Március végével egy újabb negyedévnek értünk a végére, ami azt jelenti, hogy elkezdenek szállingózni a különböző vállalatok pénzügyi jelentései (az Activision Blizzardé már meg is jelent), de a tőzsdén jelen lévő cégek mellett a különböző piackutatók elemzéseit is várhatjuk.
Így az Egyesült Államok fogyasztói szokásait kutató NPD Group is közzétette negyedéves elemzését 2022 első hónapjairól, ebből pedig az látszik, hogy megállt a játékipar vad növekedése, amit nagyrészt a koronavírus-járványnak köszönhetett.
A márciusra vonatkozó statisztikákból kiderült, hogy 15 százalékkal kevesebbet költöttek az amerikai gamerek, mint egy évvel korábban, az egész első negyedévre vetítve pedig 8 százalékos volt a visszaesés 2021-hez képest. Mat Piscatella, az NPD Group videojátékos területért felelős elemzője azt írja a jelentésből szemezgető twitteres bejegyzés-folyamában, hogy véleményük szerint a konzoloknál továbbra is fennálló készlethiány mellett a koronavírussal kapcsolatos korlátozások feloldása is felelős a játékipar zsugorodásáért, ugyanis az emberek újra elkezdtek nagyobb arányban költeni élményekre (pl. koncertekre, mozira, utazásra, és hasonló, nem kézzel fogható javakra).
Continued console hardware supply challenges combined with a return to experiential spending are likely drivers of the Q1 declines. pic.twitter.com/9orAnFJDhQ
— Mat Piscatella (@MatPiscatella) April 25, 2022
Ami a hardverek eladásait illeti, az első negyedévben 1,2 milliárd dollár értékben fogytak a különböző konzolok, PC-k, és kiegészítőik, ami szintén 15 százalékos visszaesést mutat 2021. egyező időszakához képest. Úgy tűnik, a készlethiánnyal legjobban a PlayStationnél küzdhetnek, ugyanis eladott darabszám tekintetében a Nintendo vezetett márciusban és az egész negyedévben is, az eladott gépek összértékét tekintve pedig mindkét időszakban az Xbox bizonyult a legsikeresebbnek az USA-ban (igaz, ez a piac hagyományosan erősebb az Xbox számára, mint a világ többi tája).
Ez egyébként a Microsoft gaming divíziója szempontból a legjobb március volt történetük során, megdöntötték korábbi rekordjukat az eladott Xboxok darabszámát illetően (ebben a kategóriában a korábbi rekordot 2011-ben állították fel) és az értékük tekintetében is (ebben a kategóriában 2014 márciusa volt eddig a legjobbjuk).
A legnagyobb értékben fogyó játék február után márciusban is az Elden Ring lett az NPD becslései szerint, míg a második és a harmadik helyre a Gran Turismo 7 és a Kirby and the Forgotten Land futottak be új megjelenésként.
A Piscatella által kiemelt szegmensek közül egyébként a többiben is visszaesés mutatkozott a 2021-es költéshez képest, kiegészítőket 16 százalékkel kevesebbért vásároltak az amerikai gamerek, mobiljátékokra pedig 12 százalékkal költöttek kevesebbet, mint 2021 egyező időszakában.
US NPD PREMIUM GAMES - March 2022 Top 20 Sellers pic.twitter.com/yFBHmBU8Wz
— Mat Piscatella (@MatPiscatella) April 25, 2022