Nagy a vita mostanában a loot boxok körül, ami nem csak azért van, mert ez a mechanizmus felboríthatja a játékok egyensúlyát, hanem azért is, mert könnyen hasonlítható a szerencsejátékhoz, aminek sajnos komoly veszélyei vannak.
Hawaii kormánya nemrég előállt egy törvényjavaslattal, amely 21 év alatt nem engedné a loot boxokat tartalmazo játékok árusítását, az Electronic Software Association pedig nemrég reagált a javaslatra:
"A fogyasztók védelmének felelősségét nagyon komolyan vesszük és folyamatosan azon dolgozunk, hogy átláthatóak legyenek a különféle videojátékos élmények. Hiszünk abban, hogy az ipar önszabályozó rendszere továbbra is a leghatékonyabb módszere annak, hogy a fontos problémákkal megküzdünk, az évek alatt felgyülemlett tapasztalat pedig alátámasztja ezt a hitünket. Néhány vásárlónak és szülőnek lehetnek kérdései a loot boxokat illetően, az ESA pedig rendelkezésére áll mindenkinek, aki szeretné megismerni ezeket a mechanizmusokat."
Míg az ESA úgy gondolja, hogy egy önmagát szabályozó iparban nincsen szükség ilyesfajta állami szintű megoldásokra, addig Hawaiiban azért akadnak támogató a tervezetnek. Sean Quinlan képviselő szerint szükség van egy ilyen törvényre, ugyanis itt nem a játékok tartalmát akarják szabályozni, hanem csak egy módszert a tartalom kiszolgálására:
"Ha a felnőttek is áldozatul tudnak esni egy ilyen megoldás addiktív jellegének, akkor hogyan várhatjuk el, hogy a gyerekek ellen tudjanak állni?"
Tény, hogy az ipar eddig általában véve tudta szabályozni magát (bár erről a fogyasztók nagy részének talán más a véleménye), viszont egyértelműen látszik, hogy a videojátékok népszerűségének növekedése, illetve az ipar működésének radikális változása új kihívásokat rejt magában, amelynek a megoldásához aktív és folyamatos párbeszédre lesz szükség.
A loot boxok jelenségéről és ipari relevanciájáról Csirke írt egy komolyabb cikket, érdemes ezt is elolvasni véleményalkotás előtt.