A Resistance egyike volt a PlayStaton 3 exkluzÃv nyitó cÃmeinek, és ugyan nem mosott le mindent és mindenkit a szÃnpadról, a közvélekedés elismerte mint „korrekt kis FPS-t". Ez persze nem elég, a Sony-nál - gondolom - vicsorogva irigyelték a Halo körüli vallás-szintű fanatizmust, de hát ezt dobta ki a gép, a Resistance nem lett Halo-verÅ‘, nem dÅ‘lt össze a világ. (Csak a játékban, de arról késÅ‘bb.) A Resistance 2 esetében hasonló a helyzet, bár a második rész sok szempontból mintha inkább a Gears of War 2-vel próbálná felvenni a versenyt, néha-néha meglepÅ‘ sikerrel: oké, a Resistance 2 hatására ugyan senki sem fogja az ablakon kihajigálni az Xboxot, hogy kezét-lábát törve rohanjon PS3-at venni helyette, de mellé azért még lehet, és a mi kezdeti szkepticizmusunk is elpárolgott néhány perc után. Tátottuk a szánkat, irtottuk az ellent, örültünk, vÃgadtunk és megegyeztünk, hogy ez a PS3 legjobb shootere.
Ez de beteg
A sztorit most átugranám, a lényeg hogy Nathan Hale visszatért, Å‘ is meg van fertÅ‘zve, jaj sietnie kell, és most Észak-Amerikában dúl a harc. (Ennyi, jó éjszakát, gyerekek!) Ami kicsit zavaró lehet, a sztori a játékon belül is meglehetÅ‘sen elnagyolt, menet közben nem igazán húznak magukkal a történések, nem mindig egészen világos, hogy mi miért történik, illetve ami történik, milyen összetettebb eseménysor része. Ha egyáltalán. Persze, régi jó konzolos hagyományokat követve lehet elszórtan dossziékat találni, tömve szupppertitttkos anyagokkal, amiket az ember el is olvashat (legalábbis HDTV-n, mert hagyományos tévén kifolyik a szeme tÅ‘le) - de hát ezt engedtessék már meg körbelolozni, ez nem narratÃva. Sebaj, az akció hevében úgysem zavar senkit, esetleg az elsÅ‘ Resistance rajongóit, mert közülük sokan panaszkodtak amiatt, hogy a folytatás kevésbé „hiteles". Nos, mivel alien vÃrus, Föld elleni invázió és hasonlók szerepelnek az étlapon, a hitelesség megcsappanásába talán nem halunk bele. Én is túléltem.
Na de a chimera!
A chimera számomra fej-fej mellett áll a locusttal: mindkettÅ‘t egyaránt öröm mészárolni, és ez nagy dÃcséret a Resistance 2 ellenfeleinek. Nem hülyék, de nem is halálosan idegesÃtÅ‘ek: sokfélék, és tényleg muszáj ügyeskedni ellenük. Ilyen például a láthatatlanul közlekedÅ‘ chameleon, aki egy ütéssel végez velünk, úgyhogy nincs sok idÅ‘nk észrevenni és leterÃteni, mielÅ‘tt Å‘ teszi ugyanezt. Vannak gyenge, de gyors ellenfelek, akik csapatostul rohannak ránk és csapják szét orcánkat (a grimek, konkrétan), vannak a leechek, akiket messzirÅ‘l kell levadászni, mert robbannak. És persze a jó öreg hybrid, elite chimerák, illetve pajzsos, batár nagy haverjuk, a ravager, aki miatt legalább egyszer mindenki fog anyázni, ezt garantálom. Az MI-vel nem fogunk foglalkozni: a lények sokfélesége miatt nem is az a kérdés, hogy melyikük mennyire okos, mennyire dolgoznak össze, anélkül is kikényszerÃtenek belÅ‘lünk annyi taktikázást, hogy ne érezzük unalmasnak, könnyűnek az összecsapásokat. SÅ‘t. Mondom mindezt annak ellenére, hogy az MI Ãgy is, úgy is kiváló.
Lőni, lőni, de mivel?
A fegyverek között mindenki talál majd kis kedvenceket, néhány klasszikust és néhány újszerűt is. Az egyik új például a .44-es Magnum, ami alap lövéssel is nagyot sebez, de lövedéke a másodlagos tüzelési móddal fel is robbantható - rögtön a szÃvemhez nÅ‘tt. Rendben, itt már tényleg hamar eltűnik a realizmus érzete: az L23 Fareye mesterlövés puska másodlagos tüzelési módja single-ben lelassÃtja az idÅ‘t, a Wraith pedig másodlagos módban pajzsot von körénk (igen, nagyon imba). VIszont mind a 12 fegyver jó: szörnyű nehéz néha azt a kettÅ‘t kiválasztani, amit épp magunkkal hurcolunk.
Nincs miért szégyenkezni
A helyszÃnek is nagyon változatosak, a soféle eltérÅ‘ atmoszféra, szÃnvilág ellensúlyozza az engine kisebb gyengeségeit: bár közelrÅ‘l, összeráncolt homlokkal és szúrós szemmel vizsgálgatva a vizuál nem üti meg az Unreal Engine 3 szintjét, ezt feledtetik a szÃnes városi, erdei, alien, stb. helyszÃnek - és persze az a hatalmas lépték, ami az elsÅ‘ pillanattól kezdve magával ragad minket. A Gears of War 2-ben sem voltak ritkák a gigantikus ellenfelek, a Resistance 2 azonban már-már (ha ugye PlayStationrÅ‘l beszélünk) a Shadow of the Colossust idézi, néhány felhÅ‘karcoló méretű csúnyasággal. Ez persze nem folyamatosan jellemzÅ‘, néha másban ütközik ki a „grandiózus" érzet: amikor például egy föld alatti bázisban kolbászolós rész után kibukkanunk a felszÃnen, és szinte alig látjuk az eget a rengeteg, hatalmas alien csatahajótól, akkor tényleg behúzza kicsit a nyakát az ember és érzi, hogy erre mi - mármint úgy kollektÃve az emberiség - biza jól rápacsáztunk, mondhatnók szopóág van. Itt is sikerül elhitetni, hogy egy háború közepébe csöppentünk, mert társaink nélkülünk is próbálják tenni a dolgukat. Nyilván mi vagyunk messze vidéken a legtökösebb legény, de azért sem azt nem érezzük, hogy egyedül kell megnyerni a háborút, sem azt, hogy nélkülünk is simán menne minden - sikerült ezt jól belÅ‘ni. Ez egyébként kooperatÃv módban bontakozik csak ki igazán.
Az egyjátékos kampány után: szabadon!
A 8 játékos számára kitalált rendszer érdekessége, hogy nem az egyjátékos kampányon döngethetünk végig újra, hanem kicsit... arrébb. A single önmagában is komplett élmény a maga végig feszes 10-11 órájával, de a koop az igazi csemege. A helyszÃnek részben ismerÅ‘sek lesznek, de csapatunk egyedi feladatokat, mini-kampányokat kap, külön mapeken, ezeket kell teljesÃtenünk. Három kaszt közül lehet választani, mindhárom egyedi fegyvereket, képességeket kap, és menet közben fejlÅ‘dünk, új fegyvereket, új képességeket szerzünk. A Medic sebezve gyógyÃt: az ellenfél életerejét a csapattársakba tolja át. A Special Ops ammót oszt a többieknek, a Soldier pedig pajzsgenerátorral felszerelt gatlinggal nyomul, ami mögé bizony jó elbújni. A három kaszt zseniálisan működik együtt: nagyon jól átgondolt, nagyon jól működÅ‘ a rendszer - egyáltalán nem sétagalopp, de ez csak a sikerélményt növeli. Ami a klasszikus multit illeti, a maximális 60 résztvevÅ‘t érdemes kiemelni, és a lag tökéletes hiányát: szuper, de a játékmódok között nincs újdonság, DM, TDM, CTF. Szintlépés csak ranking meccsek után van, amúgy minden fegyver alapból hozzáférhetÅ‘, Ãgy kiegyenlÃtettebb a küzdelem. Nem rossz ez, nem rossz - de azért a koop az igazi.
Szóval, szóval?
Nagyon nem bántam meg a Resistance 2-vel töltött napokat, bármennyire is szkeptikusan álltam hozzá. (Végig az élt bennem, hogy ez csak gyenge utánlövés lesz, na de majd a Killzone 2...) Ha a sztorira jobban ráhasalnak, és jobban motiválják a játékost, valahogy „bensÅ‘ségesebbé" teszik viszonyát az eseményekkel, számomra a single rész bÅ‘ven verte volna a Halo 3-at, de még a Gears of War 2-t is. A kooperatÃv játék viszont messze a legélvezetesebb volt, amivel konzolon valaha is találkoztam. Nem tudom, van-e annak jelentÅ‘sége hogy mi „system seller" mi nem, egy játék miatt érdemes-e konzolt venni vagy sem - ezzel kapcsolatban inkább nem mondok semmit. De ha van valakinek PlayStation 3-a, az mindenképp szerezze be a Resistance 2-t, mert nem fog csalódni benne!
GameStar