Hirdetés

OnLive - Összefoglaló

|

Búcsút inthetünk a gépfejlesztésnek, hardvereknek, konzoloknak. Vajon az OnLive forradalmasíthatja a játékvilágot?

Hirdetés

 

Vajon számítottuk húsz esztendővel ezelőtt, olyan bejelentésre, melyre egészen a Games Developer Conference nyitányáig kellett várni? Mielőtt elmerülnénk a játékosokat, kiadókat, fejlesztőket és a most bemutatásra kerülő technológiát boncolgató cikkünknek, halkan megjegyeznénk, az OnLive nem véletlenül aggatott magára nagyravágyó szavakat. Ténylegesen forradalmasíthatja napjaink játékos trendjeit. 

Miért szökhet egekbe pulzusszámunk az OnLive-tól? A frissen bemutatott szolgáltatás segítségével búcsút inthetünk a drága gépfejlesztésnek, hardverelemek jelenléte nélkül bárhol, bármilyen játékkal játszhatunk, magas grafikai részletesség mellett. Mindehhez szinte bármilyen Windows vagy Mac alapú személyi- illetőleg hordozható számítógép, megfelelő gyorsaságú internetelérés, egy extra kisméretű plugin és böngészőprogram szükséges. Opcionálisan megvásárolhatjuk az OnLive MicroConsol névre hallgató, televízióra HDMI csatlakozóval ráköthető aprócska egységet, mely kiváltja az otthonunkban található játékrendszereket.

Hogyan lehetséges hardverek nélkül játszani?


Jogosan felmerülhet bennünk a kérdés, hogyan lehetséges fizikai összetevők és szoftverek hiányában futtatni a legújabb játékokat, esetleg egy őskövületnek is beillő konfiguráción maximumra felhúzott grafika mellett csodálni a Crysis látványvilágát? A tökéletes játékélményről a cloud-technológia gondoskodik. Lényege, hogy minden játék OnLive szerveren fut, valójában kilométerekkel távolabb található számítógépeken játszunk. Szabadon választott beviteli eszközünk - mely lehet kontroller, egér és billentyűzet - utasításait a kisméretű plugin vagy a MicroConsol feldolgozza, majd feltölti az OnLive szerverére. A bonyolult számítási, feldolgozási folyamatokért nagyteljesítményű, központi szerverek felelnek, melyek teljesítik a beérkezett utasításokat. A feldolgozott és visszaküldésre kerülő adatcsomagot a központi szerver komplex algoritmus alapján tömöríti, majd visszajuttatja hozzánk a csomagot, ahol megtörténik a dekódolás. A folyamat végeredményét képernyőnkön láthatjuk, no nem állókép, hanem konstans 60 képkocka per másodperc formájában.

 

onlive_big_k.jpg
 

 

A rendszer működésének legkényesebb pontja az esetlegesen fellépő lag, kiépítésekor természetesen kiemelt figyelmet fordítottak a válaszidőre, olyan videó-tömörítő algoritmust sikerült összetákolni, melynek következtében mindössze egy milliszekundumos, tehát észrevehetetlen késlekedés jellemzi a videókódolást-dekódolást. Értelemszerűen gyors internetkapcsolat után üvölt a rendszer, másfél Mbit/s sávszélesség jelenti a belépőszintet. Ebben az esetben 480p felbontásban csapódnak arcunkba a virtuális jóságok, amennyiben szeretnénk nagyfelbontásban gyönyörködni cafatokra szabdalt ellenfeleink látványában érdemes pályamatricáit váltani az 5 Mbit/s jelölésű sztrádára.

Előzetes információk szerint a MicroConsole pénztárkímélő árfekvéssel kerül forgalomba, végfelhasználó díjszabása valahol 50 és 100 dollár között mozog. Mérete nagyjából megfelel egy PSP marokkonzolnak, farán két darab USB bemenetet, mini-USB portot, HDMI és optikai audió kimenet található, valamint probléma nélkül megbírózik Bluetooth eszközökkel. Az opcionálisan megvásárolható MicroConsole-hoz vezeték nélküli OnLive kontrollerrel dukál, melyet bármikor kiválhatunk kedvenc perifériánkkal.

Szolgáltatások széles tárháza


Keresztülrágtuk magunkat működési mechanizmusán és megismerkedtünk szerény anyaghasználatával, minden bizonnyal érdeklődve tekintetek tényleges tudására. Üzembe helyezve a számítógépükön található OnLive keretprogramot vagy MicroConsole egységet, szerverre történő csatlakozást követően a szolgáltatás főmenüjébe jutunk, ahol válogathatunk rendelkezésünkre álló lehetőségeink közül. Hangsúlyoznánk, ha szeretnénk megvásárolni, kibérelni bármilyen OnLive katalógusban megtalálható videójátékot, nem szükséges sávszélességünket letöltésre pazarolni, egyszerűen rábökünk videós ablakára és azonnal leperegnek például a BioShock bevezető képsorai. Financiális malomkerekeit Xbox Live-hoz hasonló üzleti modell hajtja, fizetős szolgáltatás révén havonta meghatározott összeg (melynek mértékéről nem hoztak nyilvánosságra részleteket) ellenében kiszipolyozhatjuk funkcióit.

Kezelőfelülete négyzethálóba zsúfolt videókból áll, melyekre rákattintva elérhetjük a kívánt funkciót. Néhány mozdulattal elindíthatjuk választott játékunkat, kipróbálhatjuk a legfrissebb demókat, szerkeszthetjük profilunkat (itt találhatjuk mentett állásainkat és statisztikánkat), nézőként csatlakozhatunk multiplayer mérkőzésekhez, (Windows, MAC rendszertől függetlenül) vagy cseveghetünk ismerőseinkkel. Cimboráink rendszerezett listákban kaptak helyet, egyes támogatott produktumok esetében pedig hangunkat is hallathatjuk játék közben, valamint kémkedhetünk partnereink aktuális tevékenysége, holléte után. Extra szolgáltatásként beépítették a legszebb jeleneteinket rögzítő és visszajátszó Brag Clip funkciót. Aktiválása után a Brag Clip elmenti játékban töltött utolsó tíz másodpercünket. Rögzített klipjeinket elmenthetjük és megoszthatjuk ismerőseinkkel, más felhasználókkal. Természetesen kollégáink felvételeit is visszanézhetjük.   

A kalózkodás visszaszorításában is fontos szerepet játszhat


A kalózkodás elleni harcban nehéztüzérségként vállalhat szerepet az OnLive, erre ígéretet is tettek megálmodói. Letölthető állományok hiányában nincs mit ellopni vagy lemásolni, az alapdíjon kívül jelen pillanatban úgy tudjuk, egyéb költségek nem terhelik a felhasználókat (nem számítva az internet-előfizetést, az opcionálisan megvásárolható MicroConsole kütyüt, valamint Paks leterhelését). A fejlesztők és kiadók egyéni belátásuk szerint, gyakori rendszerességgel frissíthetik, javíthatják játékaikat technikai malőrök nélkül, így feltételezhetően megszaporodnak majd az epizodikus tartalmak is. Ennek kapcsán néhány fejlesztő részéről felmerültek bizonyos aggályok: a kiadók friss alkotások helyett újrahasznosított termékeket zúdítanak majd a felhasználókra, állítják.

Neves támogatók és ígéretes, de még bukdácsoló technológia


Eddig kilenc kiadóvállalat (Electronic Arts, THQ, Take-Two Interactive, Codemasters, Eidos, Atari, Warner Bros., Epic Games, Ubisoft) kötött partneri szerződést a technológia kifejlesztőivel, melynek értelmében távoli jövőben esedékes PC-s megjelenéseik felkerülnek az OnLive rendeszére és elérhetővé válnak az előfizetők számára. A Games Developers Conference látogatói testközelből szemlélhették a technológia erődemonstrációját, olyan játékok közreműködésével, mint a Burnout Paradise, Crysis, Grand Theft Auto IV vagy a BioShock. Utóbbi produktumot újságírók tömegébe vetették tesztelés céljából, az első nyilvánosságra hozott beszámolók alapján bizony korántsem tökéletes a forradalminak nevezett technológia.

A tesztelésre bocsájtott BioShock szépen futott, elvégre menüjéhez nem szükséges különösebb erőmű, azonban a játékot elindítva több esetben sem muzsikált rendesen a fejlesztők által fényezett videó-tömörítő algoritmus. A tesztjáték számára kevésnek bizonyult a 6 Mbit/s sávszélességű kapcsolat. A tömörítés után gyakran elmosódott, bekockásodott, valamint hirtelen mozdulatoknál enyhén szétcsúszott a kép, valamint észrevehetően megnövekedett a válaszidő.

Sajnos kizárólag amerikai állampolgárok jelentkezhetnek nyáron kezdődő bétatesztjére, az OnLive megjelenésére valamikor télen számíthatunk, esetleg 2010 első hónapjaiban. Egyelőre nem tudni, hogy globális terjesztésben gondolkodnak vagy kontinensenként kívánják meghódítani az izgatott játékosokat.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)