Ezen a ponton talán már senkinek sem kell bemutatni az NFT-ket, vagyis a nem helyettesíthető tokeneket, melyek lényegében blokklánc-alapú virtuális értéktárgyak. A tavalyi évben nagyon megugrott az effajta portékák kereskedelme, a különböző aukciós házak sorra jelentik be a szenzációs árveréseket, a közelmúltban például NFT-ként talált gazdára a Wikipedia első bejegyzése és az első SMS is.
A token-láz a játékokra is hatással van, a nagy kiadók közül elsőként a Ubisoft állt bele a témába a Quartz NFT-vel. A gaming-közösség viszont egyelőre hangosan ellenzi a dolgot: a Quartzos tartalmakat a kutya sem veszi, s amikor kiderült, hogy a S.T.A.L.K.E.R. 2-be is tokenek kerülhetnek, heves népharag söpörte el a szándékot. Most pedig ismét van miért tiltakozniuk a téma ellenzőinek, nemrég ugyanis a kiadó-fejlesztő óriás Square Enix elnöke egy szerelmes levélnek is beillő írásban állt ki az NFT-k mellett.
A vállalat weboldalán olvasható újévi köszöntőben Yosuke Matsuda egy sor új technológia kapcsán osztotta meg a nézeteit, nem rejtve véka alá a tokenek iránti lelkesedését. A vezető nem nevez meg konkrét céljátékot, de úgy fogalmaz, hogy fokozzák az erőfeszítéseiket a saját tokenek "lehetséges" kibocsátásához szükséges üzleti modell kifejlesztésére.
Matsuda nem él burokban, és jól tudja, hogy ez jelenleg rendkívül népszerűtlen felvetés, ezért megszólítja az NFT-technológia ellenzőit is:
"Tisztában vagyok vele, hogy néhányan, akik csak a szórakozásért játszanak, és akik jelenleg a játékosok többségét alkotják, fenntartásaiknak adtak hangot ezekkel az új trendekkel szemben, és ez érthető is."
Az elnök szerint azonban később lesz egy bizonyos számú felhasználó, akik a "hozzájárulás" kedvéért játszanak, ami alatt ő azt érti, hogy segíteni akarnak a játékok izgalmasabbá tételében. Matsuda úgy véli, hogy a tradicionális játékok semmilyen "kézzelfogható ösztönzőt" nem kínálnak ennek a csoportnak, akiket olyan személyes érzések motiválnak, mint a "jóakarat és az önkéntesség".
Szerinte a "token gazdaságok" fejlődésével születnek majd meg azok az ösztönzők, amelyekkel jutalmazhatók a közösség erőfeszítései, s melyekkel a rajongók által készített tartalmak is szintet léphetnek. Ez pedig oda vezet, hogy többen köteleződnek el az efféle hozzájárulás mellett, új lehetőségeket hozva a játékok növekedésére.
Matsuda odáig megy, hogy a tokenekben az "önfenntartó játékok" létrehozásának kulcsát látja, s úgy gondolja, hogy az NFT lehet a "decentralizált gaming" szíve. Az utóbbi egy újfajta modell, amelyben a játékos már nem puszta egyirányú kapcsolatban van a termékkel, s amiről az elnök úgy reméli, hogy komoly trenddé válik a játékiparban. Ennek megfelelően ígérete szerint az idei év során "fő stratégiai téma" lesz, hogy decentralizált címekkel bővítsék a Square Enix portfólióját.
Ahogy az várható volt, Matsuda víziója nem aratott osztatlan sikert, a Twittert ellepték a felháborodott gamerek posztjai. Az alábbi bejegyzés szerzője szerint például nem ér boldog új évet kívánni, majd egyből NFT-s játékokról beszélni.
Square Enix really said "Happy New Year" and started to talk about NFTs immediately. Bruhhhhhhh. pic.twitter.com/CjRvcxFRCv
— Miraculous Maku (@RedMakuzawa) January 1, 2022
A Square Enix elnöke ugyanakkor nem csak rózsaszínben látja a tokeneket, és elismeri, hogy az NFT-k "túlhevült" kereskedelme jelenleg nem mentes a spekulatív vonatkozásoktól, ami szerinte sem ideális állapot.
Te mit gondolsz, tényleg lehet jövője Matsuda elképzelésének, vagy a tokenek is csak újabb ürügyet szolgáltatnak majd a mikrotranzakciós modell erőltetésére?