Tegnap éjjel futott be a megdöbbentő hír, miszerint az Epic Games megnézte, hogyan is reagál majd az Apple, ha nem jut neki a Fortnite játékbéli fizetőeszközeinek árából. Egyik pillanatról a másikra elkezdték 20%-os kedvezménnyel magán a Fortnite-on belül értékesíteni a V-Buck érméket, ezzel pedig egy ideig sikeresen megkerülték az App Store-t és a Play Store-t. Azért folyamodtak ehhez a drasztikus lépéshez, mert állításuk szerint megelégelték azt, hogy 30%-os levonás jár minden alkalmazáson belüli vásárlás után, ezt a kvázi adót minden egyes fejlesztőnek meg kell fizetni az Apple, illetve a Google felé. No, az almás cég persze nem hagyta annyiban a dolgot, ma reggelre pedig már a Google is lépett.
Az előző részek tartalmából...
Az Apple gyorsan reagált, és kivette a Fortnite-ot az App Store kínálatából, jelenleg nem érhető el a játék, tehát iPhone mobilokon és iPad tableteken sem található meg. Közleményt adtak ki, miszerint az Epic Games megszegte az App Store szabályzatát, így amíg nem hagynak fel a renitens magatartással, a Fortnite nem kerülhet vissza a digitális piactérre. Az Epic azonban az említett közleményre reagálva azonnal pert indított.
Keresetükben ékes szavakkal arra hivatkoztak, hogy a monopóliumként terpeszkedő Apple ellehetetleníti a felhasználók közvetlen elérését, gátat szab a szabad versenynek, és általuk "elnyomónak" nevezett 30%-os adót vet ki a szoftverfejlesztőkre, akik számára nem kínálkozik menekülési út. Itt viszont még messze nem állt meg az Epic Games kreatív csapata.
Összedobtak ugyanis egy nagyjából egyperces cinematic videót, ami az Apple világhírű, 1984-es Macintosh reklámfilmjét másolja le. Ebben a reklámban anno az Apple kinyilatkoztatta, az élet nem mehet tovább úgy, ahogy eddig, a változáshoz pedig rájuk van szükség. 2020-ban az Epic Games most ugyanezt állítja.
Miért olyan fontos egy 36 évvel ezelőtti Apple reklám?
Nyilván nem véletlen, hogy az Epic Games pont ezt a klasszikus Apple reklámot figurázta ki. 1983-ban Steve Jobs a reklámok világát is forradalmasítani akarta, ezért egy minden eddiginél különlegesebb promóciós anyag megtervezésébe fogott bele. A reklámfilmet végül a Szárnyas fejvadász forgatásával éppen csak végző Ridley Scott rendezte, forgatási költségnek pedig Jobs sikeresen kiharcolta az akkor csillagászati összegnek számító 750 ezer dollárt.
Magában a reklámban egy orwelli világot látunk, egy teremben Anya Major diszkoszvető vörös nadrágban és egy Apple pólóban rohan, majd kalapácsát egy óriási fekete-fehér képernyő felé dobja, ahol épp az IBM-et szimbolizáló "Nagy Testvér" tart beszédet - őt David Graham alakította.
Az Apple vezetése utálta a reklámot, nem voltak hajlandóak finanszírozni azt, hogy bekerülhessen a Super Bowl reklámblokkjába. Szerencsére Steve Wozniak, Jobs munkatársa és (akkor még) jó barátja vállalta, hogy zsebből finanszírozza a 800 ezer dolláros reklámidő felét. Végül erre nem került sor, mert az Apple nem tudta már visszaváltani a korábban megvett egyperces blokkot, így a reklám adásba került. 96 millió ember látta az 1984-es Super Bowl alatt, ahogy az Apple kalapácsa rommá töri az IBM-et (később a felmérések szerint az amerikai családok feléhez eljutott a reklám), most pedig az Epic Games unikornisfejes csákánya indult útnak a levegőben ugyanezzel a céllal.
Az eredeti reklám végén ez a szöveg volt olvasható: "Január 24-én az Apple Computer bemutatja a Macintosh-t, melytől 1984 nem lesz olyan, mint az 1984." Ezzel szemben az Epic Games YouTube videója így zárult:
"Az Epic Games szembeszállt az App Store monopóliumával. Megtorlásként az Apple blokkolta a Fortnite-ot milliárd eszközön. Csatlakozz a harchoz, hogy 2020-ból ne válhasson 1984!"
Hangzatos szavak, és a várt hatás nem is maradt el. A videóval párhuzamosan útjára indított #FreeFortnite hashtag önálló életre kelt, rommá spamelik a különböző közösségi oldalakon és videómegosztókon. Élesedett továbbá a fn.gg/freefortnite weboldal, ahol részletesen beszámolnak a történtekről és céljaikról. A most elinduló perben ugyanis az Epic nem pénzügyi kompenzációt szeretne elérni, hanem azt akarja, hogy biztosítva legyen több száz millió felhasználó, és több tízezer, ha nem több külsős fejlesztő "szabadsága".
A Google közben nem lép semmit?
Ma reggelre már azt is tudjuk, hogy a másik mobilplatformos óriás, az Android mögött álló Google is az Apple-höz hasonlóan cselekedett, tehát ők is eltávolították a Fortnite mobilos verzióját a Play Store-ból. A Google illetékesei elmondták, hogy az Android ökoszisztéma szabad választást biztosít, a fejlesztők akármilyen applikációs áruházon keresztül értékesíthetik játékaikat és végezhetnek játékon belüli eladásokat. Az Epic Games viszont úgy döntött, hogy ők a Play Store-t választják, így viszont be is kell tartaniuk annak szabályait.
Leszögezték, hogy a játék továbbra is futtatható Androidon, ugyanakkor mostantól kezdve nem szerepel a Play Store kínálatában a szerződésszegés miatt.
Az Apple-höz hasonlóan a Google is 30%-ot csíp le minden tranzakcióból, az Epic Games indítékai tehát ugyanazok, mint iOS-en. Valószínűleg már kitaláltátok, mi következett eztán: az Epic beperelte annak rendje s módja szerint a Google-t is. 63 oldalas keresetükben a Google 1998-as mottójával nyit: "Don't Be Evil", azaz "Ne légy gonosz". Indoklásuk szerint a Google monopóliuma miatt az androidos felhasználók ma már korántsem élvezhetik azt a szabadságot, amit egykor megígértek nekik.
Most akkor nem játszhatok a Fortnite-tal iOS-en és Androidon?
Igazából ennél egy picit bonyolultabb a helyzet. A játékot nem lehet újonnan letölteni a két platform digitális piactereiről, de ha már ott csücsül a készüléketeken, akkor gond nélkül el tudjátok indítani, vásárolni is tudtok a játékon belül.
Frissülni viszont így már egyáltalán nem fog a mobilos Fortnite, szóval a hamarosan érkező Chapter 2, Season 4-ből a telefonon játszó pajtások már biztos kimaradnak. Magát a telepítést egyébként Androidon könnyen meg lehet oldani, hiszen a Google platformjára nem csak a Play Store-ból ránthatunk le játékokat, külső telepítőfájlok is használhatóak, illetve közvetlenül az Epic Games-től és a Samsung Galaxy Store-ból is letölthető marad a játék, szóval ezen a platformon még mindig viszonylag egyszerű beszerezni a Fortnite-ot.
Fontos megjegyezni, hogy iOS-en erre nincs lehetőség, ugyanakkor ha már korábban letöltöttétek a játékot, akkor erre most is megvan a mód.
A korábban már letöltötted a Fortnite-ot iPhone-ra vagy iPadre, de valamiért letörölted, akkor az App Store -> Profilképed -> Purchased -> My Purchases menükön kell végigzongoráznod, majd itt rákeresned a Fortnite-ra. Elvileg most még frissül is a játék a legújabb verzióra, de ez a lehetőség hamarosan már ugrik, a Season 4 érkezésekor senki se számítson arra, hogy automatikusan elindul az update.
Merre tovább?
Lehetetlen megjósolni, mi lesz a most elindult per kimenetele, már csak azért is, mert két igazi iparági óriás csap össze, és egyik félnek sem kell attól tartania, hogy esetleg nem állna mögöttük megfelelő anyagi háttér a pereskedésre és az ügyvédgárda megfizetésére. A végső döntés nyilván az illetékes hatóságok kezében lesz, azt viszont nehezen lehet elképzelni, hogy valaki arcvesztés terhe mellett önként fúj visszavonulót.
Az Epic Games teljesen világosan percre pontosan megtervezett narratívát követ jelenleg, tisztában voltak vele, mi lesz partizánakciójuk következménye, és végig egy lépéssel az Apple és a Google előtt jártak.
Most az ő forgatókönyvük szerint zajlanak az események. A két mobilplatformos óriás pedig nem tehet mást, valószínűleg beleáll a perbe, és végig is viszi azt, mivel ha bármilyen szinten is engedne az Epicnek, és netán a Fortnite esetében jóváhagyná, hogy maga a fejlesztő kereskedhessen a játékon belül, egyúttal elengedné a 30%-os részesedést a költésekből, akkor az App Store és a Play Store teljes üzletpolitikáját kivágná a kukába, innentől fogva bárki ráléphetne az Epic által épp most kitaposott ösvényre, és követelhetné saját függetlenedését.
Tökéletesen mutatja azt, az Epic mennyire komolyan gondolja a dolgot, hogy ügyvédcsapatuk egyik tagja az a Christine A. Varney, aki Barack Obama elnöksége alatt az igazságügyi minisztérium antitröszt-ügyekért felelős helyettes főügyésze volt.
A látványos marketinges húzások, és az előre kitervelt, kizárólag az érzelmekre ható kommunikáció után most a jogászokon a sor, az ő bunyójuk kezdődik el. Ezen a téren (sem) kell félteni az Apple-t, a Google-t és az Epicet, kemény összecsapásoknak néznek elébe, mi pedig kíváncsian várjuk, mi sül ki ebből.