Hirdetés

Most akkor a Bethesda minden játéka Microsoft-exkluzív lesz?

|

Phil Spencer néhány gondosan megválogatott mondattal válaszolt a sokakat foglalkoztató kérdésre, mi pedig elmagyarázzuk, hogy mindezt mit is jelent.

Hirdetés

Mozgalmasan alakult volna 2020 a játékipar számára a koronavírus nélkül is, hiszen novemberben végre debütáltak az (akkor még) új generációs konzolok, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a Sony és a Microsoft lényegében visszabattyogott a start mezőre, hogy elölről kezdje a versenyfutást a játékosok kegyeiért. Hasonlóan nagy jelentőséggel bírt, hogy szeptember 21-én a Microsoft nyilvánosságra hozta a ZeniMax Media felvásárlására irányuló szándékát. Miután a 7,5 milliárdos vételi ajánlatot elfogadta a másik fél, így csakis az amerikai és európai hatóságok jóváhagyása hiányzott az üzlet nyélbe ütéséhez.

Erre március elején sor került, így hivatalosan március 9-én, tehát kevesebb, mint hat hónappal a bejelentést követően formálisan is megtörtént az akvizíció, innentől fogva a ZeniMax alá tartozó stúdiók (Alphadog, Arkane Studios, Bethesda Game Studios, id Software, MachineGames, Roundhouse Studios, Tango Gameworks, ZeniMax Online Studios) és az Xbox Game Studios csapatai (343 Industries, Compulsion Games, Double Fine Productions, inXile Entertainment, Mojang Studios, Ninja Theory, Obsidian Entertainment, Playground Games, Rare, The Coalition, The Initiative, Turn 10 Studios, Undead Labs, World's Edge, Xbox Game Studios Publishing) egy nagy és szerető családot fognak alkotni. Legalábbis ezt sugallták a két nappal később, március 11-én tartott kerekasztal-beszélgetés résztvevői.

Hirdetés

Természetesen az sem volt érdektelen, amikor Phil Spencer, Aaron Greenberg, Pete Hines, Todd Howard és társaik felidézték, hogyan kezdődött az Xbox és a Bethesda kapcsolata, majd szövődött az évek során egyre szorosabbra, miként ismerkednek egymással a felek az üzlet bejelentése óta, milyen hasonlóságokat lehet felfedezni céges kultúrájukban és így tovább. Minket azonban - és feltehetően a nézők többségét - leginkább az a kérdés foglalkoztatta, hogy mi lesz a továbbiakban a Bethesda címeivel. Tavaly szeptember óta találgatott mindenki a játékosoktól a sajtóig, hogy exkluzívvá válnak-e, vagy megmaradnak multiplatform alkotásoknak.

Elhangzottak érvek pro és kontra, sokan például hangot adtak abbéli meggyőződésüknek, hogy a Microsoft hülye lenne lemondani a kb. 120 milliós playstationös táborról. Csakhogy akik így vélekedtek, kép apróságot figyelmen kívül hagytak: először is Phil Spencer egy interjúban megerősítette, hogy nincs szükségük más platformokra ahhoz, hogy megtérüljön a befektetés, amit még ugyan lehet kommunikációs fogásként kezelni, az viszont már tény, hogy az akvizíciót követően beérő, a jelenlegi generációra szánt fejlesztések szempontjából irreleváns, hogy hajdanán hányan vettek PS4-et. Magyarán a piac, amiről lemond a Microsoft, lényegesen kisebb.

Március 11-éig minden hasonló eszmefuttatás gondolatkísérlet volt csupán, elvégre még a belsős kapcsolatokkal rendelkező szakújságírók sem tudták (vagy ha tudtak róla, kivételesen nem szivárogtattak), pontosan mik is a Microsoft szándékai a Bethesda, tágabb értelemben pedig a ZeniMax játékaival. Bonyolította a helyzetet, hogy Phil Spencer március 9-én, az Xbox Wire-ön megjelent írásában a következőképpen fogalmazott.

"A gamereknek tudniuk kell, hogy az Xbox konzolok, a PC és a Game Pass lesznek a legalkalmasabbak arra, hogy megtapasztaljuk az új Bethesda-játékok élményét, köztük a jövőben néhány olyan új címét is, amelyek exkluzívak lesznek az xboxos és PC-s játékosok számára."

Az Xbox divízió fejének üzenete nem volt elég egyértelmű ahhoz, hogy csakis egyféleképpen lehessen értelmezni, ezért még 24 órán keresztül abba a hitbe ringathatták magukat a kizárólag PlayStation konzolokon játszó gamerek, hogy az exkluzív címek alkotják majd a kisebbséget, a Bethesda stúdióiból érkező játékok nagyobbik hányada továbbra is elérhető lesz majd a kedvenc gépükön. Egy nappal később azonban már nem lehetett félreérteni, sem pedig másként interpretálni a Spencer által elmondottakat. Miután Pete Hines már a kerekasztal-beszélgetés elején nekiszögezte a kérdést, Spencer egyértelművé tette, hogy mi motiválta a felvásárlást.

"Nyilvánvalóan nem mondhatom azt, hogy minden Bethesda-cím exkluzív, hiszen tudjuk, hogy ez nem igaz. Vannak szerződéses kötelezettségeink, amelyeket tiszteletben tartunk, ahogy ezt megelőzően is minden alkalommal. Vannak játékaink, amelyek más platformokon is léteznek, ezeket támogatni fogjuk. Szeretjük a közösségüket és továbbiakban is invesztálunk beléjük."

Ez eddig oké, de mi a helyzet a távolibb jövőben?

"Aztán persze a jövőben is előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor szerződés miatt, vagy a hagyomány kedvéért kivételt teszünk. De ha Xbox-felhasználó vagy, akkor tudnod kell, ez arról szól, hogy nagyszerű exkluzív játékokat készítsünk neked, amelyek azokon a platformokon jelennek meg, amelyeken a Game Pass létezik. Ez a célunk, ezért csináljuk ezt."

Ég és föld a különbség az iménti nyilatkozat, és a korábbi bejegyzés között. Innentől fogva pedig világos, hogy a Microsoft néhány kivételt leszámítva nem engedi a Bethesda játékait a Sony és a Nintendo konzoljaira, sem pedig a rivális cloud gaming platformokra. A már korábban megkötött szerződésekhez persze senki sem nyúl, így mind a Deathloop, mind a Ghostwire Tokyo egy éven át exkluzivitást élvez majd PlayStation 5-ön.

Ezek a játékok, akárcsak a rivális platformokon most elérhetőek a későbbiekben is megkapnak minden tartalmi bővítést, hibajavítást és kényelmi funkciót, attól pedig senkinek sem kell tartania, hogy a Microsoft szándékosan szabotálná a playstationös és switches változatokat, hiszen a saját renoméját ásná alá ezzel.

A Fallout 76 és a The Elder Scrolls Online garantáltan multiplatform címek maradnak, ahogy az is borítékolható, hogy a később érkező online mulitplayer játékok (nagyrészt tehát a ZeniMax Online fejlesztései) sem lesznek exkluzívak, mert az ilyen alkotások számára létfontosságú a minél nagyobb elérés.

Spencer említett további szerződésekből fakadó kötelezettségeket is. Ezzel arra célzott, hogy amennyiben egy másik fél szellemi termékét felhasználva fejlesztenek játékot, akkor a licencbeadó határozhat úgy, hogy a szóban forgó játéknak meg kell jelennie például PlayStation 5-re is. Emlékeztetőül: a profiliga elvárása miatt a Sony is kénytelen Xbox konzolokra kiadni az MLB The Show 21-et. Könnyen elképzelhető, hogy a MachineGames műhelyében formálódó Indiana Jones kaland egy hasonló kitétel következtében lesz végül multiplatform.

Úgy véljük továbbá, hogy a kivételek sorát gyarapíthatják még a Bethesda-címek VR-változatai is, mert ha az összes létező PC-s headsetet egymás mellé rakjuk, még akkor is kisebb szeletet kanyarítanak ki a VR-játékok piacának tortájából, mint a PlayStation VR egymaga. Ezzel szemben a készülő Starfield, a The Elder Scrolls VI, a Fallout, a Doom, a Wolfenstein, a Dishonored, a Prey satöbbi esetleges folytatásai már az xboxos és PC-s játékosok, valamint a Game Pass felhőből streamelt játékait mobilon és okostévén futtató privilégiumát képezik majd.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)