Lorne Lanning legutóbbi nyilatkozatában igen kemény szavakkal illette a játékipar jelenlegi helyzetét (és persze a popszakma mára kissé megfakult tinidíváját is), de a kritika mellett látja a kiutat is.
Az Oddworld széria atyja a Polygon kérdéseire válaszolva tért ki az általa károsnak tartott tendenciákra, amikor arról beszélt, hogy a mai világban milyen fontos szerepet töltenek be a videojátékok. "Mint a 21. század mesélőinek, a játékfejlesztőknek elsősorban az a feladata, hogy olyan tartalmakkal álljanak elő, amelyek valódi jelentéssel bírnak, és valamilyen módon reflektálnak a körülöttünk levő világban tapasztalható eseményekre" - mondta Lanning.
"A történetírás a kezdetektől erről szól. Shakespeare drámáiban a hatalom korrupcióját mutatta meg anélkül, hogy korának mindennapos problémáiról papolt volna. A Pink Floyd képes volt úgy megjeleníteni a zeneiparral és a kapitalizmussal kapcsolatos ellenérzéseit és megvetését, hogy mellette a könnyűzene egyik legsikeresebb és legnagyobb eladásokat produkáló együttese lett" - tette hozzá Lanning.
A fenti példákkal Lanning arra utalt, hogy mély és jelentőségteljes témák is lehetnek befogadhatók és élvezhetők a széles tömeg számára. "Persze készíthetsz Britney Spears albumokat is. A játékipar manapság inkább Britney Spears osztályú termékeket kínál, nem pedig Pink Floyd szintű alkotásokat. Mi az utóbbi szint elérésében vagyunk érdekeltek" - mondta Lanning.
A játékfejlesztő abban látja a problémát, hogy a kiadók elsősorban az eladásokat tartják szem előtt, ami nagyban korlátozza a készítők kreatív mozgásterét. "Ma egy óriásvállalat által készített, hatalmas költségekkel járó játéktól várhatjuk legkevésbé, hogy értékeket képviseljen. Ezeknél a termékeknél a fő cél a vásárlók számának maximalizálása, aminek érdekében minden kicsit is provokatív vagy elgondolkodtató tartalmat elhagynak, ami veszélyeztetheti az eladásokat" - tette hozzá Lanning.
Lanning szavai egyébként nem meglepőek, hiszen az utóbbi időben rengeteg fejlesztő és cég próbál elszakadni a mainstream beidegződésektől, és függetlenként próbálnak szerencsét, hogy ne sérüljenek a kreatív elképzelések. Elég csak a The Long Darkra gondolni, de az utóbbi időben számtalan olyan kickstarter projectről híreztünk, amelyek a nagy kiadók részéről túl nagy kockázatot jelentettek volna.
Lanning érdekes párhuzamot lát a mély és igazán értékes tartalmak és a dokumentumfilmek egyre növekvő népszerűsége között, ami szerinte azt támasztja alá, hogy az emberek részéről igény van a komolyabb alkotásokra, és hogy azok legalább olyan élvezetesek, mint a felületesebb társaik. "Egyre fejlődik az emberek ízlése, ami ahhoz vezet, hogy többen akarnak majd olyan tartalmakat átélni, amelyek akkora hatást gyakorolnak rájuk, hogy életük értékes tapasztalataiként tartsák őket számon" - mondta Lanning
"Ezért nagyobb az érdeklődés az indie zene iránt, és ezért vannak nagyobb hatással az emberekre a független filmek, mint a hollywoodi blockbusterek. A játékoknál is ugyanez a helyzet" - magyarázta Lanning
Lanning szerint ahhoz, hogy tartalmi szempontból a játékok utolérjék a a fenti médiumokat, az alkotóknak meg kell találniuk a módját, hogy műveiket a lehető legolcsóbban készíthessék el, hogy megmaradjon a kreatív kontroll és ne kelljen kompromisszumokat kötni a kiadókkal az üzleti siker érdekében. "Az igazán értékes dolgok kiállják az idő próbáját, ellentétben a pillanatnyi hóbortokkal, amelyek hamar kifakulnak a történelem lapjain" - tette hozzá költői fennhangon Lanning
Nektek mi a véleményetek?