Átalakulóban van a játékipar, amit a napnál is világosabban jelez egy már évek óta tartó felvásárlási hullám. E folyamat, amelynek során gazdát cserélt Square Enix minden nyugati stúdiója, feladta függetlenségét a Bungie és a Bethesda, illetve ugyanerre készül az Activision Blizzard is, legfőbb haszonélvezői jelen pillanatban a Tencent, az Embracer Group, a Microsoft, a Sony és a Take-Two. De alsóbb szinteken is ugyanez figyelhető meg, azaz amelyik kisebb cégnek (például a Devolver Digital, a Focus Entertainment vagy a Nacon) módjában áll erősíteni fejlesztői kapacitását és bővíteni IP-portfólióját, egy pillanatig sem hezitál megtenni.
Ezt diktálja az üzleti érdeke, így tud versenyben maradni, és így érheti el, hogy felfigyeljenek rá a potenciális befektetők. A videojáték-iparban rejlő lehetőségek iránt ugyanis talán még sosem tanúsítottak ennyire élénk érdeklődést óriási vagyonok felett diszponáló magántőkealapok, média- és tech-vállalatok (a kettő között egyébiránt jelentős az átfedés), illetve országok, élükön Szaúd-Arábiával.
Nem azért találgatnak tehát elemzők és újságírók, hogy ki veszi át a játékfranchise-okat a pachinko gépek bűvöletében elveszett Konamitól, hogy bekebelezi-e valamelyik konzolgyártó a Square Enix maradékát, vagy hogy meg tudja-e őrizni független cégnek a Ubisoftot az alapító Guillemot család, mert nincs jobb dolguk, hanem mert jelenleg épp az a realitás, hogy akár az iparágon belülről, akár azon kívülről, de előbb-utóbb érkezik egy visszautasíthatatlan ajánlat.
Ilyesminek örülne az Electronic Arts vezetősége is, amely Dylan Beyers, a Wall Street történéseit is sűrűn dokumentáló Puck veterán újságírója szerint nemrég tárgyalásokat folytatott az NBCUniversallel a kiadó beolvasztásáról a médiakonglomerátumba, valamint a felvásárlás lehetőségéről olyan cégóriásokkal, mint az Apple és a Disney.
"Az eseményekről információval rendelkező forrásaim szerint az utóbbi pár évben, ahogy a médiavállalatok figyelme a gyorsan növekvő játékipar felé fordult, Wilson [Andrew Wilson, az EA ügyvezetője - a szerk.] és az Electronic Arts számos potenciális kérővel tárgyalt az Amazontól az Apple-ön át a Disney-ig. Tudomásuk szerint az EA kitartóan igyekszik tető alá hozni egy megállapodást, az Activision Microsoft általi felvásárlása óta pedig megkettőzte erőfeszítéseit. Viszont a szimpla felvásárlással ellentétben inkább egy olyan egyesülést részesítene előnyben a kiadó, amely lehetővé tenné, hogy Wilson maradjon a cég élén ügyvezetőként."
Beyers szerint az imént említett tárgyalófelek közül az NBCUniversallel jutott a legközelebb a megegyezéshez az Electronic Arts. Brian Roberts, a Comcast CEO-ja olyan megoldást favorizált, amelyben a szórakoztatóipari vállalat a kiadóval közösen alkotott volna egy különálló entitást, és még egy olyan forgatókönyv is elképzelhető volt, hogy Andrew Wilson vezesse. A felek azonban nem tudtak megállapodni az árban, így az üzletből nem lett semmi.
A Kotaku szerette volna megszólaltatni az Electronic Artsot is az ügyben, ám a kiadó szóvivője annyival elintézte a választ, hogy nem kommentálnak felvásárlással és cégfúzióval kapcsolatos pletykákat. Valamint megjegyezte, hogy büszkék arra, milyen erős pozícióban vannak, növekedési kilátásaik nagyszerűek, akárcsak a lenyűgöző IP-kre épülő játékportfóliójuk, amelyeken hihetetlenül tehetséges csapatok dolgoznak, és amelyekkel több mint fél milliárd játékost érnek el.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
Azonban John Resenburg kincstári optimizmusról árulkodó szavaival ellentétben bőven van miért fájjon Wilson és az EA többi vezetőjének a feje. Egyrészt a Disney újragondolt licencelési stratégiája következtében már nem csak ők adhatnak ki Star Wars játékokat, hanem a konkurencia is, de alighanem ennél jóval nagyobb csapás, hogy sikeresen földbe állították első számú FPS-franchise-ukat a Battlefield 2042-vel. Továbbá hazárdjátékba kezdtek azzal, hogy lemondtak a FIFA licencről, aminek következményeit nem lehet előre látni, s bár reménykedhetünk, semmi sem garantálja, hogy az EA Sports FC ugyanolyan sikeres lesz, pláne, ha a 2K Sports is pályára lép. Láttuk már, hogyan iskolázta le kosárlabdában az EA-t.
Mindenesetre kifelé egyelőre Beyers állításaival ellentétesen kommunikál a kiadó, Andrew Wilson ugyanis februárban arról tájékoztatta a részvényeseket, hogy idén is folytatni kívánják a stúdióvásárlásokat, miután 2021-ben 5 milliárd dollárt szántak erre a célra. Csakhogy a Puck újságírója úgy tudja, az EA ügyvezetője márciusban megkereste a Disney-t, hogy jobban elmélyítsék együttműködésüket annál, mint ami egy licencmegállapodás kereteibe beleférne. Azaz nyilván nem bánná, ha a Mikey egeres birodalom része lehetne.