Aki ma nagy költségvetésű, nagy szabású játékot akar fejleszteni, jellemzően vagy valamilyen saját megoldást használ, vagy az Epic Gameshez fordul az Unreal Engine-ért, míg az indie fejlesztők számára a Unity lehet a legjobb választás, amivel konzolokra és mobilokra is könnyű fejleszteni.
Most azonban keltett némi felháborodást a cég új bejelentése, mivel azt találták ki nagyon okosan, hogy 2024. január 1-jétől egy adott szint felett különdíjat kell fizetni a telepítések után - és ez főleg a Game Pass miatt lehet problémás.
Nem csak azután sarcolnák meg tehát a fejlesztőket, hogy hány példányt adtak el játékukból, hanem minden telepítés (és esetleges újratelepítés) után fizetniük kellene - ez a legolcsóbb, Unity Personal és Unity Plus csomagok esetében azt jelenti, hogy 200 ezer dolláros bevétel vagy 200 ezer telepítés után lépne életbe az adózási kötelezettség, míg a Unity Pro és Unity Enterprise csomagoknál 1 millió bevétel és 1 millió telepítés a határ. Előbbieknél 20 dollárcentet, a Prónál 0,02 és 0,15 dollár közti összeget, az Enterprise-nál pedig 0,01 és 0,125 közötti összeget kellene fizetni.
A pánik azok körében alakult ki, akik ingyen vagy nagyon olcsón kínálják a játékukat. Egy fejlesztő például úgy számolt, hogy ha ingyenes mobiljátékát 3 milliószor telepítik, és 200 ezer dollárt keresett játékbeli vásárlások útján, keményen veszteséges lenne, hiszen ennek több mint a dupláját kérné el a Unity. Azóta már tisztázta a cég, hogy a kedvezményes csomagokban (például a Humble Bundle-ön vagy a Fanaticalon) kínált játékok kivételt képeznek.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
Kérdéses, hogyan tervezi a telepítéseket mérni a Unity, és milyen módszereket használ arra, hogy ne lehessen visszaélni a rendszerrel. Jelenlegi ismereteink szerint például simán megtehetné bárki, hogy folyamatosan letöröl és telepít egy adott játékot, jelentős anyagi kárt okozva a fejlesztőnek - ez még a review bombingnál is súlyosabb visszaélés lenne.
A Strange Scaffold stúdiónál (El Paso, Elsewhere, An Airport For Aliens Currently Run By Dogs) dolgozó Xalavier Nelson Jr. felvetette, hogy ezzel a Unity azoknak is odarúg, akik évek óta dolgoznak a motorral, és még nem adták ki játékukat - ők már nehezen szállhatnának ki és hagyhatnának hátra többévnyi munkát. Az Aggro Crab Games amiatt aggódik, hogy a Game Passba kerülő játékuk ráfizetéses lesz, és a csapat jövője veszélybe kerül.
Egyelőre még sok dolog tisztázatlan, de jelen pillanatban a fejlesztők joggal aggódnak, a Unity ködösen fogalmaz, és tovább tetézi a helyzetet, hogy a Unity Plus előfizetőit előfizetésük lejártakor a 3300 dollárral drágább Pro szintre teszik át - októberben azért még lehetőséget adnak nekik, hogy a Plus árán hosszabbítsák meg tagságukat. Erősen kérdéses, hogy meg fogják-e tenni ezek után.