Hirdetés

A reklámhatóság szerint a No Man's Sky képei és videói nem félrevezetők

|

Befejeződött az ASA a No Man's Sky kapcsán indított vizsgálata, melynek során azt akarták kideríteni, félrevezette-e a játékosokat a Hello Games. Az ítélet szerint nem.

Hirdetés

Aki nyár óta a hegyekben élt, és hazatérése után egyből a No Man's Sky Steam oldalára látogat, a játék megjelenése előtt közzétett képeket és videókat látva azt hiheti, azok tényleg a játékból származnak - miközben ha saját tapasztalatból nem, a számtalan, játékosok által rögzített anyag láttán biztosan tudjuk, hogy a hivatalos anyagok nem a valóságot tükrözik. Már a Valve is hozott egy szabályt, miszerint a játékok oldalán csak olyan képek szerepelhetnek, amik valóban a terméket ábrázolják, de a Hello Games nem változtatott.

Az ASA hivatalos ítélete szerint nem is kell. A szeptember végén indított vizsgálat most lezárult, a fejlesztőcsapat sikeresen megvédte magát, így megúszta a büntetést. A Eurogamerhez eljuttatott ítélet, illetve a fejlesztőktől származó levelek szerint a leírás egyértelművé teszi, hogy a No Man's Sky egyes elemei véletlenszerűen generálódnak, így a játékosok szinte biztosan nem azt látják, amit a képek mutatnak - a Hello is ezzel védekezett elsősorban. Szerintük a videóban látott játékelemekkel biztosan mindenki találkozott, aki átlagos mennyiségű időt töltött el a játékkal. A HUD kinézetének megváltozása az ASA szerint nem befolyásolta a vásárlók döntését, így az tulajdonképpen nem is fontos.

Emellett kitértek a képeken szereplő épületekre és építményekre is, melyekhez hasonlót tudott mutatni a fejlesztőbrigád, valamint a nagy űrharcokra is, melyek kapcsán a Hello Games elismerte, hogy ritkák a videóban látott méretű összecsapások, de tudott példát mutatni. Az ASA ezért úgy ítélte, ez sem félrevezető. Érdekes.

Ugyanakkor problémásnak találták, hogy az űrhajókkal nem lehet átrepülni sziklaképződmények alatt, szemben azzal, ahogy az az egyik videóban megjelent. Végül úgy dönöttek, mivel ez csak egy pár másodperes jelenet volt, a reklám egészét nézve nem minősül félrevezetőnek. Ugyanígy nem kifogásolták azt sem, hogy az állatok nem tudják a környezetet rombolni, hiszen az, hogy ez a videóban megjelent, szintén lehetett véletlen, és úgy érzik, nem ösztönözhette a játékosokat a  vásárlásra.

Még egy nagyon érdekes pont a grafika, ami még maximális beállítások mellett sem olyan, mint a képeken és videókban. Az ASA úgy véli, a látvány a játékosok PC-jének teljesítményétől függ, és ezzel a többség tisztában van, illetve mind a fejlesztők, mind a játékosok részéről kaptak vagy találtak olyan anyagokat, amik megmutatják, hogy a grafika még a videókban látottaknál is jobb lehet, és eléri a képek szintjét.

Részletesen vizsgálták a csillagrendszerek közti ugrást, mely a végleges változatban nem megy olyan gyorsan, mint a videókban (ami még érthető is lehetne, hiszen egy gameplay videóban nem lenne túl izgalmas perceken át a csillagokat nézni). Ennek sebességében is szerepet játszik a hardver teljesítménye, illetve a csillagrendszer összetettsége, de a Hello fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az ugrást amúgy is ritkán kell használni.

Ehhez kapcsolódik még, hogy míg a No Man's Sky leírásában az áll, hogy nincsenek töltőképernyők, vitatható, hogy az ugrásnál azt látunk-e. Az ASA úgy határozott, mivel az animáció miatt olyan, mintha a játék része lenne, és úgy van összekötve mind az indulással, mind az érkezéssel, hogy folyamatosnak tűnik, gyakorlatilag nem szakítja meg a játékot, és nem minősül töltőképernyőnek.

Végül a frakciók közötti harcok kerültek elő, amiről ugyan a megjelenés előtt szó esett, de a játékban nem láttuk nyomát. Ezt is sikerült kimagyarázni, mondván nem tényleges, valós idejű harcokról van szó, hanem a játékosok tettein és interakcióin keresztül zajlik. Ha például egy frakcióval beszélgetnek, megemlíthetik, hogy egy másikkal nincsenek jó viszonyban.

A lényeg

Végül az ASA arra jutott, hogy bár a reklámokban látott események ritkák, előfordulhatnak a játékban, és ezt nem csak videók, hanem saját tapasztalatok alapján döntötte el. Folyamatosan kommunikált a Hello Gamesszel, ami a saját anyagai mellett YouTube-ra feltöltött videókat is küldött állításat alátámasztandó. A végleges ítélet szerint a reklámok összességében nem ígértek többet, mint amit a játék kínált, nem tornázhatták irreálisan magasra a játékosok elvárásait, és így a Hello nem sértett törvényt.

A játékosok, különösen az a 23 személy, aki jelentette a No Man's Sky-t az ASA-nak, nem elégedettek, csalódottak, és úgy érzik, ez a döntés bátoríthat másokat arra, hogy félrevezessék a vásárlókat. Nem adják fel, egy AzzerUK nevű felhasználó például az egyik független vizsgálóhoz fordul, és korábbi, félrevezető reklámozással kapcsolatos ügyekkel, valamint részletes elemzéssel próbálja meggyőzni arról, hogy az ítélet téves. 

Még a The Game Awards vezetői is arra törekszenek, hogy az esemény során vetített trailerek a tényleges játékokat mutassák. Azért ha az egész No Man's Sky reklámkampánynak ilyen hatása van a játékiparra, talán érdemes lenne a döntéshozóknak is elgondolkodni, mert itt többről van szó, mint egyszerű hisztiről. 

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)