A Serious Sam sorozattal a Croteam nem igazán bizonyította, hogy gondolkodós játékot is tud csinálni. Sosem hittük volna, hogy egyszer egy olyan filozofikus puzzle játékot kapunk tőlük, mint a The Talos Principle.
Eredetileg csak egy spéci eszközt akartak készíteni a Serious Sam 4-hez. A Jammer egy olyan fegyver volt, amivel le lehetett állítani védőmezőket, automata fegyvereket, és az ellenséget is hatásosan blokkolta. A tesztelés alatt a fejlesztők rájöttek, hogy több van ebben annál, minthogy egy sima SS4-kütyü legyen belőle. „Elkezdtünk dolgozni a Serious Sam negyedik részén, és egyszercsak már a Talos Principle volt a téma” - mesélt a GDC-n a Croteames Davor Hunski.
A játék fejlesztését Aren Ladavac (szintén Croteam) reaktív folyamatként jellemezte. A stúdióban többen készítettek pályákat, fejtörőket hozzá, és ahogy a fejlesztők átrágták magukat egymás pályáin, úgy kristályosodott ki bennük, hogy a Talos egy nemlineáris FPS lesz. Miután ezt kikötötték, elkészítették az első alfa változatot, ami már nagyjából a komplett játék volt, csak a történetvezetés jelentős része hiányzott, hangok, grafikai munkák stb. Ezt a változatot aztán egy nagyon szűk rétegnek elérhetővé tették, akik tanácsaikkal és meglátásaikkal segítették hozzá a Croteamet a folytatáshoz.
A zárt béta alatt még több infót kaptak. Az például egyértelmű volt, hogy nagyon unalmas lett a kezdés, ezért a fejlesztők levágtak az első szakaszból, megnyirbálták Róma in-game verzióját, és mindjárt jobban nézett ki a dolog. Persze ez rengeteg munka volt, mert a fejlődési rendszert teljesen át kellett szabni, de végülis, mint láthatjuk, megérte.
Az E3 demó hasonló célra készült. Hozzáadott a marketing-értékhez, hogy a játékosok kipróbálhatták a programot, de valójában ez is csak azért készült, hogy a Croteam a közösség mögött jegyzetelve figyelje a reakciókat. A sok tesztelést és hibajavítást követően kerültek be a történeti elemek és a sok extra tartalom, amitől a játék 20-50 órásra duzzadt. Egy gyors tesztelő 10 óra alatt fejezte be, és ez olyan gondokat okozott, amiket nem láttak előre.
A megoldás: készítettek egy botot, ami 4 óra alatt végigjátszotta a programot. A jelentések alapján kiölték a maradék hibát és végül kiengedték a The Talos Principle végleges verzióját. A fejlesztők így is tudtak volna még finomítani a dolgon, de a határidő sürgette őket, és így is megpróbáltak mindent, hogy a legjobbat hozzák ki az ötletből.
Nektek hogy tetszett a The Talos Principle?