Nem indult jól az év a játékiparban dolgozó fejlesztők számára. A legnagyobb tech-cégek ezrével küldik el a játékokon dolgozó szakembereket. Így tett a Microsoft, amely a Halo Infinite fejlesztőit ritkította, de jó pár embernek a Bethesda irodáiban is fel kellett állnia.
Bár az év eleje óta már közel 6 hónap is eltelt, a kirúgási hullám folytatódik, a nagyobb vállalatoknál és a kisebb, indie stúdióknál is. Egyelőre pedig nem tudni, mikor állhat meg ez a folyamat.
A legújabb cég, amely bejelentette, hogy alaposan visszavágja a dolgozói létszámot, a Company of Heroes 3-at is fejlesztő Relic Entertainment. A cég közleményében azt írta, hogy az iparág olyan időket él át, amikor külső tényezők nehezítik a felszínen maradást, ezért úgy döntöttek, hogy átalakítják a szervezetüket és a számukra legfontosabb franchise-címekre koncentrálnak inkább.
Ez annak fényében kissé azért meglepő, hogy a Relic anyacége a Sega nemrég 775 millió dollárt fizetett az Angry Birdst a világra szabadító Rovio felvásárlásért, közleményük szerint pedig a vállalat jó pénzügyi helyzetben van. Ennek ellenére azt írják, hogy a Relic Entertainment valóban a Company of Heroeshoz hasonló címekre koncentrál majd, így például valószínűleg dobják a Warhammer 40 000: Dawn of Wart és a hasonló projekteket.
Rajtuk kívül azonban szintén elbocsátásokra kényszerült egy sor cég, többek között a Life Is Strange: True Colorst fejlesztő Deck Nine, a The Molassess Flood és a Deviation Games is, miközben a Sony május elején, úgy ahogy van bezárta a PixelOpus nevű indie kiadóját.
Ez pedig csak ez a hónap volt, az alábbi listán viszont látható, hogy a legnagyobb cégek is komoly elbocsátásokra kényszerültek az elmúlt hónapokban.
- Unity: 600
- Electronic Arts: 1000
- Ubisoft: 60
- Take-Two: nincs pontos adat
- Phoenix Labs: a teljes munkaerő 9 százaléka
- Riot Games: 46
- Brace Yourself: körülbelül 20
- InnoGames: 45
- Playable Worlds: 11
- Meta: 10 000
Egyelőre még az iparági szakértők számára sem világos, hogy egy vagy több tényező felelős az elbocsátásokért. Az amerikai munkaerőpiaci helyzet nem indokolná a leépítéseket, sőt, az elmúlt hónapban 5 százalékkal nőtt a videojátékokra költött kiadások mértéke az előző évhez képest.
Az egyik lehetséges magyarázat szerint a részvényesek aggódnak a cégek gazdasági állapota miatt, ezért folyamatosan követelik az optimalizálást és a költségek csökkentését. Egy másik megfejtés szerint az állhat a háttérben, hogy az amerikai jegybank nemrég közel 5 százalékponttal emelte az alapkamat mértékét.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
Az sem kizárható, hogy a 2020-ban kirobbant koronavírus-világjárvány késleltetett hatásait érzik most a cégek, de az is egy lehetséges magyarázat lehet, hogy a nagy címek nem teljesítenek olyan jól, ahogy azt korábban várták.
Akadnak olyan cégek, ahol épp komoly átszervezés zajlik. Ilyen például a Take-Two, amely annak ellenére küldött el embereket, hogy a jövő évre nagyjából nyolcmilliárd dolláros bevételre számít a GTA VI érkezését követően. A Microsoft pedig az elmúlt negyedévi elbocsátások után 18 milliárd dolláros (!) profitról számolt be. Az EA ugyan ezt a mértéket nem érte el, de a 800 milliós profit sem tűnik rossznak.