Bár az elsődlegesen ázsiai piacra szánt játékok közül egyre több lépi át a nyugati játékosok ingerküszöbét, még mindig meglehetősen kevés tud nagy sikereket elérni, akár mobilokról, akár egyéb platformokról van szó. A kínai székhelyű miHoYo műhelyéből kigördült Genshin Impact szeptember utolsó napjaiban jelent meg, és elsősorban azzal tudta felkelteni a játékosok figyelmét, hogy teljes mértékben konzolos minőséget kínál okostelefonokon és táblagépeken is, mégsem kell érte semmit fizetni.
Óriási érdeklődés övezte a megjelenése előtt, szeptember 28-a óta pedig még többen kíváncsiak a The Legend of Zelda: Breath of the Wildból is merítő szerepjátékra. Elképesztő mennyiségű pénzt gyűjtött pillanatok alatt, köszönhetően vegyes megítélésű mikrotranzakciós megoldásainak, amikkel nemcsak skinek és egyéb, játékmenet szempontjából elhanyagolható dolgok, hanem karakterek és fegyverek is szerezhetők. Összefoglaltuk, mi ez az egész, és miért ilyen népszerű.
Miről szól a Genshin Impact?
A Genshin Impact alapvetően a JRPG-k számos elemét magában hordozó akció-szerepjáték, amiben fiktív világba látogathatunk el egy világok közt utazgató ikerpár egyik tagjának szerepében. Mikor megérkeznek, egy ismeretlen istenség útjukat állja, csapdába ejti egyiküket, a másikat pedig megfosztja erejétől, így ő kénytelen felfedezni Teyvatot segítője, a rendkívül idegesítő módon önmagáról kizárólag harmadik személyben beszélő Paimon társaságában.
Egy gyönyörű, nyílt világban bóklászhatunk, valós időben küzdhetünk meg szörnyekkel és különböző lényekkel. Sorra csapódnak mellénk társak, akik között váltogathatunk, vagy akár valódi játékosok is csapódhatnak mellénk, és velük együtt indulhatunk megkeresni a főhős elveszett húgát/bátyját (attól függően, mi melyiküket választottuk az elején), valamint felfedezni magát a területet, fejtörőket megoldani, loot után kutatni. Társaink mind-mind más képességekkel rendelkeznek, mi több, más elemi erővel állnak kapcsolatban, így a környezeti tényezők is befolyásolják, hogy mikor melyikük a leghasznosabb.
Miért ilyen sikeres a Genshin Impact?
A játékra rengetegen felfigyeltek 2019 júniusi bejelentését követően - a ChinaJoy rendezvényen konkrétan tüntettek a Breath of the Wild rajongói, mert úgy vélték, túl sokban hasonlít a Genshin Impact a Nintendo játékához. Ez persze nem akadályozta a fejlesztést, és nagyon kevesek kedvét vette el: 21,3 millióan jelezték érdeklődésüket előregisztráció formájában, ebből 16 millióan Kína környékéről, és szakértők szerint nem startolt még ilyen jól kínai fejlesztésű videojáték globálisan.
Négy nap alatt 17 millióan töltötték le csak mobilra, a Sensor Tower mérései szerint megjelenése hetében a második legtöbb pénzt termelő mobiljáték lett 60 millió dolláros becsült bevételével (a 64 millió dolláros Honor of Kings után, de megelőzve az 56 millió dollárt hozó PUBG Mobile-t), és 12 nap kellett ahhoz, hogy megtérüljön a 100 millió dolláros fejlesztési és marketing költség, aminek nagy részét a kínai, japán, dél-koreai és USA-beli játékosok dobták össze.
A sikert csak kismértékben árnyékolta be, hogy az első napokban a csalás elleni védelem a játék bezárása és letörlése után is aktív maradt, valamint hogy a program japán változata iOS-en olvasgatta a vágólap tartalmát, de ezeket a "hibákat" gyorsan javították.
A népszerűségnek alapvetően több oka van: az egyik, hogy már első ránézésre is lenyűgöző a látványvilág, különösen a víz. PC-n és PlayStation 4-en pláne szép, de mobilon is egészen elképesztő. Emellett maga az irányítás, a harcrendszer, a kidolgozott történet, a játékmenet felépítése is olyan, hogy képes hosszú időre behúzni még a tapasztalatlanabb játékosokat is, viszont a végjátéknál már túlságosan érezhető, hogy a fejlesztők szerettek volna sok pénzt keresni vele - ami végül is már most sikerült.
Hogy lehet ennyit keresni ezzel?
A tapasztalt mobiljátékosok tudják, hogy ha valami ingyen játszható, az egy idő után elkezd finoman pénzért könyörögni. A Genshin Impactben található egy battle pass rendszer fizetős szinttel, a keleten közismert gacha szisztéma szerint működő loot boxok, amik karaktereket és fegyvereket hullatnak (a jobbakat nyilván egészen kicsi eséllyel, de minél többet nyitunk, annál közelebb kerülünk ahhoz, hogy valami tényleg jót szerezzünk), egy olyan előfizetés, amivel napi szinten egyre több prémium fizetőeszközhöz juthatunk.
Szerencsére egész sokat lehet úgy játszani, hogy nem vesszük igénybe az extra szolgáltatásokat, viszont aki csúcsra akarja járatni karaktereit, illetve nem szeretné, ha napi néhány perc után elfogyna az egyes bossokhoz szükséges matéria, annak a zsebébe kell nyúlnia, vagy a lelke elhagyja a testét a végeláthatatlan grindolás következtében.
Az endgame-ben már nagyon érezhető, hogy minden rendszer úgy lett kitalálva, hogy sürgesse, bátorítsa a vásárlást, és amíg ilyen sokan vannak, akik élnek ezzel a lehetőséggel, nem lesz változás - ugyanakkor a Távol-Keleten gyakoribbak a hasonló, pay-to-win vagy ahhoz nagyon közel álló rendszerek, arrafelé ez nem okoz akkora felhördülést, mint a nyugati világban szokott.
A kezdeti siker után ez, ebben a formában hamar kifulladhat, de a kelet-ázsiai játékosok költési hajlandóságát sosem szabad alábecsülni. Mindenesetre egy próbát mindenképp megér a játék, mert rengeteg tartalmat kínál ingyen, bővülni is fog hamarosan, és nem egy szokásos free-to-play szutyok, ami már a második szövegbuborékkal költésre sarkall - ha pedig valami hasonlóra vágytok, de egy összegben fizetnétek érte, és esetleg az sem baj, ha nyugatiasabb, decemberben jön az első-második látásra szintén a Breath of the Wildra hajazó Immortals Fenyx Rising, azt is írjátok fel a listátokra.