Műfajtól függetlenül MMO-val játszani roppant időrabló tevékenység. A szórakozás eme formájának ára van, de mint azt a gyakorlat mutatja, milliók esküsznek arra, hogy megéri. Abból a tézisből kiindulva, hogy igazuk van, úgy döntöttünk, megvizsgáljuk az elkövetkező egy-másfél évben megjelenésre váró MMO-kat. Licencre épülő és eredeti ötletre bazírozó címek egyaránt megtalálhatóak a felhozatalban. Hogy közülük melyik hivatott komolyabb sikerre, azt egyelőre nem tisztünk eldönteni.
Aion: The Tower of Eternity
A dél-koreai NCsoft soron következő alkotása két héten belül béta fázisba lép. Egészen pontosan nyílt bétáról van szó, ami egyelőre csak a fejlesztők hazájára vonatkozik. A teszt során szerzett tapasztalatokat is felhasználva igyekeznek olyan irányba módosítani az Észak-Amerikában és Európában megjelenítendő változatot, hogy az jobban illeszkedjék a nyugati kultúrkör ízlésvilágába. Az eljövendő kozmetikázás ellenére is vitathatatlanul megmarad a Far Cry motorjával készült játék távol-keleti ízvilága. A kettészakadt Atreia, és a planéta félgömbjeit összefűző örökkévalóság tornya két játszható és egy NPC-kből álló frakció állandó háborúskodásának lesz a színhelye. Az marketinggépezet által kiragadott fícsörök közül is kimagaslik a repülés képessége, amit a 10. szint elérése után sajátíthatunk el. Használata az egyensúly megőrzése érdekében erős, főként időbeli korlátok közé szorul.
Champions Online
Mi mással foglalkoznának a City of Heroes/Villains fejlesztői, mint a következő szuperhősös MMO pátyolgatásával? Van persze más is a tarsolyukban, de arról majd később ejtek szót. Habár a játék megjelenését jövő tavaszra tervezik, még a zárt bétára sem került sor. Erre egyébiránt úgy biztosíthatnak az érdeklődők helyet maguknak, ha a november 7-ig tartó jelmezkészítő versenye hat kategóriájának valamelyikében sikerül meghódítaniuk az első helyet. Sajnos csak amerikai és kanadai lakosokra vonatkozik, de hátha akad közöttetek egy-két, az ügyben érdekelt emberke. Maga a Champions Online a City of Heroes/Villains vonalon halad, annak továbbfejlesztett és némi cel-shadinggel megbolondított grafikus motorjára építve. A PC-s és X360-as játékosok közös időtöltése és a játékosok által készített tartalmak (mindkét platformon) révén tűnhet ki riválisai közül.
Darkfall
Az Athénban bejegyzett norvég (nem vicc) fejlesztőcsapat munkája lehet jelen összeállítás szereplői közül leginkább a hagyományos fantasy MMORPG-k rajongói szemében a befutó. Milyen meglepő, szintén nyílt bétateszt előtt áll. A legutóbbi információk szerint erre december első felében kerül sor, de jelentkezni már most lehet. Habár a Darkfall világa már-már unott ásításra késztet (egyedi vonásai ellenére csont nélkül lehetne akár Faerun is), a játékmenet terén bevezetendő újítások már alkalmasak arra, hogy az ember felvonja szemöldökét, amúgy Roger Moore-osan. Korlátozás, biztonsági zónák nélküli PvP. Kasztok nincsenek, ahogy szintlépés sem. A képességek annak megfelelően javulnak és fejlődnek, ahogyan és amilyen sűrűn használjuk. A harc valós időben zajlik, és a baráti tűz természetes jelenség. Vagyis véletlenül kárt tehetünk társainkban, míg felgyógyíthatjuk az ellenséget. Kihívásnak ígérkezik a javából. Az már csak hab a tortán, hogy kőkemény, csáklyázással, hajófoglalással spékelt tengeri csatákat is vívhatunk.
Dragon Ball Online
Kicsit kilóg a sorból a népszerű anime sorozatból készülő japán, dél-koreai koprodukció reményteljes gyümölcse. A szériából ismert fajok mindegyike közül választhat a játékos, s feladata nem más, mint hogy legendás hírű harcművésszé váljon. Igazán nem nagy ügy, Goku is több száz epizódon keresztül küzdött ezért. Habár a történet évszázadokkal az eredeti után játszódik, időgép segítségével személyesen is átélhetünk néhány jól ismert kalandot, sőt még azok kimenetelét is befolyásolhatjuk. Űrhajót is építhetünk, amivel más bolygókra juthatunk el. Koreában már zajlik a bétateszt, s még az esztendő végéig sor kerül a debütálásra. Néhány hónappal később Japán, majd azt követően, a tervek szerint még 2009-ben az európai, az amerikai és az ausztrál piac is behódolhat a sárkány golyóinak kutatása előtt.
Stargate Worlds
A három eredeti alkotás után a második következik a licencelt művek sorában. Az utóbbi évek legnépszerűbb sci-fi sorozatára támaszkodó produktum eredetileg az év végén jelent volna meg, de nem sokkal ezelőtt 2009-re módosították a dátumot. Sebaj, a zárt béta már zajlik, így legkésőbb tavasszal sor kerülhet a nyílt tesztelésre. Érdekességként megemlítendő, hogy az első kiegészítőt a Stargate Atlantis spinoffra építik, míg a második jó eséllyel az űrharcot hivatott beépíteni a játék lehetőségei közé. Ember, jaffa, asgard és goa'uld közül választhatnak az érdeklődök, és dönthetik el a Tau'ri népe, s a paraziták közötti konfliktust.
StarTrek Online
A Game Informer legújabb számából derült ki, hogy a Cryptic Studios 2009. őszén tervezi piacra dobni a számtalan hányattatáson átesett alkotást. Mint arra bizonyára Ti is emlékeztek, az eredeti fejlesztőcsapat először a casual irányba kívánta eltolni a projektet, végül pedig annak rendje, s módja szerint ejtette. A City of Heroes/Villains mögött is álló gárda már azzal belopta magát a rajongók szívébe, hogy minden játékos számára biztosítja a saját csillaghajót. Lehetsz csillagflotta kapitány, klingon harcos, vagy teljesen új fajt is kreálhatsz. Bolygók felszínére és űrhajók, űrállomások fedélzetére sugározva felfedezésben és szemtől szemben vívott harcban is lesz részünk. Az űrhajók közötti összetűzések a Nexus: The Jupiter Incident mintájára taktikai vonalon zajlanak majd.
Feltételezem, örömmel olvasnátok még több részletet a BioWare MMO-járól, netán a komoly rajongói bázissal rendelkező Elder Scrolls, Fallout, World of Darkness és Warhammer 40K univerzumokra támaszkodó MMO-król, de az elsővel külön foglalkozunk, míg az utóbbiak megjelenése időben távol esik a most tárgyalt időintervallumtól.
Mielőtt soraim zárására térnék, érdemes megemlíteni egy új keletű, egyelőre megerősítésre váró pletykát a Blizzard következő projektjével kapcsolatban. Azt már tudjuk egy ideje, hogy next-gen MMO formálódik a boszorkánykonyhában, de a korábbi felvetésekkel ellentétben nem egy esetleges World of Diablo, netán egy World of StarCraft lesz a végcél. A verebek azt csiripelik, hogy az új alkotás bő egy évtized után nem egy bejáratott sorozat következő darabja lesz, hanem végre valami új és eredeti. Ha hihetünk a csivitelő madárkáknak, akkor a néhány év múlva debütáló világ a steampunk jegyében teremtődött. Úgy legyen!
Ezzel zárnám is soraimat. A lista korántsem teljes, hiszen a trónkövetelők száma meglehetősen magas, s nem csodálkoznék azon, ha hiányolnátok egy-két címet. Igény esetén még az is előfordulhat, hogy hagyom magam rábeszélni egy folytatásra, már amennyiben szépen kéritek.