Nem túlzás azt állítani, hogy a streamingplatformok közötti háború a 2021-es évben erősebb volt, mint valaha: a YouTube Gaming komoly lépéseket tett saját kultúrájának kiépítése felé, egyúttal komolyan próbálkozott, hogy javítson a tartalomgyártói és nézői élményen.
Szép dolog az igyekezet, de nem túl meglepő módon mindettől függetlenül a Twitch maradt a műfaj vitathatatlan uralkodója a Stream Hatchet nevezetű, piacvezető livestream-elemző adatai szerint. Ássunk kicsit a matek mélyére, és nézzük meg, milyen tendenciák figyelhetők meg a streamingpalettán a legújabb mérések szerint.
Platformok háborúja
Az idei első három negyedévben a közösség már most 18,5 milliárd órán keresztül nézte a Twitchen tevékenykedő lelkes alkotókat, aminek köszönhetően a lilák platformja jócskán lekörözte vetélytársait. Csak hogy érezzétek ennek a számnak a nagyságát, érdemes kicsit visszatekerni az idő kerekét, és rákukkantani az elmúlt évekre. Összehasonlításképpen ugyanis 2019-ben ez a szám még 8,3 milliárd volt az első három negyedévben, majd 2020-ban 13,1 milliárdra ugrott fel. De nézzük, hogyan teljesített ezalatt a konkurencia.
A YouTube Gaming streameket "csak" 3,8 milliárd órán át nézték az emberek szeptember végéig 2021-ben. Ez 12%-os visszaesést jelent a tavalyi év ezen időszakához mérten. Negyedévről negyedévre apadt a YouTube Gaming nézettsége idén. Az elemzők szerint nem valószínű, hogy a negyedik negyedévben is folytatódni fog ez a lefelé mutató tendencia, mivel tavaly a Q1-Q3 mutatói közel száz százalékot ugrottak 2019 azonos időszakához mérten, de ebben jelentős szerepet játszott a koronavírus miatti karanténozás. Várható volt, hogy a pandémia intézkedések enyhülésével a netezéssel töltött idő is csökken, bár a Twitch még így is képes volt erősödni.
Ám azt se feledjük el, hogy a YouTube teljesítménye még akár könnyedén ki is lőhet, köszönhetően az olyan komoly tartalomgyártók munkájának, mint TimTheTatman, Dr. Lupo, Valkyrae és Dr. Disrespect, akik már csak és kizárólag itt érhetők el. A videósok által előszeretettel használt, nyílt forráskódú OBS legutóbbi frissítése is megkönnyíti a platformra történő közvetítést, sőt az olyan Chrome pluginek, mint a BetterTTV, 7TV és az Emotesly is nagyot javítottak a nézői élményen.
Miközben a piros csapat a streaming kultúráján dolgozik, a Facebook szépen lassan növekszik. Az itt streamelő tartalomgyártókat 3,5 milliárd órán át nézték az érdeklődők idén, és az összes platform közül a Facebook produkálta a legerősebb, 56%-os nézőszámnövekedést - a YouTube-nál 12%-os visszaesésről beszélhettünk, a Twitch esetében pedig 41% volt a gyarapodás. A 2021 harmadik negyedéves összesített nézettség mintegy 75%-át két mobiljáték hozta össze egyébként Facebookon, név szerint a PUBG Mobile és a Mobile Legends: Bang Bang.
Streamerek vidala
A versengő streamingfelületek után ideje rátérni magukra a tartalomgyártókra is, akik között jelenleg a korábban profi Overwatch játékosként is ismert, kanadai Félix Lengyel, vagyis xQc a legnépszerűbb. Az idei harmadik negyedében összesen 49 millió órán keresztül nézték az adásit, míg a második helyezett brazil CS:GO veterán, Gaules műsorait 36 millió órán át követték. A legnépszerűbb (és talán legtöbbet bannolt) női streamert, Amouranthot 12,1 millió órán át nézték a Twitch lakói, ez majdnem a kétszerese az ezüstérmes 6,6 milliós eredményének. Tudjátok, Amouranth az a hölgy, akit nemrég már ötödjére bannoltak a Twitchről, és előszeretettel szokott műfüleket nyalogatni, vagy épp élő adásban pancsikol falatnyi bikiniben, netán egy galambmaszkban produkálja magát. A művészet nem ismer határokat.
A Twitch, a YouTube Live Gaming és a Facebook Gaming összesített adatai szerint 2021 harmadik negyedévében a legnépszerűbb kategóriája még mindig az általános csevegés, ami több mint 708 millió órányi nézettséget termelt az elmúlt három hónapban. A kötetlen csevegést közvetlenül a GTA V követi 657 millió órás össznézettséggel (továbbra is a három streamingplatform összesített számairól van szó), a képzeletbeli dobogó harmadik fokán pedig a League os Legends áll 443 millió órával. A Twitchen egyébként a sport kategória is nagyot robbant ebben az időszakban a maga 441 százalékos növekedésével 2020 harmadik negyedévéhez képest.
Játékok csatája
A legnézettebb e-sport címek közül a Valorant magasan kiemelkedik a maga 209 százalékos nézettségnövekedésével az év elejéhez képest, 2021-ben eddig összesen 136 millió órát töltöttek azzal a rajongók, hogy a Riot Games játékát nézik. Szépen növekedett az Apex Legends is, amit több mint 50 millióval többen néztek a harmadik negyedévben, mint a másodikban, 217 millió óráról ugrott fel ez a szám most 270 millióra.
A kiadók versenyében abszolút a kínai Tencent a bajnok, játékait a Twitchen, a YouTube-on és a Facebookon összesen 1,1 milliárd órán át nézték élőben. Ez annak tükrében nem meglepő, hogy az ő tulajdonukban van az a Riot Games, akikhez a Valorant és a League of Legends is tartozik. Második helyen a Take-Two Interactive áll 0,7 milliárd órával, értelemszerűen a GTA V miatt. Az Activision Blizzard lett a bronzérmes 0,6 milliárd nézett órával, elsősorban a Call of Duty: Warzone, a World of Warcraft és a Hearthstone miatt. A negyedik helyezett nem más, mint az EA ők nagyjából 0,4 milliárd órát produkáltak, főként az Apex Legendsnek hála, tőlük minimálisan elmaradva, körülbelül hasonló értékekkel a háta mögött pedig az Xbox Games Studios áll, nyilvánvalóan a Minecraft miatt.
Érdekes lesz figyelni, hogy az év végéig hogyan alakulnak a számok, és hogy a YouTube próbálkozásai mennyire lesznek eredményesek. Egy biztos: a streamingpiac továbbra is dinamikusan nő, és egyre feszesebb lesz a streamingfelületek közti verseny 2022-ben is.