Tény: a sztori magával ragadó, felülmúlja a filmek történeteit. Tény, a környezet gondosan kidolgozott, rengeteg az adat, érdekesség, jópofaság. Tény - sokan elértek 50-es szintig és unatkozni kezdtek...
Amit ennek kapcsán nem értek, hogy előre több millió játékos szólt - lesz elég end-game content tessék mondani? Ugyanis a világ egyik legismertebb mmorpg-je, a World of Warcraft, amely szintén a havidíjas modellt követi, ezzel tud a felszínen maradni. Olyan szintű PvP és PvE lehetőségeket kínál, amelyek mind instance-okban, mind a külső, nem isntance-olt világban épp elég elfoglaltságot adnak a kedves játékosnak. Mondhatnók könnyű nekik, ennyi év alatt - volt idejük endgame contantet fejleszteni. Azonban a Bioware tudta, millióan elmondtuk nekik, szóltunk, kiabáltunk hogy egyszer a játékosok legmagasabb szintűek lesznek, egyszer elfogynak a sztori questek - erre kellett volna igazán felkészülni, ugyanis a sztori lehet, hogy megszerzi a játékost, de a játék végi tartalom tartja meg. És egy ilyen esetben, amikor ilyen nagy befektetésről volt szó nem árt megtartani minket, játékosokat, hiszen végül is mi pengetjük befelé a havi díjat - vagy döntünk úgy, hogy akkor pihentetjük az accountot - és akkor bizony pénz az ablakban.
Tény, hogy vannak Warzone-ok, azonban a PvP még éretlen, kiegyensúlyozatlan - persze, friss a játék, ennek idő kell, mire ki tud forrni rendesen. Vannak flashpointok, vagy naponta ismételhető operationök - egyrészt nem túl sok, másrészt könnyen kiismerhetőek és igen zavaró közben a sztori-elemeket "kerülgetni", amikor már mondjuk tizedszer is megcsináljuk ugyanazt, hiszen vannak olyan csapatos küldetések, ahol végig kell várni, mire a csapat minden tagja választ a sztoriban egy opciót. Gáz.
Sokan kerültek válaszút elé, hiszen a craft rendszer nem az igazi, a szerverek gazdasági élete nem igazán indult be... szóval a kezdeti örömködés csöndes várakozássá szelídült és sajnos bizony előfordulhat, hogy bizonyos bolygók egy idő után totálisan kihaltak lesznek, ahogy a WoW-ban is egyes városokból szellemváros lett.
Mit tennék én, ha Bioware lennék?
Először is néhány alap dolgon változtatnék (amin már dolgoznak is, csak nem értem, miért utólag) Az UI átszabhatósága, guildek sokkal nagyobb támogatottsága, guild bónuszok, guild lakóhely (közös űrhajó, ház bármi). Ami azonban ennél is fontosabb, az maga a tény, hogy ez egy csillagok HÁBORÚJA játék. Hol a háború? Hol vannak az egymástól elfoglalható bázisok a közös részeken, amelyek bónuszokat adnak a többieknek? Hol vannak a bolygók körüli űrcsaták? Hol vannak a nagyobb városokat megtámadó hordák, az eventek? Hol vannak a lebombázható, elpusztítható bolygók? Ugyan léteznek "Contested" területek , de valójában nem harcol értük senki - pedig ez nagyon fontos dolog lenne. Sokkal egyszerűbbre kéne csinálni a játékosok egymás között interakcióját - könnyebben találni csapatot, operationt stb. S ami számomra az egyik legnagyobb tüske, hogy valaki feltalálhatná igazán a "hogyan juthatok el gyorsan a hajómra" varázslatot - persze a hajó is kaphatna sokkal több szerepet (mondjuk lehetne testre-szabhatóbb, berendezhetőbb, esetleg a sztori része is lehetne egy kevés hajós akció - nemcsak különálló kalandoké.
Szóval kedves Bioware! Csodás a szingli élmény, minden elismerésem - tényleg fantasztikus és a legnagyobb elismerésre méltó. De ez egy mmorpg, így tessék nekünk sokkal több dinamikus, csoportos, guildes, területfoglalós tartalmat adni rengeteg endgame contenttel együtt, ahol ravasz ellenfeleket kell lenyomni különösebb sztori nélkül, de ravasz trükkökkel és megfelelő tréninggel és felszereléssel. Legyünk motiválva PvP-zni, megvédeni a Köztársaságot/Birodalmat vagy a saját guildünket/szövetségeseink guildjeit, legyen meg az űrhajócsata nagyszerűsége ahelyett, hogy 5-10 perceket kutyagolunk, mire a hajónkhoz érünk: ami csak tiszta időveszteség.
Konkrét javaslataim:
Egész guildet megmozgató esemény (saját bázis, ennek megvédése, menedzselése mint ahogy az Anarchy Onlineban is - úgyis az egész Star Wars: The Old Republic, idegen bolygókon található bázisok százaiból áll,). Amennyiben bázis nem lehet, legyen területfoglalós általános PvP - több terület, nagyobb bónusz az adott oldalnak.
Legalább minden bolygón egy endgame operation vagy lehetőség endgame contentre - hogy ne haljanak ki teljesen a bolygók. Esetleg lehetnének csak guildeknek ajánlott
Igazi űrcsata, PvPben is.
Szerverek gazdaságának felülvizsgálata és beindítása - nagyon fontos egy-egy adott szerver gazdasági élete.
Eventek! Annyi fajta ellenség van, igazán rátörhetnének néha Coruscantra, vagy akár Tatooinra vagy bármire - ilyenkor lehetne menni megvédeni a fővárost olyan holmikért vagy címekért, amik csak ilyenkor esnek. Akár az ilyen eventeknél egy másik szerver játékosai lehetnének a mobok például.
Persze lehetne még sok minden, de egy a tanulság - most még van idő, hogy az Star Wars: The Old Republicban, található hatalmas potenciált kihasználhassa a Bioware. Tudom, folynak a fejlesztések, több csapat is dolgozik gőzerővel tartalmi peccseken, készül az átméretezhető UI, készülnek új operationök és Flashpointok, ez dicséretes. De úgy vélem hosszú távon esetleg kevés lehet - aki elveszti a bizalmát, azt ugyanis nagyon nehéz újra meggyőzni. Én azért bízom a Biowareben, hogy hamar felébred és egy év múlva nem azt várják majd sokan, hogy free-to-play legyen a játék - ugyanis az egyet jelentene a kudarccal - és ez a játék annál sokkal többet érdemelne.
Ti mit gondoltok minderről?