A nyolcvanas évek magyar animációs reneszánsza már a múlté, ráadásul mind ritkább kísérletek igyekeznek megidézni a dicső kort, amikor a magyar rajzfilmkészítést a világ legjobbjai között jegyezték. A Nyócker, a Macskafogó 2 és az Egon & Dönci után a Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja lehet az újabb fejezet a legújabb kori magyar animáció történetében. Míg például magyar viszonylatban a Bogyó és Babóca különálló epizódokkal hódította meg a nézők legfiatalabb tagjait, addig a Manieggs már a felnőtt közönséget célozza meg; szabadszájúsága és erőszakossága mellett jól kitalált történetével a bűnügyi filmek stílusjegyeivel, illetve azok parodizálásával szórakoztatja a 18 éven felülieket.
A sztori szerint Johnnyt, a keménytojást felültették, és igazságtalanul két hétre börtönbe zárták, amiért a rácsok mögül kikerülve bosszúhadjáratot indít mindenki ellen, akik ezt tették vele. A frissen szabadult elítélt nyomozása során segítségére siet barátja, Harry is. A páros a Kínai sárkány klántól kezdve az illegális ketrecharcokon keresztül egészen a bankrablásig rendkívüli kalandokba keveredik.
Miklósy Zoltán és az Umatik nevű gyártóstúdió stábja szemmel láthatóan elkötelezett hívei az animációnak: a számítógépes technikával készült munka rendkívül magas színvonalú, annak ellenére, hogy első hangzásra nem különösebb kihívás tojásokat kreálni és összeereszteni egy filmben. Őszintén szólva nem is lett volna értelme másképp nekiállni a munkának, a nézői elvárások ugyanis hatalmasak, köszönhetően a Hollywoodból futószalagon érkező animációs csúcstermékeknek. Jó látni, hogy álljuk a versenyt a tengerentúli dömpinggel; a Manieggs simán elmegy nemzetközi szintű animációnak. Főképpen talán azért, mert amerikai filmeket és a klasszikus hollywoodi stílust parodizálja ki.
A Manieggsben minden megtalálható, amitől szeretni lehet a bűnügyi filmeket: a krimikre jellemző nyomozati szakasz, az akciófilmek heves, erőszakos, nagyszabású összecsapásai, a thrillerek izgalma keveredik humorral, önreflexióval és intertextualitással (Walking Dead, X-Men). A Manieggs bátran és harsányan áll ki a frontvonalra, éppen annyira vagány, amennyire szükséges annak lennie ahhoz, hogy ekkora filmdömpingben észre vétesse magát egy új produkció. Stílusban lehet hasonlítgatni a polgárpukkasztásáról messzi földön híres South Parkhoz, az új trónkövetelő Family Guy-hoz, de ne hallgassuk el, hogy a felnőttmeséknek a múltban Magyarországon is voltak sikerfilmjei. 1984-ben a Hófehér találta meg a mozikban az idősebbeket, legutoljára pedig 2004-ben a Nyócker szólt a felnőtt közönségnek. Sőt, az egyik legemblematikusabb magyar animációs filmben, a Macskafogóban is jócskán voltak a fiatalabbak számára nem értelmezhető viccek.
Meglátjuk, a mai nézői elvárásoknak készült Manieggs mire megy a magyar moziközönséggel. A közvetlen előzmények ugyanakkor mindenképpen biztatóak: a Manieggs külföldön még csak a fesztiválozásnál tart, de szakmailag már zöldre váltott a szemafor. A világpremierre Annecyban, az animációs filmek olimpiáján került sor, a miskolci Cinefesten a játékfilmek között egyelten animációs filmként, februárban a szintén nívós brüsszeli Anima fesztiválon versenyez. És ha mindez nem volna elég, érdemes megemlíteni, hogy a film szinkronjában olyan népszerű és közismert színészek köszönnek vissza, mint Kőszegi Ákos, Csőre Gábor, Csuja Imre, Józsa Imre, Kerekes József, László Zsolt vagy Bogdányi Titanilla. Már csak az ő szerepvállalásuk is garancia a színvonalra. A Manieggs a hazai mozivásznakon február 26-tól lesz megtekinthető.
5/5