Nem is olyan rég elmélkedtünk arról, hogy meddig maradhatnak még velünk a dobozos játékok. Az említett cikk írásakor még nem álltak rendelkezésünkre a 2020-as év egészére vonatkozó statisztikák, de már az is sokat elárult, hogy három nagy független kiadó jelezte, először lépte át az 50 százalékot az első félévben a digitális terjesztésből származó bevételeik aránya.
Ekkor hátra volt még a Black Fridayt és a karácsonyi ajándékozást is magába foglaló ünnepi szezon, valamint az év legjobban várt címeinek megjelenése, nem is beszélve az új generációs konzolokról. Most viszont már GfK Entertainmenttől származó friss adatokkal dolgozhatunk, amelyeket a GamesIndustry.biz publikált.
A legfontosabb mutató mind közül, hogy a videojátékok piaca 174,9 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le január 1. és december 6. között, ennek pedig nem kevesebb, mint 91 százalékát tették ki a digitális eladások. Utóbbiak aránya tavaly sem volt elhanyagolható, de akkor még csak 79 százalékra rúgott. Úgy tűnik tehát, hogy a koronavírus-járvány némileg felgyorsította az átállást a konzolosok körében, és azért beszélünk most róluk, mert a PC-sek majdnem 100 százalékban digitális tartalmakra költenek, míg a mobilosoknak kezdettől fogva nem is volt más választásuk.
Némileg árnyalja viszont a képet, ha megnézzük, hogy pontosan hogyan tevődnek össze a bevételek, mert akkor kiderül, hogy a 158 milliárdos digitális költés túlnyomó része (128,6 milliárd dollár) a játékon/alkalmazáson belüli vásárlások teszik ki. Tényleges játékvásárlásra mindössze 29,4 milliárd jutott, durván a fele a dobozos forgalomnak (14,9 milliárd).
Érdekesen alakul szegmensek szerinti bontás is; ez alapján a PC részesedése 22%, a konzoloké együttesen 29%, a maradék 49%-ot a mobiljátékok teszik zsebre. Utóbbiak felelősek érte leginkább, hogy ennyire a digitális játékok felé billen a mérleg nyelve, nélküle valamivel kedvezőbb lenne az összképet vizsgálva a dobozos címek helyzete. A kézzel fogható kiadások cseppet sem meglepő módon konzolos körökben tudtak népszerűek maradni, arányuk évről évre zsugorodik ugyan, de még mindig 28 százalékon áll.
A GamesIndustry.biz oldalán szereplő infografikán még számos további érdekességet találtok a legkelendőbb, legjövedelmezőbb, legnézettebb és legkeresettebb játékoktól a nagy kiadók kockázatvállalási hajlandóságán át egészen odáig, hogy mekkora az átfedés a konzoltulajdonosok között, vagyis mekkora részük játszik más platformokon is.