Hirdetés

Ebben a játékban sosem lehet tudni, ki áll nyerésre

|

A Fluxxban nincsenek állandó szabályok, folyamatosan változik minden.

Hirdetés

Valaki nemrég azt mondta nekem, hogy a Fluxx gyakorlatilag a Munchkin és a Kaotikus prototípus (We Didn't Playtest This At All) eltitkolt szerelemgyereke is lehetne, ami furcsa megfogalmazás, de igazából találó - noha az utóbbi kártyajátékhoz áll sokkal közelebb Andrew Looney alkotása. Az az alkotás, ami már 1996 óta létezik, most viszont egyszerre három kiadást (az alapverziót és egy zombis, valamint egy fantasy tematikájú változatot) hozott el nekünk a Reflexshop. 

Sosem csináltam belőle titkot, hogy ha társasjátékokra gondolok, akkor első körben a gyönyörű minifigurákkal telepakolt, egész délutánokra, vagy akár egész napokra a teljes társaságot lekötő, komplex címek jelennek meg a szemeim előtt - még akkor is, ha mostanában nagyjából semmi időm sincs az ilyen combosabb mókákra, és jelenleg a millió kiegészítővel együtt még a Kickstarterről berendelt Dark Souls társasommal is a gyerekeim játszanak a nappali közepén, szigorúan csak a minikkel babázva, saját történeteket kitalálva. Ugyanakkor vannak olyan szituációk, melyek során nincs kedv vagy energia egy ilyen játékot elővenni, de a pajtásokkal azért mégiscsak jó lenne valamit csapatni. Valami vicceset, valami gyorsat. No, itt jön képbe a Fluxx és annak két mutációja.

Hirdetés

Szabályok és célok

A Fluxx alapszabályai végtelenül egyszerűek: a játék elején megkeverjük a paklit, mindenki kap három lapot, majd minden körben húzol egy kártyát és ki is játszol egy kártyát. Ennyi és nem több. A szabályok viszont folyamatosan változásban vannak, és épp ez az egész Fluxx lényege. Még az alapszabályt is felül lehet írni kártyákkal. Simán lehet, hogy már nem egyet húzol, hanem többet, vagy nem egy lapot jászol ki egy körben, hanem ennél jóval többet, netán kötelező jelleggel az összes kézben tartott lapodat le kell tenned. De milyen lapok lehetnek ezek? Először is a már említett szabálymódosítók, amik ha ugyanazt a szabályt piszkálják meg, automatikusan felülírják egymást. Nem csak a húzást és a lapkijátszást módosíthatják a szabályok, van egy csomó mókás vagy épp a társakat ellehetetlenítő szabálymódosítás is.

Oké, minden társasnak vannak szabályai, és itt épp ezek modulárisak, de mi az, ami nélkül szintén nem létezhet társasjáték? Nyilván cél nélkül, kell valami konkrétum, amíg el kell jutni a játék során, és ami alapján a parti végén meg lehet határozni, ki nyert és kik veszítettek. A Fluxx esetében induláskor semmiféle cél nem létezik, menet közben, célkártyák kijátszásával fogják maguk a résztvevők meghatározni az aktuális célokat. Azért az aktuálisat, mert a célokat is felül lehet írni újabb célokkal, szóval hiába lövi be magának valaki, milyen cél elérésével akar diadalmaskodni, ezt bármikor felülírhatja egy másik játékos. És itt jön ki a Fluxx taktikai jellege, nagyon nem mindegy, mikor áruljuk el magunkat, mikor rakunk ki egy célt vagy szabálymódosítót. A célokat tartós kártyák kijátszásával lehet elérni, ezek egyből a játékos elé kerülnek, gyűjtögetni kell őket. Ha mondjuk épp a "rakétatudomány" a cél, akkor ehhez egy "agy" és egy "rakéta" tartós kártya kell, hogy a nyertes előtt sorakozzon. Akciókártyákkal további huncutságokra is képesek vagyunk, tényleg minden meg lehet kavarni pillanatok alatt.

Ennyi és nem több, az alapok tehát nem is lehetnének ennél egyszerűbbek, viszont a folyamatos változás miatt garantált, hogy sosem találkoztok két ugyanolyan Fluxx partival - ezek egyébként maximum 30 perc alatt lepörögnek, de simán lehetnek gyorsabb körök is. 

Olvasd telefonon csak a legfontosabb híreket!

Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.

Zombik és sárkányok

Ahogy korábban már szó esett róla, az "alap" Fluxx mellett a Reflexshop kiadott két tematikus változatot is. A Zombie Fluxxban élőhalottak serege bővíti a paklit. Ők úgynevezett szívatós kártyák, kötelezően a játékos elé kerülnek, pont mint a tartós lapok. A legtöbb cél elérésnek érdekében viszont idővel nem árt megszabadulni tőlük, ehhez fegyverekre és kapcsolódó szabályokra lesz szükség. Persze az sem tragédia, ha sok zombink van, ugyanis létezik olyan cél, aminek teljesítéséhez min többféle élőhalottat kell felsorakoztatni. További újdonság az ellencél megjelenése: ez gyakorlatilag egy olyan cél, ami hasonlóan működik a sima cél kártyákhoz, de ha bekövetkezik a feltétele, akkor mindenki veszít - ahogy a mondás is tartja, ha két embert megszívathatsz, az sem baj, ha te vagy az egyik, szóval ha semmiképp sem tudsz nyerni, legalább mindenki játékát "elronthatod".

A Fantasy Fluxxban is vannak szívatós kártyák, továbbá meglepetés lapok is, amikkel a saját körünkön kívül is hatástalanítani lehet épp kijátszott kártyákat. Külön extra a láthatatlanság képessége, melynek hatására a tartós kártyáinkra nem hathat semmiféle külső hatás, gyakorlatilag védve vannak - egészen addig, amíg a láthatatlanságot biztosító gyűrűt vagy bűbájt el nem veszítjük a kezünkből.

A Fluxx nem véletlenül élt meg számtalanul sok különböző változatot, sőt az alapjáték is az 5.0-s verziónál tart 2014 óta. A legutóbbi kiadás, a micimackós Hundred Acre Wood Fluxx tavaly jelent meg, szóval bőven van még alapanyag, amihez a jövőben nyúlhat a Reflexshop. És nagyon remélem, hogy nyúlni is fog, mert a Fluxx egy olyan egyszerű, de nagyszerű recept, ami bármilyen társaságban, bármikor működőképes.

Fluxx

  • Eredeti cím: Fluxx
  • Tervező: Andrew Looney 
  • Grafika: Derek Ring
  • Eredeti kiadó: Looney Laboratory, Inc.
  • Magyar kiadó: Reflexshop
  • Játékosszám: 1-6 fő
  • Korhatár: 8+
  • Időtartam: 10-30 perc

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)