Aki mérnöknek/programozónak/matematikusnak tanult, az tudja, mire gondolok. „Tegyük fel, hogy 2+2 az négy.” Sok mindent feltételeztem a professzor felmenőiről, de hogy kettőmegkettő pont négy legyen... Pont ennyire megdöbbentően semmitmondó ez a PS4 – Xbox One összehasonlítás is.
Kevés élő ember van, aki PS4-en vagy az új Xbox One-on játszott volna, így fogalmunk sincs, hogy valójában milyen grafikája lesz a nyitó címeknek. Vannak viszont türelmetlen emberek, akik amellett, hogy nagyon sok felesleges idővel rendelkeznek, lelkesek is. Éppen ezért összeraktak két olyan PC-t, ami elméletileg közel van a PS4 és az XBox One teljesítményéhez.
Miért kellett két gép, hisz hasonló a hardver!? - kérdezné a gamer. Bár a Sony és a Microsoft is AMD alapokra helyezte a nextgen konzolokat, a japán vállalat a remek marketing mellett kézzelfogható dolgokban is rálépett a redmondiak lábára. Történetesen a grafikus gyorsító erősebb lesz a PS4-ben, ami elméletileg azt eredményezheti, hogy azon a konzolon jobb lesz a játékok grafikája. Kellett tehát egy másik gép, ami arányaiban gyorsabb. Most abba ne menjünk bele, hogy egyébként miért nem lesznek a multiplatform játékok szebbek PS4-en (olyan erős a csapat, amilyen erős a leggyengébb), nézzük meg inkább az alant látható videókat.
Az eredeti cikk nagyon hosszan részletezi a mély technikai okosságokat, de mi pár mondatban összefoglaljuk nektek a lényeget és a tanulságot. Annak ellenére, hogy kb. 50 százalékkal combosabb a PS4 GPU-ja, csak 20-25 százalékkal több képkockát tud másodpercenként legenerálni. Ez érthető és nem meglepő, mivel a teljesítmény sosem egyenesen arányosan nő. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy míg a PS4 30fps mellett tud adott játékot futtatni FullHD-ban, addig az Xbox One csak alacsonyabb felbontáson lesz képes ilyen sebességre. Ez nem 720p-t jelent, hanem egy valahol 720 és 1080p közötti értéket. Játékonként változhat, mi tud majd FHD-ban futni Xboxon – pl. egy kutya AI durván lehúzhatja a procit.
Az Eurogamer stábja viszont egy kicsit elnézte a dolgot, mert a ROP-ok száma magasabb a PS4 esetében, ami szintén előnyhöz juttathatja az Xbox One-nal szemben. A konklúzió viszont sokkal szürkébb és unalmasabb, mint hinnénk. Ez a teljesítménybeli különbség 3-4-5 FPS-t jelent majd, ami lássuk be, sokszor mindegy. A fejlesztők pedig majd úgy optimalizálják az alkotásaikat, hogy kevesebb hal/tégla/hordó legyen az Xbox-os változatban, így a nélkül érik el a hasonló sebességet, hogy a játékélmény minimálisan sem romlik.
Ha pedig pofátlanul őszinték akarunk lenni, ez az egész mérés csak arra volt jó, hogy ti is lekattintsátok ezt a cikket, mert a valós teljesítményhez ezeknek szinte biztosan nincs köze. Köszönjük a kattintást a készítők, valamint a Munkanélküli összehasonlítók és teoretikus feltevéseken csámcsogó magányos szívek közhasznú alapítvány nevében.