Még tavaly nyáron született meg a döntés, hogy a Microsoft nem lesz jelen az iOS-es App Store-ban az Xbox Cloud Gaming felhőszolgáltatás appjával. A hivatalos tájékoztatás úgy szólt, hogy a távolmaradás oka az Apple szigorú szabályzata, ami előírja, hogy a katalógus összes játékát külön appként kellene szerepeltetni az alkalmazásboltban.
A redmondiak szerint ez nem lett volna elég kényelmes a felhasználóknak, a The Verge azonban most az Epic vs. Apple perben nyilvánosságra hozott e-mailekben arra utaló beszélgetésekre bukkant, hogy valójában nem ez állhatott a döntés hátterében.
A Xbox üzleti fejlesztési vezetője, Lori Wright és az App Store csapata között váltott e-mailek alapján ugyanis a Microsoft hajlandó lett volna megcsinálni a különálló alkalmazásokat, sőt, a megegyezés érdekében még azt is felajánlotta, hogy iOS-es alkalmazásként is megvásárolhatóvá teszi az Xbox nagy exkluzívjait. Ezek az appok ugyanúgy az Xbox Cloud Gaming felhőjében futottak volna, de Game Pass Ultimate előfizetés helyett hagyományos vásárlással juthattunk volna hozzájuk.
A The Verge szerint az üzlet végül azért úszhatott el, mert a redmondiak nem akarták minden játékba beépíteni az Apple 30%-os jutalékot vonó fizetési rendszerét az alkalmazáson belüli vásárlásokhoz. A Microsoft ehelyett egy exkluzív megállapodást szeretett volna, amire egyébként van is példa az Apple-nél (pl. az Amazonnal), ám a cupertinóiak ebbe nem mentek bele.
Hogy az App Store-os Xbox Cloud Gaming meghiúsulásában valóban szerepet játszott a pénz, azt a lap kérdésére Adam Dema, az almás cég szóvivője is megerősítette:
"Sajnos a Microsoft az xCloud egy olyan verzióját javasolta, amely nem felelt meg az App Store irányelveinknek, különösen annak a követelménynek, hogy alkalmazáson belüli vásárlásokat kell használni a további funkciók vagy tartalmak feloldásához."
A Microsoft felhőalapú játékokért felelős alelnöke, Karemm Choudhry viszont szintén reagált a hírre, továbbra is ragaszkodva ahhoz, hogy az Xbox Cloud Gaming a különálló appok erőltetése miatt maradt ki az App Store felhozatalából. A vezető azt viszont megerősítette, hogy valóban nyitottak az Xbox-exkluzívok iOS-es megjelenésére, példaként a Minecraftet hozva fel.
Hogy melyik fél álláspontja van közelebb az igazsághoz, azt valószínűleg sosem fogjuk megtudni, de felhasználói szempontból talán nincs is sok értelme a kérdés feszegetésének, hiszen az Xbox Cloud Gaming végül iOS-en is elérhetővé vált, méghozzá az Amazon Luna és a Google Stadia által is használt webappos megoldás révén, ami a készülékek főképernyőjéhez adva hasonló élményt nyújt, mint egy natív alkalmazás.