Én ma virtuálisan kilépek Magyarországról, mert bár volt szerencsém a FIFA 14 demójához (méghozzá az új motorral, Xbox 360-on) nem óhajtok többé hasonlítgatni. Ugyanis mára kialakult bennem az a meggyőződés, hogy szinte mindegy, FIFÁzunk vagy PESezünk, a lényeg az, hogy rájöjjünk, a mi játékstílusunknak melyik fekszik jobban, nem az számít, melyik a „jobb”. Olyanná vált ez a versengés, mint amikor különböző gyártók monitorai közül kell dönteni - nincs mese, el kell menni a boltba, meg kell nézni saját szemünkkel, hogy melyik mit tud, azután kell dönteni.
Itt is van új motor
A Konami nem cicózott (nem akartam azt írni, hogy rókázott, mert az magyarul hülyén hangzik) ebben az évben, hiszen nemcsak a konzolos, hanem a PC-s verzió is megkapta az új motort, a FOX enginet. Bár szubjektív a szépség megítélése, de egyértelműen jobban néz ki a játék, sokkal tisztábbak a dolgok, nem lógnak egymásba labdák, kapufák, hálódarabok, sokkal folyamatosabb az animáció, hihetőbb a mozgás, a labda pattanása. Volt például egy érdekes esetem, amikor kapura törve lökdösött a védő, odabökött a lábával a labdára, ami odébb pattant, pont rá a kapus lábára, ahonnan elpattant oldalra, berohant egy másik csatárom, aki követte az akciót és csak a hálóba passzolta a labdát. Kikockáztam a jelentet, tökéletesen pattogott a labda a különböző „objektumok” között.
Emberek a pályán
Apropó lökdösés: maga a program is arra motivál, hogy a jobb joystickkel próbáljuk kicsit megbillenteni a labdát birtokló ellenfelet, mert ilyenkor könnyen labdavesztés léphet fel és megszerezhető a játékszer. Szerencsére a gépi ellenfél is végre leszokott a „pont a lövés pillanatában szerel tökéletesen” módszerről, bizony ha az a labda olyan helyen van, hogy van egy tizedmásodpercünk ellőni, akkor el fogjuk. Az csak egy dolog, hogy belevetődnek, elakad stb... Változatlanul a tökéletes ütemű odalépés a jó szerelés, s bár vannak „szerelő-gombok” inkább használjuk ki a megfelelő ütemet, mert a bíró adja ám a sárgákat. A közönség él, a hangulat zseniális, amikor kántálni kezdik, hogy „még-még-még, ennyi nem elég” (persze a saját nyelvükön), meg amikor a hangosbeszélő bemondja a gólszerzőt, felüvöltenek stb... Én egy francia verziót kaptam, így a közvetítés színvonalát nehéz megítélnem, de két riporter volt és nagyon lelkesek voltak.
PC-s joypad ajánlott
Természetesen a játék teljesen irányítható billentyűzetről is régi PES szokásnak megfelelően, mivel azonban a megfelelő irányba elindított passzokról és lövésekről szól az egész, így nagyon javaslom a joypad beszerzését mindenkinek, akinek még nincs. Maga a játék is ajánlja, hogy a gyakorlást csináljuk végig, ahol már az első 2-3 gyakorlat során nagy szükség lesz a joypadunk joystickjeire. Miért is van ennyire szükség a gyakorlásra? Mert a Konami nagyon jó minijátékokat állított össze arra a célra, hogy a PES 2014 minden lényeges funkciója beleivódjon mozgáskultúránkba. Kell egy megfelelő ütempassz? Megtanulhatjuk, hogyan. Esetleg egy háromszögelés és kiugratás? Erre is vannak gyakorlatok. Ugyanígy lőhetünk szabadrúgást, gyakorolhatunk kombinációkat stb. Néha számomra unalmasnak tűntek ezek a kis játékok, de az tény, hogy a kezek emlékeznek meccs közben is arra, amit megtanultunk.
A Konami ez évben a már említett fizikai változások mellett a mesterséges intelligencián is sokat gyúrt, főleg azon, hogy a sztárjátékosok könnyen felismerhetőek legyenek. Máris kezdhetnek rémálmaink lenni, ha az ellenfélben ott van Messi, C. Ronaldo vagy mondjuk Ibrahimovic, hiszen ezek a játékosok igyekeznek úgy viselkedni, mint a valós életben, ez pedig gondokat okozhat számunkra. Amennyiben a mi csapatunkban vannak, nos az egyből más: a már megtanult trükköket jobban és egyénien hajtják végre. Apropó trükkök - a közönség imádja a trükköket. A készítők még arra is ügyeltek, hogy a stadionok hangulata attól is függjön, melyik kontinensen, milyen kultúrában játszunk. Ez jelentősen emeli a játékélményt és a meccsek egyediségét.
Asszisztensünk a gép
PES-ről lévén szó nem szabad elmenni két fontos dolog mellett (ami a futball alapkövetelménye): hogyan passzolunk és hogyan lövünk. Mindkettőből létezik több fokozatú asszisztencia, amikor a Mesterséges Intelligencia rásegít, hogy jobban menjenek a passzok és a lövések. Igazi ínyencek, akik már sokat gyakoroltak, persze ezt kikapcsolják és észre fogják venni, hogy a játékosok egyéni képességei mennyire számítanak. Mert aki rossz passzoló, az bizony elpasszolja magát a játékban is bármennyire gyakoroltunk is pengék vagyunk. Nagyon fontos tehát a csapatunkat megfelelően felépíteni és ismerni, hogy kivel mit érdemes. Kivel érdemes szervezni a játékot, kivel rombolni, kinek kell felfutni, beadnia stb.
Mind a lövésbe, mind a passzba rakhatunk „kiflit” lehet nyesni, csavarni, emelni, pöccinteni . Viszont ne feledjük, hogy a védőkön megpattanhat a labda, elég egy picit hozzáérniük, a fizika tökéletesen működik. Sajnos a szöglet, a szabadrúgás és néhány bugyuta kapusreakció mind a mai napig megmaradt a múltban, szögletrúgáskor sokszor éreztem úgy, hogy rosszabbul jártam vele, mintha az ellenfél jött volna kirúgással. Ami nagyon vicces, az a „társastánc”: vannak esetek, amikor a számítógép és a számítógép által asszisztált játékos harcol a labdáért, amiből ilyen jópofa páros tánc lesz. Igen, ez sanszosan egy hiba, és minden bizonnyal nem így tervezték, szerencsére nem sűrűn fordul elő és inkább vicces, mint bosszantó.
Elvileg a játékosok morálja befolyásolja a dolgok menetét, én azonban bevallom, jó néhány lejátszott meccs alatt sem tapasztaltam ilyet, szerintem fogadjuk el, és kész.
Akkor kell nekem ez?
Az új engine szép és jó, a fizika fantasztikus, a különböző szintű játékosokat rengeteg opció támogatja (rásegítés stb.), de az tény, hogy a tökéletességhez rengeteg gyakorlás kell. A régi betegségek (licencek hiánya) sajnos még mindig megvan, a mesterséges intelligencia néha 'nem áz igázi...', főleg védekezéskor, illetve a bírókról ne is beszéljünk. A prezentáció maximum közepes, a menük, az animációk - nos ezeken kéne 2015-ös verzióban sokat fejleszteni. A játékmódok sajnos nem fejlődtek annyit, mint a motor, ezeken is kellett volna dolgozni, kedves Konami - ha akkorát ugrott volna ez a rész is, mint a fizika és a grafika, akkor a PES 2014 ott lenne az élen...
Tehát kedves Konami, íme, mit kell tenni, hogy a PES 2015 lenyomja a riválist jövőre: kellenek a licencek. Mind. Nemcsak azért, mert minden évben kérjük, hanem azért, mert ez már nevetséges 2013-ban, hogy nem lehet normálisan játszani a Premier League vagy a Bundesliga meccseit. Több játékmód kellene, ki kellene javítani a mesterséges intelligencia hibáit, a körítés (animációk) legyen több és változatosabb, kellene egy jó karrier mód, változatos online lehetőségek. Mert egyébként az a szabadságfok, amit a játék ad, az bizony a legjobb, legkreatívabb futball-játékot teszi lehetővé egy nagyon jó grafikai és szinte perfekt fizikai motorral. Van mire építeni, hogy újra a PES legyen a csúcs. Addig is élvezettel játszogatunk ezzel a résszel is.