Blizzard felvásárlása óta. Satya Nadella, Microsoft ügyvezetője és Amy Hood, a vállalat pénzügyi igazgatója nyomására stratégiát váltott az Xbox Game Studios, a Bethesda, az Activision, a Blizzard és a King felett regnáló Microsoft Gaming: mindent a rövidtávú haszonnak rendelnek alá, kockáztatva az Xbox brand erodálását és a konzolos üzletág elsorvadását.
A negyedéves pénzügyi jelentésekből látszik, hogy a folyamatosan visszaeső konzoleladásokat a Microsoft a szoftverek és szolgáltatások értékesítésével ellensúlyozza, az ebből a lábból származó bevételeket pedig még feljebb tolhatja, ha minden, de tényleg minden megjelenne PlayStationre, valamint a Nintendo arra alkalmas konzoljára, potenciálisan a Switch 2-re.
És nagyon úgy fest, hogy ez az irány már nem a távolabbi jövő, hanem a jelen, ugyanis az xboxos körökben megbízható információforrásként számon tartott Jez Corden, a Windows Central vezető szerkesztője az X-en kijelentette, hogy a most még Microsoft-exkluzívként elkönyvelt Avowed, South of Midnight és Senua's Saga: Hellblade 2 is meg jog jelenni PlayStationre. Azt, hogy ez némely játék esetében több időt vehet igénybe, Corden azzal indokolta, hogy nem mindegyik stúdiónál adottak egyelőre a feltételek ahhoz, hogy további platformokra is fejlesszenek párhuzamosan, emiatt nem teszi még számukra kötelezővé ezt a Microsoft.
A bennfentes szerkesztő szavaiból arra lehet következtetni, hogy csupán idő kérdése, de az Xbox minden játéka eljut majd a riválisok platformjaira, elsősorban PlayStationre, és nincs már messze az a nap, amikor minden belső fejlesztésű cím egyszerre debütál PC-, Xboxon és PlayStationön. Nincs kivétel, nincs tabunak számító, átléphetetlen vörös vonal - ezt viszont már Phil Spencer közölte nemrég az olyan ős xboxos franchise-ok kapcsán, mint a Halo, a Gears of War és a Forza.
Hogy ezek után mennyi értelme lesz Xbox konzolt venni, sőt egyáltalán meddig készülnek még Xbox konzolok, az is egy olyan kérdés, aminek a megválaszolásával adósunk a Microsoft.