Hirdetés

Így változtathatja meg a Google Stadia a játékipart

|

Sokan próbálkoztak már a játékok felhőből futtatásával, de a Google számára tényleg nincsenek határok. Ha népszerű lesz, és úgy működik, ahogy ígérik, az egész ipart átalakíthatja.

Hirdetés

Mikor néhány hónappal ezelőtt a Ubisoft ügyvezetője, Yves Guillemot arról beszélt, hogy szerinte a felhő alapú gamingé a jövő, kissé szkeptikusan fogadtuk szavait. Tényleg eljön majd az idő, amikor elég lesz egy gyors, stabil netkapcsolat a tökéletes élményhez, és nem kell egy külön hardverre költenünk? Eltörlődnek a platformok közti határok, és mindenki egy nagy mezőn szaladgál majd kézenfogva békében? Az ipar láthatóan törekszik erre, a Microsoft a Project xClouddal, az Nvidia a GeForce NOW-val kísérletezget. Az ő törekvéseiket is keresztülhúzhatja a Stadia, mert bár lehet a Google-lel versenyezni, egy ponton túl már nem éri meg. Nézzük, milyen következményei lehetnek annak, hogy a cég már nem csak egy dínóval tör be a videojátékos piacra.

Hirdetés

Nem a te hardvered számít

A Stadia minden eszközön használható lesz, amin elfut egy Chrome böngésző, így gyengébb laptopok, iOS-es és androidos okostelefonok és tabletek, vagy egy Chromecast is elegendő lesz a játékhoz. Használhatunk billentyűzetet és egeret vagy kontrollert, a Google sajátját vagy bármilyen mást, ahogy kényelmes. Minden megterhelő munkát a Google infrastruktúrája végez, ami szépen kiépült az évek során, behálózza az egész világot. Nem kell félnünk a lagtól, ami egyébként a GeForce NOW-nál pont annyi, hogy többjátékos shooterekben már zavaró. Nem tudjuk, milyen szávszélességet javasolnak, de a bejelentés során elég erősen utaltak arra, hogy nem baj, ha nem hasít őrületesen a net. A játékok kezdetben 4K-ban és 60 fps-sel fognak futni, de a cél a 8K-s felbontás és a 120 fps feletti képfrissítési sebesség elérése - ehhez jelenlegi tudásunk szerint azért nem elég a kútról vödörrel hordott tízmegás.

Ezzel gyakorlatilag fölöslegessé válnak a konzolok és a gamer PC-k. Ha egy pendrive méretű eszköz is elég ahhoz, hogy csúcs minőségben játszhassunk, miért költenénk akár több százezer forintot? Erre valószínűleg a Sony, a Microsoft és a Nintendo is ugyanazt válaszolja:

az exkluzívok miatt.

Főleg a PlayStation exkluzívjai nagyon erősek, van már annyi kiemelkedő, saját kiadású játék, hogy önmagában ezért érdemes legyen PlayStation 4-et (és majd valamikor talán PlayStation 5-öt) venni. A Nintendo bár nyitottabb, mint az előző vezetés alatt volt, egy teljes árú Mario vagy Zelda játékot nem fog átengedni másnak. A Microsoft mindenkinél barátságosabban áll a dologhoz: ha a Steamre beengedte a saját játékait, akár még a Google-lel is ledumálhat valamit.

Addig van játék, amíg fizeted

Az árazás még nem ismert, de két lehetőség van: fizetünk egyfelől a szolgáltatásért, és külön-külön a játékokért (ahogy a tervek szerint GeForce Now-nál, ami most, bétában még ingyenes, de később előfizetésessé akarják tenni), vagy fix havidíjért hozzáférhetünk minden, a platformon elérhető címhez. Utóbbi az esélyesebb, mivel így lehetne igazán gördülékenyen és gyorsan (5 másodperc alatt, ahogy ígérték) eljutni egy YouTube videótól addig, hogy mi játszunk. Akárhogy is, az garantált, hogy folyamatosan költenünk kell, ami alapvetően nem biztos, hogy probléma - attól függ, mennyit kell kicsengetni.

Tegyük fel, hogy megússzuk évi 149 euróból, kb. 47-50 ezer forintból a Stadia díját - ez egy megfizethető összeg volna, nagyjából annyi, amennyit a legtöbb streaming szolgáltatás használatáért elkérnek. Ebben az esetben két-három év alatt fizetjük ki egy konzol árát, öt-hat év alatt egy jelenleg csúcskategóriás videokártyáét. Ha kétszer ennyibe kerül, még akkor is érdemes megfontolni, hogy egy soha el nem öregedő platformba, vagy egy pár éven belül lemaradó hardverbe fektetünk-e pénzt.

Sok múlik azon, hogy milyen lesz a kínálat, de a Ubisoft és az id Software (rajtuk keresztül pedig a Bethesda) már beállt mögé, egy rakás technológia támogatott az Unreal Engine-től a Unityn át a Havokig, és nyáron további játékokat jelentenek be. Még az sem biztos, hogy ami egyszer bekerül, azt nem veszik ki. Az Xbox Game Passnál és a Netflixnél (ha már előfizetéses szolgáltatásról van szó) rotálódik a kínálat, előbbi esetében lassan, de azért érezhetően. Biztosan sokan fogják úgy gondolni, hogy megéri nekik a Stadián jelen lenni, de vajon ha tényleg eltűnnek a konzolok, és PC-t sem akar senki újítani, hogy tudja majd a Google kompenzálni a játékok eladásából származó bevétel kiesését? Megoldás lehet, ha külön kell minden játékért fizetni a Stadián, de ez még a távoli jövő kérdése.

Nincsenek csalók, nincs warez

A Stadia esetében minden a Google gépein történik, és nem lehet bármit feltelepíteni rájuk. Ennek köszönhetően lehetetlenné válik a csalások és hackek használata (ugyanakkor a modoké is), és értelemszerűen ha valami Stadia-exkluzív, azt legfeljebb videóként tudják feltölteni torrentoldalakra. A másolásvédelmi eljárások csak ideig-óráig hatékonyak, de ezzel teljesen eltüntethető lenne a kalózkodás. Nem lehet trükközni a netkapcsolat korlátozásával sem, mivel mi csak a Stadiához csatlakozunk, az ottani gép köti össze a klienseket a szerverekkel, így ez a mi kapcsolatunktól függetlenül működik. Ennek következtében ráadásul az osztott képernyős játékoknál sem kell a fejlesztőknek az optimalizálással szenvedni, extra erőt kapnak a tökéletes teljesítmény érdekében.

Megkapjuk tehát a streaming szolgáltatások minden kényelmét, köztük a legfontosabbal: soha nem kell várnunk letöltésre és frissítésre, minden azonnal a rendelkezésünkre áll. Ugyanakkor aggályos lehet, ha a Google egyeduralkodóvá válik a piacon, amihez az eszközei láthatóan megvannak. Csak a játékipar többi szereplőjén múlik, hogy a Stadia lesz-e a videojátékok jövője, vagy esetleg úttörőként diktálja az irányt és formálja az ipart. Nagyon érdekes évek elé nézünk, a generációváltás kapujában állva nagyobb a tét, mint bármikor.

Nektek hogy tetszik a Stadia ötlete? Szerintetek kinyírhatja a konzolokat?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)