2021 februárjában a Ubisoft részvényei 84,60 eurót értek, ami megközelítette a vállalat covid előtti legjobb eredményeit is. A cikk megírásának pillanatában a Ubisoft részvényei 11,88 eurón állnak, ami azt jelenti, hogy a 2021-es siker óta 86 százalékot esett a cég tőzsdei értéke, ami azt jelenti, hogy ha valaki 100 ezer forintot fektetett az értékpapírjaiba, mostanra csak 14 ezer forintja maradt.
Hogy fordulhatott elő, hogy röpke 4 év elteltével Yves Guillemot, a vállalat vezérigazgatója és társalapítója egy befektetői hívásban a következő kijelentést tegye:
"Határozott lépéseket tettünk a Ubisoft átalakítása érdekében, hogy a legjobb játékosélményt nyújtsuk, növeljük a működési hatékonyságot és maximalizáljuk az értékteremtést. Nemrégiben tanácsadókat kértünk fel, akikkel aktívan vizsgáljuk a különböző stratégiai és piaci lehetőségeket, hogy felszabadítsuk az eszközeinkben rejlő teljes értékpotenciált. Meggyőződésünk, hogy több lehetséges út is kínálkozik a Ubisoft eszközeinek és franchise-ainak értékteremtésére".
Akik esetleg nem járatosak az üzleti nyelvezetben, mindez röviden azt jelenti: "most beárazzuk, hogy mennyit ér a Ubisoft, hogy a lehető legcsábítóbb legyen, ha eladásra kerülne a sor."
Rossz vezetői döntések
Sajnos nem ez az első eset, hogy hosszú cikkben foglalkozunk azzal, hogy mi zajlik a Ubisoft háza táján. 2020-ban sorra érkeztek a szexuális zaklatási vádak a vállalat felsővezetői ellen, akkor a céges kultúrát vagy inkább annak hiányát jártuk körbe.
A jelen helyzet szempontjából annyi a lényeg, hogy a Ubisoftot az öt Guillemot-testvér alapította 1986-ban, és továbbra is ők ülnek a döntéshozói székekben. Bár a vállalat óriásira nőtt, bizonyos szempontból egészen a közelmúltig úgy működött, mint egy családi vállalkozás. Olyan emberek kerültek döntéshozói pozícióba, akik a kezdetek óta segítették a testvéreket vagy éppen a család barátai voltak.
Ez vezetett például oda, hogy a stúdió minden játéka ugyanazt a nyílt világú receptet kövesse, amit az internet gúnyosan úgy nevezett el, hogy "Ubisoft: The Game". Sok projekt az ehhez hasonló személyes kapcsolatok miatt kapott zöld utat. A Skull & Bones vagy a Beyond Good and Evil évtizedesre nyúló, és rekord költséges fejlesztése azt mutatja, hogy nem volt feltétlenül jó döntés a Guillemot-k részéről a személyes szimpátia által vezérelve bizalmat szavazni bizonyos játékoknak. Bár sok ilyen vezető távozott az elmúlt években, a döntéseik következményei továbbra is viselnie kell a cégnek.
Ez azt eredményezte, hogy az egy kaptafára érkező címek miatt a játékosok bizalma megrendült a Ubisoftban. Ráadásul az Insider Gaming jelentése szerint a dolgozói elégedettségi is rekord alacsony. Több név nélkül nyilatkozó alkalmazott is azt mondta, úgy látják, hogy a Guillemot-testvérek, élen a vezérigazgató Yves-vel inkább látnák csődbe menni a Ubisoftot, minthogy lemondjanak a cég vezetéséről. Ezen beszámolók szerint egy belső felmérésből az derült ki, hogy a cég bizonyos stúdióinál a dolgozók 15-20%-a gondolja csak azt, hogy a Ubisoft megbízható.
Hopp után kopp
Van tehát egy cég, ahol akadnak olyan játékok, amik a megtérülés nagyon csekély reményével kecsegtetnek, cserébe teljes csapatokat kötnek le évtizedekig. Adjunk ehhez hozzá egy olyan, eleve anyagi nehézségekkel járó évet, mint a 2024-es, és kész a katasztrófa.
Sajnos tavaly nem nagyon akadt olyan hónap, amikor nem kellett arról beszámolnunk, hogy több száz, esetleg több ezer embert építenek le, stúdiókat zárnak be, nagy reményű projekteket szüntetnek meg a költségcsökkentés nevében. A bizonytalan piaci helyzetben a játékosok kétszer meggondolják, hogy kiadjanak-e 30-40 ezer forintot egy olyan játékra, ami kísérletet sem tesz az innovációra.
Márpedig az elmúlt években a Ubisoftról ez a kép alakult ki, és szép sorban hoztak anyagi kudarcokat és kerültek parkolópályára olyan franchise-aik, mint a Far Cry, a Ghost Recon, Splinter Cell vagy a Prince of Persia.
A bizalomvesztés talán a legrosszabb, ami egy fejlesztőcsapattal történhet, hiszen ha szívüket-lelküket beleteszik egy játékba, a vásárlók akkor sem szavaznak majd bizalmat nekik. Ez történt 2024-ben a Ubisoft több játékaival is.
Kezdjük az év elején megjelent Prince of Persia: The Lost Crown, ami a tavalyi év egyik legfigyelemreméltóbb játéka lett, viszont akkorát bukott, hogy mostanra a fejlesztőstúdióját is szélnek eresztették.
Májusban érkezett az XDefiant, ami az elmúlt évek egyik legígéretesebb ingyenes lövöldéje volt, de félkészen jelent meg. A játékosoknak pedig elege lett abból, hogy - jórészt átgondolatlan vezetői döntések miatt - félkész játékokat akar letolni a torkukon a francia cég. A fejlesztés dollármilliókba került, a csökkenő játékosszám láttán pedig a Ubisoft leállította a támogatást, a szerverek idén júniusban állnak majd le, a fejlesztőket kirúgták vagy áthelyezték.
Arra valószínűleg már tényleg senki nem számított, hogy a Skull & Bones kitermeli majd 12 évre nyúló fejlesztés költségeit, és bár messze nem volt élvezhetetlen alkotás, rengeteg mechanika átgondolatlannak hatott benne, a hajózás pedig nem tudott sokkal többet, mint a 2013-as Assassin's Creed IV: Black Flagben.
Végezetül a Star Wars Outlaws sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, pedig egy kifejezetten élvezetes - de persze messze nem hibátlan - kaland volt. A játékot még az egy évvel korábban megjelent Star Wars Jedi: Survivor is lehagyta a 2024-es eladásokban.
Végül befutott a hír, hogy a rég várt Assassin's Creed: Shadows megjelenése is 2025-re csúszik, ezt pedig már a piac sem nézte jó szemmel: a Ubisoft részvényárfolyama mélyrepülésbe kezdett.
Ennyi kudarcot talán egy cég sem engedhet meg magának, de a Ubisoft, melynek az utolsó igazán kasszarobbantó sikere a 2020 végén megjelent Assassin's Creed: Valhalla volt, végképp nem.
Merre tovább?
Itt érkezünk el a cikk elején emlegetett, 2025 január eleji befektetői híváshoz. Ezen a ponton már a Guillemot-testvérek is érzékelni kezdték, hogy szorul a hurok a nyakuk körül. A cég körül már régóta sündörög a kínai óriásvállalat, a Tencent Holding Ltd., melynek már évek óta vannak részvényei az anyavállalatban. A legutóbbi éves jelentés szerint a Guillemot-k és a Tencent együttesen a Ubisoft részvényeinek 25,4 százalékát, míg a szavazati jogok 29,6 százalékát birtokolják.
Január 9-én jelentette be Yves Guillemot, hogy külsős szakemberekkel vizsgálják, milyen irányba mozduljanak el a céggel. Több pletyka arról szólt, hogy a lehetőségek között ott volt, hogy elengedik a tőzsdét és magáncéggé válnak, de az eladás is, melyre a Tencent tűnt a legbiztosabb befutónak. A cég vezetői többszöri megkeresés után sem kommentálták ezeket az információkat.
Nem sokkal később a Bloomberg robbantotta bombát. Jelentésük szerint a Guillemot család és a Tencent aktív tárgyalásokat folytatnak egy új vállalat létrehozásáról, melybe átmentenék a Ubisoft bizonyos "tulajdonait".
Ezzel a család megtarthatná a kreatív kontrollt a megmaradó Ubisoft felett, míg a Tencent által tulajdonolt új vállalat rendelkezne bizonyos korábbi Ubisoft tulajdonok fölött. A hírek szerint ráadásul a Guillemot-testvérek az új vállalatban is döntési pozíciót kaphatnak.
Egy dolog biztos: a cég rengeteg értékes címet birtokol, közülük sok már fejlesztés alatt áll. Legkorábban az Assassin's Creed: Shadowst láthatjuk majd, és iparági források azt állítják, hogy Ubisoft vezetése a Valhalláéhoz hasonló sikerre számít.
Ez ahhoz nem biztos, hogy elég, hogy teljesen kihúzza őket a slamasztikából, de egy jobb tárgyalási pozíció alapjaként éppen megfelelő lenne.
Emellett olyan címeken zajlanak munkálatok mint a Far Cry 7, az Assassin's Creed Hexe, a Ghost Recon Over, az Assassin's Creed: Black Flag Remake, a Splinter Cell Remake, a Prince of Persia: Sands of Time Remake, a The Division 3, a Rayman Remake, a Beyond Good and Evil 2 és még legalább két Assassin's Creed franchise-hoz köthető cím.
Az tehát biztos, hogy bár nincsenek rózsás helyzetben, de a Guillemot-testvéreknek van tárgyalási alapja. Az már kérdéses, hogy meddig ragaszkodnak ahhoz, hogy döntési joguk legyen az általuk létrehozott cégben, és mikor érzik úgy, hogy egy vaskos ajánlat kíséretében inkább nyugdíjba vonulnak. Nagyon úgy néz ki, hogy minderre csak az Assassin's Creed: Shadows március 20-i megjelenése után derülhet fény.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!